CD-recensie Air - 10.000 Hz Legend

CD-recensie Air - 10.000 Hz Legend

Hot Air
Air veroverde de wereld met het alom geprezen album Moon Safari. Zowel critici als ‘gewone’ luisteraars gingen plat voor de lichte popsongs van de Franse band. Hits als Kelly Watch The Stars en Sexy Boy haalden, mede door de fantastische videoclips, regelmatig de internationale muziekzenders. Moon Safari zette de trend voor veel nieuwe lounge-acts en vond zijn weg naar de huiskamers van zowel oude als jonge muziekliefhebbers. De in 1999 verschenen opvolger, de soundtrack voor de film The Virgin Suicides, was voor velen een teleurstelling. Een veel minder toegankelijk album, dat slechts op schaarse momenten doet denken aan Moon Safari. Toch liever het vertrouwde Air-geluid? Niet voor de heren van Air: 10.000 Hz Legend is grensverleggend.

10.000 Hz Legend
De platenmaatschappij, zeker de platenmaatschappij stond te trappelen om een tweede Moon Safari. Dit zou namelijk garant staan voor een winstgevend jaar, en waarschijnlijk ook nog voor lovende verhalen in de media. De reden dat Jean-Benoît Dunckel en Nicolas Godin voor een hele andere weg hebben gekozen, lijkt daarom in eerste instantie vreemd. Wie echter verder kijkt, ontdekt wel degelijk een lijn in het oeuvre van Air. Moon Safari werd vooraf gegaan door een aantal nummers (later verzameld op Premiers Symptones) die duidelijke overeenkomsten vertoonden met de songs van Moon Safari. Op dezelfde manier is de soundtrack The Virgin Suicides een studie geweest voor 10.000 Hz Legend. Filmische sferen hebben op 10.000 Hz Legend dan ook de overhand.

Vernieuwend
Dunckel en Godin lijken bovendien totaal geen waarde te hechten aan de mening van het publiek. Dat klinkt misschien egoïstisch, maar het zorgt wel voor een vernieuwend en interessant geluid. Op 10.000 Hz Legend hebben de echte instrumenten het voor het zeggen. Geen ritmebox meer, maar echte drums. Minder synthesizers, meer gitaren. Air creëert een ongekende sfeer, die hier en daar wat gedwongen aanvoelt, maar die vooral heerlijk is om bij weg te dromen.

Volwassen
Air is muzikaal volwassen geworden. En bij volwassen muziek horen volwassen teksten. Waar de teksten van Moon Safari slechts verborgen erotiek bevatten, verwerken Dunckel en Godin op 10.000 Hz Legend schaamteloos hun seksuele fantasieën in de songteksten: “You know how to do it, wonder milky bitch. Tasting, touching, swallowing me, drinking me like bloody mary” (Wonder Milky Bitch). Is dat volwassen?

Hoogtepunten
Sex Born Poison opent als een gewoon Air-nummer (akoestische gitaar, spacy geluiden, vocoder), maar bouwt zorgvuldig op richting filmische strijkerpartijen en experimentele beats. Ook People In The City is een voltreffer, maar dan veel toegankelijker. Het eerder genoemde Wonder Milky Bitch is sexy, humoristisch en heel erg mooi.

De samenwerking met Beck, die een aantal nummers heeft ingezongen, mag niet ongenoemd blijven, maar voegt weinig toe aan het Air-geluid. Behalve dan die mondharmonica!

10.000 Hz Legend is een verhaal. Een verhaal met sfeer, met diepgang. Een verhaal dat je pas begrijp na een aantal keer lezen. Air is erin geslaagd een nieuwe weg te vinden. En het is een weg vol aangename verassingen. Legendarisch. Gepubliceerd op 27 juni 2001