CD-recensie Broadcast - Haha Sound

CD-recensie Broadcast - Haha Sound

Droom
Tussen een kleurboek dat vriendelijk verzoekt om ingekleurd te worden (Colour Me In) en een bloedmooie trip door de duistere gedachten van een schone slaapster (Hawk), bevindt zich de wonderlijke wereld van Broadcast. Terwijl er kinderlijke, lieflijke, onschuldige melodietjes worden geneuried, dwarrelen de treffende teksten voorbij. Nu eens zo zwart als de nacht, dan weer superlief, vormen de teksten (samen met haar stem) echt de ruggengraat van de song. En dan zijn er natuurlijk de alomtegenwoordige drums. Luister naar Man Is Not A Bird, en wees overtuigd.

Delicate sprookjes
Broadcast mag dan trip-hop zijn, of psychedelische jazzfunk, wat dan ook - het is goed. Héél goed. Vanaf de eerste noot wordt je gedropt, ergens op een afgelegen planeet in een parallelle dimensie, en je komt pas terug op aarde wanneer de laatste noot gestopt heeft te weerklinken. Het is net alsof je een uur lang naar een Disney-tekenfilm hebt gekeken uit je jeugd, maar dan muzikaal verantwoord en met in de hoofdrol een lichtjes gestoorde maar des te charmantere dubbelgangster van Assepoester, Sneeuwwitje en Doornroosje tegelijk.

Sprookjes, dat zijn de veertien liedjes, sprookjes vol sentiment, wanhoop, vreugde, zalige achtergrondzang, hier en daar een lijntje synthesizer...Maar wat deze plaat écht de moeite waard maakt is dat je telkens weer door die prachtige stem in dromenwereld wordt gesust... kan het nog beter?

Gepubliceerd op 25 maart 2004