CD-recensie Slam - Alien Radio

CD-recensie Slam - Alien Radio

Wie is Slam?
Slam is een house/technogroep uit Schotland die al sinds 1988 bestaat. Ze begonnen als dj's in de acid-scene. In 1991 startten ze hun platenmaatschappij Soma Records. Daarop zijn onder andere Daft Punk en Funk D'Void doorgebroken. In 1993 maakten ze de geweldige debuutsingle Positive Education, die een enorme clubhit opleverde. In 1996 kwam hun eerste album uit. Het was vrij experimenteel en niet erg dansbaar. Daardoor vond niet iedereen het leuk. Door hun drukke platenmaatschappij moest deel 2 wachten tot 2001. Dit deel stelt niemand teleur, want het zal alle dansvloeren doen verslijten.

Wat is het voor muziek?
In tegenstelling tot de voorganger is Alien Radio stevige, heel goed dansbare no-nonsense-techno met ingrediënten van verschillende dancestijlen. Razendsnel met mooi klinkende melodieën; het heeft veel weg van Leftfield, Orbital en het vroege werk van Moby.

De nummers
We beginnen met This Is, een erg mooi ambient-nummer. Het is ook het enige rustige nummer op de CD: beatloos en met veel klankveranderingen, waardoor het niet saai is. We lopen door in Lifetimes. Deze loopt op een zware ronkende melodie. De zanger Tyrrone Palmer doet zijn werk goed en zingt de sterren van de hemel. Dit nummer is werkelijk een meesterwerk. Alien Radio begint met rare aliengeluidjes, maar loopt snel over in een stevig technonummer. Het nummer klinkt onheilspellend; ook worden moderne en primitieve klanken afgewisseld. Narco Tourists, dat ze met UNKLE maakten, is wat aan de saaiïge kant, maar dat komt doordat ik de melodie niet zo mooi vind.

We gaan over in Visions. Het nummer heeft een stevige maar niet aggressieve en rustige bass; alles in je kamer doet mee. Het heeft zeer lichte razendsnelle vonkende beats. De prachtige zang van Dot Allison maakt er met de Bass een zweverige sfeer van, waardoor je gegrepen zal worden. Een prachtstuk. Ik word wakker geschud door de hamerende beats van Eyes Of Your Soul. Weer fijne no-nonsense-techno met de stem van Tyrrone Palmer er af en toe doorheen. Een fraaie opwarmer voor de volgende.

De o zo bekende beats van Positive Education komen me tegemoet. Het supernummer dat ontbrak op het debuut is nu wel van de partij. Hierop moet je wel dansen. De beats zijn niet erg hard, maar de melodie is ijzersterk. Het nummer heeft een speciale melodie die bestaan uit een soort pulsen die steeds door blijven gaan. Een omhoog-omlaag en weer terug gaande acid-riff zorgt voor de melodie, ondersteund door opzwepende hi-hats. Af en toe zijn er ook strings te horen. De break is ook goed, goede spanningsopbouw: het nummer is echt geweldig. We gaan over is de pompende beats van Bass Addiction. Een vrij primitief, doch goed nummer. De afsluiter Virtuoso is niet zo hard. Meer experimenteel en toch goed dansbaar; je zou zeggen dat het discoinvloed heeft. Het zit er weer op, maar gelukkig heeft mijn CD speler een repeat-knop.

Meer werk van Slam
Door hun drukke werk bij hun eigen platenmaatschappij kunnen de twee maar weinig uitbrengen, maar met wat ze wat uitbrengen, heb je ook wat. Het bekendste is hun supernummer Positive Education uit 1993 waar begin 2001 nog enkele mixen van zijn uitgebracht. In 1996 kwam het album Headstates uit, dat veel verschilt van hun singles. Er zijn meer invloeden van de 'intelligent dance music' van Aphex Twin. Verder zijn er nog verschillende losse singles en werkten ze aan het project Pressure Funk. In 2000 brachten ze een mixcompilatie uit genaamd Past Lessons Future Theories.

Slam heeft weer eens laten zien wat ze in huis hebben. Een top-CD. Toch zal het niet voor iedereen weggelegd zijn. Als je zwakke zenuwen hebt, blijf dan bij dit album uit de buurt, want je zult vast en zeker knettergek worden. De single Lifetimes is overigens wel aan iedereen aan te raden, want die is echt mooi. Als je wel veel van dance houdt moet je het absoluut eens luisteren. Ken je het nummer Positive Education en vind je het goed, dan is het zeker geen miskoop.

Geschreven op 02-07-2001 Gepubliceerd op 2 juli 2001