CD-recensie Weezer - Weezer

CD-recensie Weezer - Weezer

Topband?
Weezer is een band, die velen niet zo veel meer zal zeggen. Het is dan ook alweer zeven jaar geleden dat de band doorbrak met de geweldige single Buddy Holly. Omdat ook de rest van het debuutalbum erg leuk en energiek klonk, leek Weezer een echte topband te kunnen worden. Maar helaas: het tweede, veel meer serieuze album Pinkerton flopte, en weg was Weezer.

Een vast recept
Op het nieuwe album gaat de band wijselijk verder, waar het op de – eveneens titelloze - debuutplaat was gebleven. Resultaat: vrij eenvoudige punkpop, zowel qua muziek als qua teksten. Eén song springt er echt uit: Island In The Sun, een uiterst relaxed en positief nummer, met een heerlijk gitaardeuntje. De overige nummers hebben een vast recept: zanger Rivers Cuomo zingt op behoorlijk hoge toon, Weezer bouwt een gitaarmuurtje, en in twee of drie minuten is er weer een nummer doorheen. De liedjes zijn stuk voor stuk goede popsongs, en er is geen nummer bij dat gaat vervelen of niet lekker klinkt.

En dus is het aloude cliché van toepassing: vind je er één leuk, dan vind je ze allemaal leuk. Dat heeft zo z’n charmes, maar toch overheerst het gevoel dat Weezer zich er op deze plaat wat te makkelijk vanaf maakt. Zeker, de melodietjes blijven lekker hangen en Cuomo is helemaal in zijn element, maar toch blijf je iets missen. Vooral omdat de teksten meer oppervlakkig dan grappig zijn, heeft Weezer niets dat de plaat echt speciaal maakt. Op zich is er natuurlijk niets tegen een album dat nergens over gaat, maar de songs op dit album zijn gewoon net niet sterk genoeg om die oppervlakkigheid te rechtvaardigen.

Het is dus maar de vraag wat je wilt. Wil je een lekker pop/rock-album zonder al te veel gekke dingen, dan is Weezer precies wat je zoekt. Het zou me dan ook niets verbazen, als het nieuwe Weezer-album een groot succes wordt. Voor variatie, muzikale hoogstandjes of bijzondere teksten zul je echter verder moeten zoeken, want die dingen blijven op deze plaat grotendeels achterwege. Weezer is zeker een leuke plaat, maar de nummers blijven wat te simpel om er echt een goed album van te maken. Gepubliceerd op 13 juli 2001