Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

CD-recensie Var. Artists - Rawkus Presents Soundbombing 2

CD-recensie Var. Artists - Rawkus Presents Soundbombing 2

Door
De CD
De meeste echte hiphopfans zullen wel eens van het woord Rawkus gehoord hebben. Dit is namelijk hét hiphoplabel van tegenwoordig. Er komt alleen maar de zogenaamde "conscious" hiphop op uit, wat dus bewuste hiphop betekent. Dat bewuste komt naar voren in vooral de lyrics, de cuts (scratches) en de nogal nostalgische 12" vinyl-hoezen. Nou, ik beloof je dit: Hou je van hiphop zoals het bedoelt is, dan komt deze CD de komende maanden je CD-speler niet meer uit!

Ik zal alle nummers één voor één behandelen, waardoor je een goed beeld krijgt van hoe de CD in elkaar zit. De hele CD is trouwens aan elkaar gemixed (het is dus een verzamel-mixtape, die trouwens is uitgeroepen tot Mixtape van 1999) door DJ Babu & J-rocc (voor de insiders ook bekend als The World Famous Beatjunkies), en bijna elk liedje heeft een intro gemaakt door deze twee New-Yorkse DJ’s.

De tracks
1. Intro

De CD begint met een telefoongepsrek waarin DJ J-rocc iemand opbelt en zegt dat het Soundbombing 2 gaat worden (?), de persoon vraagt wanneer hij klaar is, en begint spontaan te rhymen. Vanaf dan hoor je een gebeat-jugglede bas met allerlei bekende rappers die een shoutout doen naar Rawkus. Daarna volgen er allerlei cuts en scratches en gaat de plaat over in de Any Man Intro.

2. Beatjunkies - Any Man Intro

Dit is dus zo’n intro, en hij bestaat uit de instrumentale beat van het volgende nummer, Any Man. Daardoor heen scratchen de Beatjunkies Eminem’s stem die "ANY MAN" roept. Dan verdwijnt langzaam de bas, en loopt het nummer over.

3. Eminem - Any Man

Typische Eminem plaat, geproduceerd door de Beatminerz; kenmerkend zijn de harde teksten. Toch laat Em hiermee weer eens zien dat hij niet een media-geile commerciële (maar toch geniale) MC is, maar ook nog steeds underground shit kan maken, zoals hij is begonnen.

4. The High & Mighty f/ Mos Def and Mad Skillz- B-boy Document ‘99

Dit is dus een van de beste tracks van deze plaat. De hele tijd hoor je een vrij zware bas met daardoor een soort piepje wat van toon verandert. Het begin en einde zijn voorzien van onwijs snel gescratch en de rhymes zijn ook een van de beste die ik ooit gehoord heb. Voor al de verse van Mr. Eon (High & Mighty) is echt geweldig.

5. Beatjunkies - WW3 Intro

De vetste intro van de plaat is weggelegd voor deze, WW3 Intro, omdat DJ Babu op zo’n ongelofelijk relaxte manier de melodie van het echte nummer in de mix neemt, dat je wel moet dansen. Echt zwaar vet.

6. Shabaam Sahdeeq & Pharoahe Monch - WW3

Vervolgens hoor je de zware trompetlijnen van dit heerlijke nummer. De rhymes van Shabaam Sahdeeq zijn wat minder, maar die van Pharoahe Monch daarentegen zijn geweldig.

7. R.A. The Rugged Man - Stanley Kubrick

Dit nummer is het enige echte 'gangsta'-nummer, maar is, ondanks dat ik daar niet echt van hou, toch wel aardig goed. De teksten zijn ook weer behoorlijk hard, zoals je dat gewend bent van R.A.
Het hele liedje is nogal gewelddadig. Op vele forums zeggen ze ook dat dit liedje niet op de CD thuishoorde, en het niet gepast was voor Rawkus, maar ja. Ik denk dat ze het geselecteerd hebben vanwege de vette beat, die zo tegen het einde overloopt in:

8. A Message From J-live & Prince Paul

Gewoon een korte shout-out, die wordt ondersteund door de beats van dit beroemde producers-duo. Wel aardig, maar het is niet een echt liedje ofzo.

9. Kid Capri & Beatjunkies - Crosstown Beef Intro

Een intro met daarin wat gebler van Kid Capri, weer een producertje die denkt dat zijn geschreeuw wat bijdraagt aan de CD. Niet dus. Trouwens wel ijzersterke cuts aan het einde van dit korte intro’tje.

10. Medina Green f/ Mos Def - Crosstown Beef

Weer een echte knallende, zwaar goed geproduceerde track, met gure beats en een soort orgel-tune er door heen. De tekst is een soort "Luister, zoon: Dit heb ik meegemaakt"-verhaal. Het gaat terug naaar een zomer van een paar jaar geleden, waar hij (Mos Def) bijna werd neergeknald terwijl hij op een soort dorpsfeest rondliep. Goeie track dus.

