CD-recensie Chimaira - Pass Out Of Existence

Wie?
Chimaira is een 6 man sterke formatie afkosmtig uit Cleveland, Ohio. De groep is in 1998 opgericht door de nu voormalig gitarist Jason Hager. Na een hoop veranderingen bestaat Chimaira nu uit Mark Hunter (zang) Matt DeVries (Gitaar) Rob Arnold (Gitaar) Jim Lamarca (Bas) Chris Spicuzza (Samples) en Andols Herrick (Drums). Na een aantal optredens met o.a. Soulfly en Spineshank kregen ze een contract aangeboden bij RoadRunnerRecords. In maart 2001 begonnen de opnames voor Pass Out Of Existence met producer Mudrock, bekend van o.a. Godsmack.

De Muziek
De muziek die Chimaira maakt is niet met een andere band te vergelijken. Het barst van de energie en krachtige gitaarriffs. Bovendien liggen de drums, met veel dubbele bass partijen, er flink bovenop wat het geheel nog heftiger laat klinken. Chimaira beschikt ook over een zeer getalenteerde zanger met veel kwaliteiten. Wel jammer dat de zang af en toe niet goed tot z'n recht komt door de rest van de band.

De CD
Let Go is een sterk openings nummer. Het begint langzaam en slepend, waarna een explosie van geluid volgt. Severed, een nummer van technisch hoog niveau, is een van de betere nummers op de cd. Het titelnummer is een van de rustigere nummers, maar klinkt ook zeer goed. Hier laat zanger Mark Hunter horen dat hij ook zgn Clean kan zingen. Painting The White To Grey vind ik veruit het beste nummer van de hele cd. Met een sterke openingsriff, en tempowisselingen het gezicht van Chimaira. Dan de teksten, deze gaan over het lijden van de mens, en over de ellende in de wereld. Neem Sp Lit, dat een vrij droevig nummer is. De teksten zijn erg gevarieerd, en gaan niet zoals bij veel bands over hetzelfde onderwerp.

Zoals ik al eerder heb gezegd, Chimaira heeft veel gezichten, en is veel beter dan een standaard nu-metal band. Bovendien zijn ze vernieuwend, iets wat niet elke band van tegenwoordig kan zeggen. Bovendien hebben ze met Pass Out Of Existence een nieuwe draai aan het genre gegeven. Ik raad je dan ook aan deze cd gewoon te kopen, omdat hij van begin tot eind boeit.

Gepubliceerd op 13 november 2001