CD-recensie The Hives - Veni Vidi Vicious

Hate to say I told you so
Behalve dat de titel van deze alinea de titel is van het nummer waar deze band het best bekend door zal zijn, is het ook de opmerking die ik tegen verschillende mensen heb gemaakt, toen ze zeiden dat ze na Hate To Say I Told You So The Hives toch wel relaxed vonden. Ik kende de band al wat langer en vind het zelfs best jammer dat mensen de band (alleen) van dat nummer kennen... Het is namelijk niet het beste nummer op de CD. Waarom niet? En welke dan wel? Ik zal het je uitleggen...

Content... explicit??
De CD start lekker met de meezinger The Hives - Declare Guerre Nucleaire; een lekker vuig nummer waarbij de nadruk toch echt ligt op de stem van Howlin' Pelle Almqvist, de zanger van The Hives. Da's trouwens het geval bij zo'n beetje alle nummers het geval. Niet dat de muziek niet goed is, maar Almqvist's stem (die misschien niet altijd even zuiver klinkt, maar wel extreem punk - en zuiver zingen is sowieso niet het belangrijkste bij punk) overheerst de muziek heel erg. Het tweede nummer (Die, All Right!) bevat al wat meer tekst en bij dit nummer begin je pas echt de smaak van de CD te pakken te krijgen... Als je into punk bent tenminste. Want punk is het, snelle zang, simpele akkoorden en beukende drums in een spastisch ritme. Dit is de manier om deze muziek te spelen!

Tear It Apart
En op zich blijft de CD op deze manier en in dit tempo wel doorgaan, lekkere catchy punknummers waar menigeen gek van zal worden en menigeen gek van zal zijn. Op de CD bevinden zich echter een paar uitschieters, die ik hieronder even zal behandelen.

Hate to say I told you so: Een lekker nummer, dat veel mensen ook kennen, omdat het de eerste single was... Het nummer is catchy, blijft dus lekker hangen en bevat goede teksten en de muziek is ook zeker de moeite van het luisteren waard.

The Hives - Introduce the Metric System in Time: Ook dit nummer is een lekker pakkend punkliedje, waarbij de nadruk ligt op het plezier-element. De muziek is niet bijzonder, maar het nummer pakt je op een of andere manier, waardoor het een uitermate geschikt feestnummer is.

Statecontrol: Een nummer dat erg leuk begint met een lekker partijtje gitaarwerk, om vervolgens op te bouwen om de zang van Almqvist te ondersteunen, het nummer klinkt erg leuk, is niet hard, en ook niet extreem punk, maar wel érg luisterbaar... en dat hebben we nodig.

Inspection Wise 1999: Een leuk nummer met fijne gitaren, waardoor het erg leuk klinkt, de zang van Almqvist past bij dit nummer erg goed, het mengt zich met de muziek, waaardoor het misschien wel iets gelikter klinkt, maar zeker niet minder...

De CD van The Hives is een erg leuke CD, die ik punkliefhebbers erg kan aanraden. Mensen die nog niet echt into punk zijn en denken de CD te moeten kopen omdat ze de 1e single gehoord hebben, kunnen dit misschien echter beter laten. De Cd is niet echt vatbaar voor mensen die gelikte zang met nette gitaren zoeken, het is een echte punk CD, maar zeker niet een die iedereen kan bekoren. Het is lekkere feestmuziek voor mensen die van dit soort muziek houden, en dat ik het nu feestmuziek noem, wil niet zeggen dat de muziek slecht is, integendeel, de muziek klinkt erg goed, The Hives hebben zeker talent... Het luisteren waard, maar misschien kun je hem beter eerst in de muziekwinkel luisteren, voordat je je 40 gulden op de toonbank neertelt. Gepubliceerd op 10 september 2001