11. Marly Marl, Pete Rock & Beatjunkies - 7XL Intro

Leuke intro waarin de stemmen van deze twee producers en de Beatjunkies helemaal worden verneukt met de pitch en het gescratch. Dan komt er langzaam een beat bij en loopt het over in:

12. Sir Menelik f/ Grand Puba & Sadat X - 7XL

Een verschrikkelijk goede track. Geen andere woorden voor. Vette rhymes, een stevige beat, en een echt meezingrefrein. Vooral de wisseling van microfoon tussen de verschillende MC’s wordt creatief weggewerkt met wat turntablism, en dan gaat het weer verder. Echt goed dus, vooral de beats. Waarom ze deze niet op 12" single hebben uitgebracht snap ik dan ook niet.

13. Reflection Eternal (Talib Kweli & DJ Hi-tek) f/ Bahamadia - Chaos

Een erg rustige, naar mijn mening te rustige track geproduceerd door Hi-tek, de DJ van Reflection Eternal. De beide rappers, Talib Kweli en (de overigens vrouwelijke) Bahamadia, hebben normaal een uiterst krachtige stem, maar op deze track lijkt het wel of vooral Bahamadia fluistert. De tekst is overigens wel goed. Deze track gaat over MC’s die toch voor commercie gaan, rotzooi in de wereld en discriminatie.

14. Dilated Peoples f/ Tash of the Likwit Crew - Soundbombing

Toen ik de CD voor het eerst voor het eerst hoorde (en geloof me, dat is al een tijdje geleden) was ik blij verrast toen ik de naam Dilated Peoples zag staan op de oranje achterkant. Deze groep is namelijk onwijs goed, met hun 2 MC’s en een ijzersterke DJ. Die DJ is trouwens ook DJ Babu, die dus bij Dilated Peoples zit én bij Beatjunkies. Een bezig bijtje dus. Maar goed, terug naar de track: ijzersterke rhymes en beats, en de track begint met een heftige scratch, waarin alle namen ff door de hakmachine worden genomen. Opnieuw een goede track dus, maar dat was ook wel te verwachten van Dilated Peoples. Hun CD heet trouwens The Platform, en die kan ik errug aanbevelen.

15. Thirstin Howl III - Brooklyn Hard Rock

Een heel korte track, slechts 1:25 minuut lang, maar wat er in die 1:25 zit is dan ook wel heeel vet. Vooral het klassieke "Brooklyn Hard rock"-sample wat hier helemaal ingemixed is in de beat is wel lekker. Terwijl die Diana Ross-achtige zangeresjes verder zingen verandert de vrolijke beat in een harde, monotone beat. Dat wil zeggen, hij loopt over in:

16. Pharoahe Monch - Mayor

Weer een vette track. Namelijk een track door de op deze CD goed vertegenwoordigde Pharoahe Monch. Deze gaat helemaal over de heroïsche moord op een racistische burgemeester. De tekst is echt zwaar realistisch, en je ziet alles echt voor je. Zo vertelt hij hoe hij met zijn laatste kracht een hotel binnenkruipt met een mes in zijn rug, wat is aangebracht door een swat-team wat hij voor deze taak compleet heeft uitgemoord. Uiteindelijk zegt hij: "Fuck it if I’m gonna die, at least I shot the mayor".
Uiteindelijk is dit een van de vetste tracks van het album, vanwege de bekende beat die Ghostface Killah ook gebruikte voor Saturday Nite van zijn bekroonde album Supreme Clientele. Errug goed.

17. Beatjunkies - Patriotism Intro

Ronduit de vetste intro van de plaat, waarin écht een brute scratch wordt gedropt. 40 Seconden lang hoor je nix anders dan gepiep en gekras. Zwaar vet. Hiermee alleen al bewijzen de beatjunkies goed te kunnen scratchen haha. De manier waarop die dan overloopt in de werkelijke plaat is ook errug guur.

18. Company Flow - Patriotism

De vetste track van deze plaat is ook gelijk voor die die ook de vetste intro had. Patriotism is een onwijs vette track over de ironie en eigendunk van Amerika. Vooral de tekst is zo ziekelijk goed en waar, dat hoe vaker je hem hoort, je steeds meer gaat twijfelen waarom Amerika ook alweer een machtig land was.

Nog een zeer vet punt is dat helft van het liedje uit een soort voorbeeld bestaat van hoe stom Amerika wel niet is. Je hoort namelijk keer op keer president Clinton roepen: "WHO’S AMERICA?" Waarop zijn vraag wordt beantwoord met een luid gescratcht "GODDAMN!!!" Dit vanwege het veelvoudig gebruik van het woord God in het volkslied (denk ik).

