CD-recensie Tröckener Kecks - >tk

CD-recensie Tröckener Kecks - >tk

De Kecks
Ondanks het feit dat de Tröckener Kecks al ruim 20 jaar bestaan, zijn er veel mensen die de Kecks slechts vaag kennen, of zelfs helemaal niet. Onbetwist kenmerk nummer 1 van de Kecks is het unieke stemgeluid van frontman Rick de Leeuw. Het is alsof je luistert naar iemand die je in een dronken bui probeert uit te leggen wat hij van de wereld vindt. Een vergelijking met Tom Waits is echter niet terecht en doet De Leeuw zelfs tekort. Kenmerk nummer twee is het poëtische gehalte van de teksten van voornamelijk Rick de Leeuw. Vooral op deze cd, >tk, zijn het de ogenschijnlijk simpele, maar knap gevonden woordkunsten die opvallen. Het derde kenmerk is de ondergewaardeerde live-reputatie van de band. Een optreden is elke keer weer een belevenis. De concentratie en de passie voor het spelen stralen er vanaf en brengen band en publiek in een soort roes.

De CD
'>tk' is het eerste studioalbum van de Kecks waar die roes ook via een schijfje wordt overgebracht op de luisteraar. Een album waar je echt voor moet gaan zitten en waarvan je moet genieten. De CD opent rustig met Op de vlucht, een nummer opgebouwd uit 1 drumbeat met een pakkend refrein. Wat meteen opvalt is de produktie van J.B. Meyers. Het nummer zet ook gelijk de toon voor het eveneens rustige Niemand thuis. Bij Meer niet en Hakken in het zand wordt de gitaarversterker uit de kast gehaald, wat een mooi klimrek is voor het sublieme Ik denk nooit meer aan jou. De basgitaar vormt de basis voor dit nummer, waarna tekst en muziek steeds meer worden uitgebouwd. Ook nu komt de verrassende produktie van J.B. Meyers weer om de hoek kijken. Vervolgens komt het prachtige pianonummer Winnaars, verliezers en het jazzachtige Deze ochtend.

Verwachtingen
Wat nu al opvalt, is de zeer positieve inbreng van de nieuwe gitarist Phil Tilli. Het album wordt voortgezet met de, tekstueel gezien, schitterende liedjes Veel te veel water en Geen kaart, geen plan, geen gids. Dan komt een nummer dat goed aan de hoge verwachtingen die de titel schept; Zou je niet tegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoreus gebied in overweging willen nemen, alsjeblieft; een lekker ouderwets rocknummer. Daarna wordt nog even flink uitgehaald met Zon sprong aan, waarna wordt afgesloten met het mooie Altijd voor het eerst.

Zoals eerder gezegd is de produktie (in handen van J.B. Meyers) zeer opvallend, zeer verrassend, maar vooral zeer goed. Ook nieuwelingen Gerben Ibelings (drums) en Phil Tilli hebben een frisse wind door de Kecks geblazen, waardoor de band simpelweg beter is geworden. >tk is een goed uitgebalanceerde plaat, die door middel van mooie teksten, maar vooral door sterk geproduceerde muziek een nieuw, mooier beeld schept van de Tröckener Kecks. Een album waar je bij elke keer luisteren weer nieuwe dingen ontdekt, waardoor je 'm niet zo snel in een donker hoekje zal gooien. Klasse!

Geschreven op 09-10-2000 Gepubliceerd op 9 oktober 2000