Concertrecensie Saybia - Live

Concertrecensie Saybia - Live

Days
Saybia heeft de opvolger van het succesvolle album The Second You Sleep uitgebracht, genaamd These Are The Days. Dit gaat gepaard met een maandenlange tour door onder andere België, Zweden, Zwitserland, Duitsland en Denemarken. Allereerst was echter Nederland aan de beurt met maar liefst zeven uitverkochte concerten door heel het land. (Saybia wordt niet geboekt door Mojo, dus een Ahoy’ of Heineken Music Hall zat er niet in). Op vrijdag 24 september vond in dat kader een optreden plaats in Paard van Troje in Den Haag. Uitverkocht dus.

a balladeer
Een prachtige mogelijkheid voor elke band om zich in het voorprogramma te presenteren. Die eer viel a balladeer te beurt. A balladeer is een viermansclubje dat mooie liedjes speelt. Al eerder bespraken wij de EP Rumor Had It. Van die EP werd geen enkel liedje gespeeld, maar niet minder mooie songs als Swim With Sam en Blank werden overtuigend en met veel plezier gespeeld en redelijk ontvangen door het publiek.

Saybia
Toen Saybia. De band opende voorzichtig met oude liedjes als Fool’s Corner en The Miracle In July. Zeer mooi uitgevoerd. Na een aanmoediging van zanger Søren Huss om er een ‘fantastic evening’ van te maken kwamen ook de nummers van These Are The Days aan bod. De kracht die de liedjes op het album vaak uitstralen bleef godzijdank ook op het podium bewaard. Aangezien de nieuwe liedjes te vers waren om door het publiek meegezongen te worden, kwam het geheel op de band aan. Søren waagde zich af en toe aan een grapje en het publiek at uit zijn hand. Jammer dat hij vaak de moeite niet nam om de hoge noten te halen, zoals bij het o zo mooie Stranded.

Saybia fietst ijzersterk spelend door Paard van Troje met zowel nieuwe als oude nummers. Van routine is gelukkig nergens sprake. Saybia is dankbaar. Wij zijn dankbaar. Een zeer plezierig optreden.

[image:1:align:Søren Huss]
[image:2:align:setlist] Gepubliceerd op 29 september 2004