CD-recensie Foo Fighters - There Is Nothing Left To Lose

Foo Fighters
Foo Fighters? Waar kennen we die band ook alweer van? Natuurlijk van Dave Grohl, begin jaren '90 nog pionier in de grungemuziek als drummer van Nirvana. Na de dood van Kurt Cobain en dus het uiteenvallen
van de band, begon Grohl dus zelf een groep. Het gelijknamige debuutalbum Foo Fighters verscheen in 1995. 2 Jaar later kwam het album The Colour and the Shape uit. Op het album staat ook het nummer Everlong, veruit het bekendste van de Foo Fighters.

There Is Nothing...
Het meest recente album van de band, There Is Nothing Left To Lose, is verschenen in 1999. Wie overigens denkt dat de Foo Fighters een kloon is van Nirvana, heeft het mis. De muziek van de Foo's is echte rock, geen punkrock zoals Grohl's vorige band. Dan nu over naar het album. There Is Nothing Left To Lose klinkt vertrouwd, dat wordt gelijk al duidelijk bij de eerste paar nummers.

Toch komen we pas verderop de uitschieters tegen: het bijna zes minuten durende Aurora en het prachtige Next Year. Deze song is tevens op single uitgebracht en heeft een mooie videoclip. De Foo Fighters besteden toch al veel aandacht aan hun videoclips, meestal zitten ze vol met humor zoals de clips van Breakout en Learn To Fly. Beide staan trouwens op dit album, Breakout is niet echt bijzonder, Learn To Fly is al beter. Andere goede nummers: Stacked Actors, Generator, Headwires en M.I.A.. Op de cd staan nagenoeg geen slechte nummers.

There Is Nothing Left To Lose is vooral een leuk album. Het is niet meesterlijk of magistraal, het is mooi en goed verzorgd. Verder kun je wel zeggen dat Dave Grohl een goede tekst- en muziekschrijver is. Hoewel de muziek niet echt origineel te noemen is, wordt het toch op een originele manier gebracht. Foo Fighters laat eens te meer blijken dat het geen eendagsvlieg is, al kun je je afvragen of de band niet eens wat meer moet experimenteren.. Gepubliceerd op 29 juli 2001