CD-recensie Everclear - Songs From An American Movie

Everclear...ken ik die ergens van?
Dat zou wel eens heel goed kunnen, ja. Everclear is namelijk (naast het feit dat ze op deze site al met So Much For The Afterglow genoemd zijn) vrij veel op TMF verschenen met hun nummer Wonderful. Dit nummer was de eerste single van hun nieuwe album Songs From An American Movie. Vol. One: Learning How To Smile (volledige titel!) en tot nu toe ook de enige. Wellicht komen ze met meer, maar tot die tijd kun je teren op het singletje Wonderful of de CD kopen! Waarom? Laat ik het je uitleggen...

Here we go again
De CD begint met het nummer Song From An American Movie pt.1, wat een aanstekelijk klein, bescheiden nummertje is, maar toch niet helemaal verkeerd. Het nummer gaat lekker rustig kabbelend naar het eind, wat al vlug in zicht is, met zijn 1:39. Daarna gaat het nummer "vanzelf" over in het nummer Here We Go Again, een lekker nummer met een catchy ritme en melodie. Dit nummer is vrij typisch voor de stijl van Everclear, die leuke, vrolijke (en toch niet) folk-rock. Nummer 3 van de CD heet AM Radio, een nummer over de radio van vroeger. Vroeger waren er nog geen DVD-spelers of discmans, nee, vroeger was je blij dat je in de Pinto van je zus naar de AM-radio kon luisteren! Juist. Brown Eyed Girl krijgt de eer nummer 4 toegekend te krijgen. Komt het bekend voor? Dat kan heel goed zijn, het is namelijk een cover van Van Morrison. Het is een leuk nummer geworden, ik vind het persoonlijk leuker dan het origineel, maar dat is een kwestie van smaak.
Learning how to smile, nummertje 5, leuk intro'tje met een leuke opbouw, maar ook wel rustig...

Rustig??
Ja. Rustig. Al met al is de CD van Everclear niet te ruig, op #6 bijvoorbeeld een leuk nummertje met mandoline erin, leuk ja, rustig, bijna een ballad, maar dat weer niet. Now That It's Over geeft in het begin de impressie van een superhard nummer. MIS! Valt dat tegen...neuh, je moet er van houden, de gitaren zetten wel in, maar dat duurt even. Je moet dus even geduld hebben, en je oordeel niet te snel klaar hebben. Thrift Store Chair begint als een country-nummer, en blijft redelijk zo, maar wel met de Everclear-draai eraan. Toch weer een rustig nummer, wat is dat toch met Everclear? Veel van de nummers op de CD zijn een soort liefdesliedjes, wat toch wel raar is, maar op zijn tijd wel lekker..."we need to slow it down for a while", kunnen ze doen, maar doe toch maar niet! Otis Redding, een soort ode aan, je raadt het al, Otis Redding, kon Art maar zo zingen, zo spelen. Hoe Otis Redding precies klinkt zou ik niet precies weten, maar als hij iets klinkt als Art Alexakis van Everclear, dan koop ik zijn "spul"!

En dan?
Volgend nummer dan, Unemployed Girlfriend begint met een leuke sample van een meisje dat een vriendin belt met de mededeling dat ze een jongen heeft ontmoet...Art. Het gaat over dat hij haar vriend wil zijn, haar man, hij zou haar gelukkig maken, hij zou nooit haar unemployed boyfriend zijn. Toch wel een ruiger nummer, wat op zich ook wel Everclear is (want het is geen watjesmuziek!), maar wel typische everclear teksten. Daarna: Wonderful!
Een ballad over kinderen die met hun gescheiden ouders moeten leven, hoe zo'n kind verdeeld word over zijn ouders, hoe moeilijk het daarmee heeft, heel mooie clip hoort erbij, maar die kan je uiteraard niet horen. Je MOET dit nummer gewoon horen, want het is zó mooi! Laaste nummer is Annabella's Song wat een beetje het "Sound Of Music"-gevoel over zich heeft, nee, het is erin gedrenkt!
Die geluiden, the hills, je hoort het gewoon, weer een liefdeslied, weer redelijk rustig.

Mijn conclusie is dat je geen conclusie moet trekken, voordat je dit geluisterd hebt. Je moet er van houden, maar echt; spreek niet te vroeg! De combinatie folk-rock-alternative is echt leuk, lekker en opbeurend als je het de aandacht geeft die het verdient!
Zoals vermeld in de recensie van So Much... lijken de nummers wel op elkaar, maar dat is de typische sound die Everclear toebehoort, het is anders als anders, en je moet het beleven!
Luister deze CD, want hij is het zeker waard, je zult het gewoon moeten proberen. Dat de nummers op elkaar lijken, daar prik je snel doorheen en je zult spoedig niet kunnen wachten tot Everclear's volgende album...maar laat dat maar aan Art Alexakis en consorten over.

Geschreven op 24-11-2000 Gepubliceerd op 24 november 2000