CD-recensie Cradle Of Filth - Midian

CD-recensie Cradle Of Filth - Midian

Tuinkabouter
De gillende tuinkabouter Dani Filth is terug!! Na een paar bandleden gewipt te hebben slaat hij terug met een knallende CD, genaamd Midian. Het vierde hoogstandje van de Engelse meesters in de horror-metal.

Orgel
Stop 6 geestelijk zieken en een hoop muziekinstrumenten, waaronder een orgel, een paar maandjes in een studio en je hebt gegarandeerd een CD die de eerste 5 weken niet uit je CD-speler te slaan is. Midian is werkelijk heel goed, en 10x beter geproduceerd dan de 3 andere CD's van de groep (The Principle Of Evil Made Flesh, Dusk And Her Embrace en Cruelty And The Beast).

Midian
Deze keer draait de CD om het kasteel Midian, dat zich ergens in Zuid-Engeland bevindt. Een vrolijkere sound past goed bij de sfeer, al zou je dat niet zeggen. Nummers als Death Magick Fot Adepts en Lord Abortion komen veel vrolijker over dan nummers op hun eerdere CD's. Snelle keyboardpartijen die af en toe zelfs lijken op wat men in de Amerikaanse ijshockeycompetitie voorafgaand aan de wedstrijd speelt. Dit houdt het tempo hoog, waardoor deze CD zelfs nog wel sneller is dan de andere en iets sprookjesachtigs over zich heen krijgt.

'Evil'
Toch doen de heren hevig hun best om 'evil' over te komen. Het ultrakorte nummer Satanic Mantra maakt de satanistische grondslag van de band heel duidelijk en ook de teksten van Creatures That Kissed In Cold Mirrors zijn niet mals. Toch komt de geloofwaardigheid van de band door de vrolijke sound wel degelijk in gevaar en dat kan wel eens een poging zijn om wat commerciële succesjes te behalen, waaronder met hun laatst opgenomen clip bij het nummer Creatures That Kissed In Cold Mirrors.

Een heel vriendelijk overkomend hoog ziekheidsgehalte. Erg vrolijk en zeker het (vaak) beluisteren waard. Een CD die het zelfs in de CD Top 100 goed zou kunnen doen. Een van de meesterwerken die het jaar 2000 heeft voortgebracht
Een dikke 8.

Geschreven op 20-12-2000 Gepubliceerd op 20 december 2000