CD-recensie Live - V

CD-recensie Live - V

Live vervolgd
En daar is hij dan. Het nieuwe album van Live. De opvolger van het succesvolle album ‘The Distance To Here’. Wat kunnen we verwachten van Ed Kowalczyk en companen na al het Love & Peace van die vorige plaat. In diverse interviews heeft Ed aangegeven dat deze CD meer voor de ‘kids’ is gemaakt. Een soort Limp Bizkit, maar dan zonder fuck this, fuck that. Wel een kritische kijk op deze wereld, maar dan met oplossingen voor al die wereldhaat.

We zijn benieuwd, want Live mag dan wel zo graag Limp Bizkit achterna willen, maar dat stoffige Love & Peace imago veeg je er niet zomaar van af.

CD V
Toch doen de mannen van Live erg hun best om dat imago af te schudden. Simple Creed is een ijzersterk nummer, maar na dat nummer volgen er nog betere nummers. Deep Enough is voor Live begrippen een beetje ‘freaky’. Op Like A Soldier vertoont Ed Kowalczyk zijn rapkunsten (!). "Waar gaat dit heen" denk je als je Ed zelfs even ‘fuck’ hoort zeggen. Ook People Like You bevat nog een ‘motherfucker’, maar gelukkig brengt Transmit Your Love wat rust in alle storm. Tegen die tijd is het ook wel gedaan met al het geweld. Flow is hierbij weer een ouderwets melodieus Live-nummer. Daarna zakken we verder weg in de rust. Om te voorkomen dat de luisteraar na vier rustige nummers in slaap valt, zorgt OK? voor wat herrie. Toch is het moeilijk voor Live om hier nog te overtuigen met al hun verbeteringen voor deze wereld.

Overcome
Overcome heeft het ook weer over een ‘Bleeding World’ maar dan niet met ruige gitaren, maar met een piano en violen. Voor veel mensen kreeg dit nummer na de ramp in de VS een zeer aparte betekenis en daarom besloot Live een clip bij het nummer te maken. Met beelden van Ed Kowalczyk als hij het rampgebied bezoekt. 3FM maakte het nummer ook nog eens Megahit.

De afsluiter van deze CD Deep Enough is een leuk aftreksel van het origineel dat eerder op het album is te vinden. Zo leuk zelfs, dat het één van de beste nummers van de plaat is.

V is een zeer goede plaat met te gekke sounds en goede teksten. Jammer dat het niet helemaal lukt om in de voetsporen van Limp Bizkit te treden waardoor alles een beetje geforceerd lijkt. Ook de nummervolgorde is niet helemaal gelukkig gekozen, waardoor de tweede helft van de plaat iets slaapverwekkend is in vergelijking met de eerste helft. Maar een wijs man heeft ooit iets ontworpen dat nu heel handig van toepassing komt: De shuffle-knop op je CD-speler. En als de nummers dan in willekeurige volgorde worden gedraaid, dan is deze CD eigenlijk ijzersterk. Niet geheel te vergelijken met het vorige album, maar zeker de moeite waard. En gelukkig heeft Ed Kowalczyk al aangekondigd dat er echt wel weer een album als "The Distance To Here" komt. Tot die tijd is er V en dat is helemaal niet zo erg...

Gepubliceerd op 30 september 2001