CD-recensie Michael Jackson - Invincible

Geschiedenis van Invincible
Men heeft er dan wel ontzettend lang op moeten wachten, maar het is dan eindelijk zover: Michael Jackson's Invincible is uit. Zestien gloednieuwe tracks, geproduceerd samen met de grootste legendes op aarde. Namen als Carlos Santana en Rodney Jerkins zeggen meer dan genoeg, lijkt me. Michael heeft aan dit album 4 tot 5 jaar gewerkt, dus de fans verwachtten net zo'n succes als Thriller werd in 1983.
Zoals het bij Michael Jackson nou eenmaal hoort is de release van dit album een behoorlijk aantal malen uitgesteld, en heeft hij het geduld van de fans weer eens flink op de proef gesteld. Maar goed, de vraag waar het om draait: is al dat wachten dan ook uiteindelijk beloond? Na de CD beluisterd te hebben, kan ik niets anders zeggen dan: Jazeker!
Het is dan wel geen Thriller, maar Jackson zet hier wel weer een album neer dat nog lang in je geheugen geprint zal blijven, waarmee hij een onmiskenbare comeback zal maken in de huidige muziekwereld.

Uiterlijk CD
Een van de eerste dingen die mij positief aan de CD opviel was het hoesje. Absoluut een lust voor het oog. Michael's gezicht is met een soort zilveren inkt op een prachtige manier geschilderd op de voorkant, een van de mooiere hoesjes die ik ken.
Maar ja, Sony Music heeft dan ook tientallen miljoenen dollars in het Invincible-project gepompt en aan het hoesje is logischerwijs ook flink wat aandacht besteedt. En het resultaat is niet misselijk. De CD is in vijf verschillende kleuren te verkrijgen, waarbij ik toch vind dat de zilveren versie veruit de mooiste is.

De muziek
Maar goed, waar men een CD om koopt is en blijft de muziek. En die is ook dit keer weer van een ongeevenaarde kwaliteit. Met name het openingsnummer Unbreakable is prachtig. Met een pakkende beat weet Jackson je gelijk weer zover te krijgen dat je er eens goed voor gaat zitten. Na ook nummer 2 en 3, Heartbreaker en Invincible beluisterd te hebben, merk je dat Jackson geprobeerd heeft ook de huidige jeugd te bereiken door zijn eigen geluid te mengen met rap van o.a. Notorious BIG en heerlijke R&B-deuntjes. Na de eerste 3 nummers is het tijd voor de bekende ballads. Break of Dawn vind ik een briljantje, Heaven Can Wait vind ik daarentegen stukken minder. Hierna is het weer tijd voor een lekker dansnummertje, single nr. 1 You Rock My World. Bij iedereen wel bekend lijkt me. Hierna wordt weer even teruggesprongen naar de rustigere nummers als Butterflies, Speechless, You Are My Life, Don't Walk Away, Cry (geproduceerd door niemand minder dan R. Kelly, tevens ook single nr. 2) en The Lost Children. Met name Speechless en The Lost Children zijn een waar genot. Met prachtige songteksten, die als thema toch vooral de liefde hebben, weet Jackson toch weer een aantal klassiekers toe te voegen aan zijn toch al rijke ballads-collectie.
Voor de afwisseling zitten tussen deze ballads ook weer een aantal uptempo nummers verstopt waar het laatste nummer, Threatened, bij mij de meeste indruk achterliet. Heerlijk origineel deuntje met wederom een prima songtekst.
Zoals Jackson al eerder deed op zijn vorige album moet ook de media het weer eens ontgelden. Ditmaal op het nummer Privacy. Daaruit blijkt maar weer eens dat Jackson de media meer dan beu is.

Uitschieter
Het enige nummer dat ik nog niet genoemd heb is voor mij de absolute topper op deze CD, nr. 15 Whatever Happens, geproduceerd samen met gitaarvirtuoos Carlos Santana. Geweldig! Wat een nummer...de zangkwaliteiten van Jackson gecombineerd met de gitaarsolo's van Santana zorgen voor een waar luistergenot. De ondersteunende beats mogen er trouwens ook hier weer zijn. Echt een fantastisch nummer. Alleen al vanwege dit nummer zou ik de CD kopen.

Zoals jullie wel gemerkt hebben heb ik niets anders dan lof te melden over Invincible. Jackson laat nog steeds zien dat hij veruit de beste zanger op aarde is. En hij weet dit weer eens te mengen met originele beats. Ook de variatie op het album is enorm. Ballads, dansnummertjes, rapstukjes, R&B-deuntjes en allemaal met dat typische Wacko Jacko-geluid zorgen voor een prachtig geluid. 16 nummers lang, dik 77 minuten! Ik zou iedereen willen aanraden dit album te kopen en daarmee een absoluut juweeltje toe te voegen aan je CD-collectie! Werkelijk een plaatje van een CD. Domweg voor iedereen een must! Gepubliceerd op 6 november 2001