19. Beatjunkies - 1-9-9-9 Intro

De intro van de bekende hitsingle 1-9-9-9 van Common en Sadat X. Op deze intro geeft Q-Tip nog effe een bijdrage aan het album, waarop hij doorgeeft op een antwoordapparaat dat Beatjunkies de hele shit gaan overnemen enzo. De prachtige beats en melodie van deze track hebben iets van ja, hoe zal ik het zeggen, een warme zomeravond ofzo. Klinkt een beetje psychisch, maar ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.

20. Common f/ Sadat X - 1-9-9-9

Nogmaals een grote hit in Amerika, ook weer op dit album vertegenwoordigd. En een ding is zeker: Hij is goed. De diepe teksten en beats maken er een pracht-geheel van. Errug goed, geen andere woorden voor. Tip: Koop de plaat, want de b-kant (Like they used to say) is ook een juweeltje.

21. DiamonD - When it pours it rains

Deze track is geproduceerd en gerhymed door een en dezelfde persoon namelijk DiamonD.
Dat-ie kan produceren wist ik, maar rhymen wist ik niet. En als die scratches ook van hem komen, is het een geslaagd man.

22. A Message From Mos Def & Beatjunkies

Weer een lauwe shout-out, dit keer wel een vette, namelijk een telefonische freestyle van de "Mighty" Mos Def. Deze geniale MC uit Brooklyn is voorzitter van het Amadou Diallo fonds, een stichting die opkomt voor rechten en anti-zinloos geweld tegen zwarten. De naam komt van een incident dat 4 februari 1999 plaatsvond in New York. Een ongewapende zwarte man, genaamd Amadou Diallo, kwam zijn huis uitlopen, al kijkend in z’n portenmonnee, toen er 8 politieagenten langsliepen. De agenten dachten dat de portemonnee een vuurwapen was, waarna ze hem doorzeefden met precies 41 kogels. Belachelijk dus.

23. Mos Def - Next Universe

De opvolger van Soundbombing 1’s Universal Magnetic. Ook deze track is weer een meesterwerk, met een funky bas, meezingrefrein en snelle, comlexe rhymes. Geweldige track. Had alleen wel iets langer mogen zijn van mij, maar ja, een mens kan niet alles hebben.

24. Beatjunkies - Every Rhyme I Write Intro

Een zeer vette beat, met een element van Mobb Deep’s Shook Ones Pt.2 erin verwerkt.
De beat is ongeveer hetzelfde als die van de werkelijke track, maar is er wat mee gegoocheld. De bassen zijn soms gescratcht enzo. Verder wat shoutouts en dreigementen.

25. Shabaam Sahdeew f/ Cocoa Brovaz - Every Rhyme I Write

Vette track met maar liefst 3 rappers, te weten Shabaam en Tek & Steele (vroeger bekend als Smif ’n Wessun) die zich nu de Cocoa Brovaz noemen. De beat is, zoals ik al zei, errug cool, en de flow gaat maar door. Ze rappen telkens een voor een lines, en dat gaat 4 minuten door. Geweldig!

26. Reflection Eternal - On Mission

Als afsluiter hebben ze alweer een juweel van een track gekozen. Reflection Eternal (bestaande uit Talib Kweli, die bekend staat om z’n krachtige, bewuste lyrics en DJ Hi-tek, die onlangs ook is begonnen als producer) levert hiermee weer een prachtige plaat af, die dit keer gaat over de on-originaliteit van de tegenwoordige hiphop. Zij daarentegen zijn wel origineel volgens hun tekst, en daar hebben ze nog aardig gelijk in ook! Geweldige track met een mooie rustige flow en een prachtige melodie. Ook de scratches op het eind zijn magnifiek.

27. Outro

Daarmee zijn we aan het einde gekomen van de vetste hiphop-CD ooit verschenen. Het leuke is dat de twee DJ’s hierop nog even gaan proberen te rhymen. (als je goed zoekt vind je dat stukje, het is namelijk verstopt)

Conclusie
Deze shit is te lauw voor woorden. Ik heb hem nu 2 jaar, en hij wordt nog steeds elke keer beter dat ik hem hoor. Dat zegt toch wat lijkt me, vooral omdat ik al jaren naar hiphop luister en al heel wat artiesten gecheckt heb. Veel zijn niet door "m’n test" heen gekomen, puur omdat het gewoon saaie, voorspelbare shit was. Maar dat is me echt nog nooit overkomen met muziek van Rawkus Records. Serieus. Als ik jullie was, en je houdt van hiphop met het hart op de goede plaats, koop dan meteen deze CD!

Geschreven op 14-03-2001 Gepubliceerd op 14 maart 2001