CD-recensie Johan - Pergola

CD-recensie Johan - Pergola

Over Johan
De band Johan komt uit Nederland, om precies te zijn uit Hoorn. In 1996 bracht de band haar gelijknamige debuutalbum uit, dit werd door iedereen zeer goed ontvangen. Johan verscheen op Pinkpop en Amerika toonde interesse. Op een gegeven moment ging het mis, er verschenen geen nieuwe nummers meer en zanger Jacco de Greeuw raakte door persoonlijke omstandigheden in een dip. De band leek op sterven na dood, maar toen kwam er dit jaar onverwacht een nieuw album, Pergola.

The Beatles
De muziek van Johan doet denken aan The Beatles, een vergelijking die inmiddels al vaak is gemaakt. De Greeuw vind het niet erg: "Ik word liever vergeleken met The Beatles dan met Oasis". Wie naar de nieuwste CD luistert, kan niet anders zeggen dan dat de muziek veel weg heeft van de legendarische band uit Liverpool. Er staat zelfs een nummer op Pergola met dezelfde titel als een Beatle-nummer, I Feel Fine. Dit is geen toeval: de bandleden vonden de eerste toon van het nummer lijken op de gelijknamige song van The Beatles.

Pergola
Pergola is genoemd naar de straat in Hoorn, de woonplaats van De Greeuw. Op het album staan 12 nummers, stuk voor stuk van grote klasse. Het openingsnummer Tumble And Fall is werkelijk schitterend, om kippenvel van te krijgen. Het tweede nummer Pergola is wederom prachtig. De daaropvolgende nummers I Mean I Guess en Tomorrow zijn mooi en zitten zeer goed in elkaar, maar behoren niet tot de beste nummers van de cd. Nummer 5 (Day Is Done) en de eerste twee nummers zijn mijn favoriete tracks. De overige nummers zijn stuk voor stuk mooi, pakkend en uitstekend verzorgd. Het laatste nummer Here is een schitterende afsluiting.

Pergola is prachtig. Eigenlijk is die ene zin genoeg. Om nog maar eens een cliché erbij te halen, Pergola mag niet in je CD-verzameling ontbreken. Het is een album dat iedereen kan beroeren. Gitaarpop van grote klasse. Gepubliceerd op 8 juli 2001