CD-recensie The Mars Volta - De-Loused In The Comatorium

CD-recensie The Mars Volta - De-Loused In The Comatorium

Door
Grote namen
Hoewel De-Loused In The Comatorium een debuutalbum betreft, is The Mars Volta niet bepaald een band van beginnende muzikanten. De twee sleutelfiguren achter de groep zijn namelijk Cedric Bixler-Zavala en Omar Rodriquez-Lopez, twee voormalig leden van At The Drive-In, de band die enkele jaren geleden een kleine revolutie teweegbracht in de muziekgeschiedenis (als uitvinders van de nieuwe muziekstijl emo). Ze begonnen zelf een nieuwe band : The Mars Volta. Ze kregen bij het tot stand brengen van de debuut-CD hulp van enkele grootheden, te weten John Frusciante en Flea van de Chili Peppers. Laatstgenoemde heeft zelfs alle baspartijen voor zijn rekening genomen. Mede hierdoor wordt de ruggengraat van De-Loused In The Comatorium gevormd door een bonte verzameling van zeer talentvolle, veelzijdige en creatieve muzikanten. Helaas viel er al voor de release een bandlid voorgoed weg: Jeremy Ward (toetsen) overleed aan een overdosis, 27(!) jaren jong. Volgens velen gaf juist hij, deze onbekende naam, vorm aan het muzikale genie van The Mars Volta.

Droomwereld
De thematiek van De-Loused In The Comatorium is een tamelijk boeiende. In tien nummers wordt een reis door de droomwereld van fictiefiguur Cerpin Taxt gepresenteerd. Het verhaal is echter grotendeels op waarheid gebaseerd: in 1996 pleegde Julio Venegas zelfmoord door het nemen van een overdosis morfine. Een ieder die nu wel begrijpt dat Cerpin Taxt in feite Julio Venegas is...

De-Loused
Het album begint zeer ingetogen met een wazige golf van effectjes en een melodielijn die, nadat de zang ook invalt, langzaam vorm krijgt. Na pakweg een minuut wordt dit al onderbroken; de drums en gitaren vallen in met een totale overdondering. Over wakker schudden gesproken! Daarna het eerste echter nummer: Inertiatic esp. Wat een magistraal nummer! Knallende drums en gitaarpartijen en prachtige, ijzingwekkend hoge zang. Na vier minuten zit je met open mond te luisteren, gegarandeerd. En het is nog maar het begin, want de daaropvolgende track Roulette Dares (The Haunt Of) vertoont al een verbetering van het kunstje. Wat gelijk opvalt is de enorme diversiteit aan stijlen; dan weer harde punk, dan weer relaxte dub-achtige stukken. Eigenlijk is het album na vijf nummers al haast volmaakt, toch bevatten de overige vijf songs nog tal van hoogtepunten. Bloedmooie zang (Eriatarka) een lesje 'ambient en gitaarwerk' (Cicatriz esp), én The Mars Volta laat op 'Televators' zien dat het ook op een minder overdonderende manier erg kan boeien. This Apparatus Must Be Unearthed en afsluiter Take the Veil Cerpin Taxt heb ik dan nog niet gehad...

Conclusie
Het album kent geen hoogtepunten. Het ís een hoogtepunt. Zwakke momenten, laat staan dieptepunten, zijn er simpelweg niet. De-Loused In The Comatorium is een uur lang verbazingwekkend, overdonderend, magistraal, subliem, geniaal en heel erg leerzaam voor tal van bands die dit document in de toekomst als bijbel zullen hanteren. Album van het jaar! Gepubliceerd op 12 september 2003
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie