CD-recensie Ghostface Killah - Supreme Clientele

Niet om aan te horen?
Sinds de doorbraak van de Wu-Tang Clan is de rapmarkt overspoeld met CD’s van rappers die zich lid van de Wu-Tang-familie mogen noemen. Helaas is de realiteit dat, naast enkele prima werkjes (Method Man bijvoorbeeld), deze albums vaak niet om aan te horen zijn. Gelukkig is Supreme Clientele van Ghostface Killah wel het luisteren waard.

Aanstekelijke samples
Zo vervalt Ghostface niet in talloze intro’s, skits en outro’s, maar last hij slechts af en toe tussenstukjes in, waarvan de meeste bovendien nog vermakelijk zijn ook. Nog opvallender op Supreme Clientele zijn de vele aanstekelijke samples, die de liedjes stukken beter laten klinken dan het monotone geluid dat op de meeste rapplaten klinkt. Toch klinken de meeste nummers behoorlijk ‘underground’, waardoor Ghostface qua stijl vrij dicht bij het betere werk van de Wu-Tang Clan blijft. Het goede nieuws is dat veel nummers op Supreme Clientele ook qua niveau de vergelijking met de Clan gemakkelijk aankunnen.

Meer soul
Vooral aan het begin van de CD wordt de vaart erin gehouden met een flink aantal leuke, niet te lange nummers. Zo wordt One gedragen door een ontzettend catchy piano-deuntje, terwijl Ghostface in de coupletten bewijst een toprapper te zijn. Ook Ghost Deini en Buck 50 bevatten ouderwets goede rap, met onder meer een goede gastrol voor Method Man. Na acht nummers gaat de CD over op tracks met wat meer soul, zowel qua onderwerpen als qua muziek. Zo wordt de discriminatie van de zwarte bevolking besproken in het sterke Malcolm, terwijl de samples wat donkerder en meer muzikaal worden. Hoogtepunt is We Made It, een nummer dat echt enorm aanstekelijk werkt, terwijl ook Wu Banga 101 een topper is. De nog niet genoemde nummers zijn, hoewel zeker niet wereldschokkend, vrijwel allemaal goed. Hierdoor is het niveau op Supreme Clientele behoorlijk constant, iets dat voor een rapalbum best opvallend genoemd mag worden.

Ironman
Tussen de nummers door wordt op een geslaagde manier verteld over Ironman, die vecht voor een meer rechtvaardige wereld. Waar veel rappers de tijd tussen de tracks als pure egotrips gebruiken, zijn de Ironman-stukjes echt het luisteren waard. Vooral het stukje waarin een professor in gebrekkig Engels zijn verhaal doet, is vermakelijk, terwijl het laatste Ironman-nummer lange tijd in je hoofd blijft hangen. Helaas vond Ghostface het blijkbaar ook nodig om twee skits met oninteressant gepraat (totale duur: zes minuten) op de CD te zetten, een goede reden om op de skip-knop te drukken. Toch is dit maar een detail, aangezien het hier slechts gaat om 2 van de 21 tracks.

Het album bevat een combinatie van aanstekelijke samples en prima verzorgde rap, iets dat zeker opvalt tussen de vele slechte releases van tegenwoordig. Ghostface Killah zelf bewijst dat hij uitstekend zonder zijn Wu-Tang-maatjes kan en levert met Supreme Clientele een van de beste en interessantste hiphop-CD’s van 2000 af.

Geschreven op 12-04-2001 Gepubliceerd op 12 april 2001