CD-recensie Staind - Break The Cycle

CD-recensie Staind - Break The Cycle

Ervaring
In een tijd dat nu-metal is uitgegroeid tot een hype en de bands in dit genre als paddestoelen uit de grond schieten, bezit het uit 't amerikaanse Springfield afkomstige Staind al de nodige ervaring. De band bestaat sinds 1995 en heeft in totaal 3 albums op z'n naam staan: Tormented, Dysfunction en de nieuwste cd Break The Cycle.
De laatstgenoemde langspeler, waarvan al ruim 2,5 miljoen exemplaren zijn verkocht, komt nu aan bod.

Break The Cycle
Ondanks de cover doet vermoeden, is de muziek van Staind niet overdreven agressief, duister of ontoegankelijk. Zanger/tekstschrijver Aaron Lewis heeft een mooie, warme stem die vooral in de rustige nummers als It's Been A While, Epiphany en Outside, goed tot z'n recht komt. In de harde nummers komt Lewis naar mijn idee niet helemaal uit de verf, maar het klinkt niet slecht. De songteksten gaan stuk voor stuk over persoonlijke teleurstellingen en gevoelens, zeer openhartig. Lewis: "Ik heb er 28 jaar over gedaan om uit te zoeken wat ik nu schrijf. Ik hoop dat kinderen door naar ons te luisteren een makkelijkere tijd hebben om het in hun levens uit te zoeken". De moeite waard is een prachtig, melodieus nummer als Fade en ook Open Your Eyes en Suffer zijn zeer sterke songs. Maar het meest emotionele nummer is misschien wel Waste, wat gaat over de zelfmoord van een fan. Jammergenoeg staan er ook wel enkele onopvallende tracks op deze cd, niet zo gek natuurlijk maar wel zonde. Het album gaat daardoor na teveel luisterbeurten een beetje vervelen. Toch valt er technisch gezien niets aan te merken op Break The Cycle, de dosering van harde en rustige stukken is goed en er valt meer dan genoeg melodie te ontdekken.

Een conclusie vormen over Break The Cycle is niet echt moeilijk. Staind blinkt misschien niet uit in originaliteit, de meeste nummers zitten keurig in elkaar en klinken nog goed ook. Beste songs? Open Your Eyes, Fade, It's Been Awhile, Outside en Waste. Toch jammer: na 3 albums zit Staind waarschijnlijk wel aan z'n plafond en dat terwijl er nog wel dingen zijn die op deze cd beter hadden gemoeten voor een topalbum.

Gepubliceerd op 8 oktober 2001