CD-recensie Emperor - Scattered Ashes

CD-recensie Emperor - Scattered Ashes

Geschiedenis
Bij het grote publiek is deze band jammer genoeg nooit bekend geworden, maar binnen de (black) metalscene is Emperor één van de grootste bands ooit. De Noorse band werd opgericht in 1991 en stak al snel boven de grijze massa uit vanwege het goede spel en de originele muzikale ideeën. Na het uitbrengen van een demo en enkele mini-LP's kwam de band in 1994 met zijn eerste volledige cd In The Nightside Eclipse op de proppen. Deze plaat sloeg zowel in de black metal scene als daarbuiten in als een bom vanwege de ongekende muzikaliteit, complexiteit en originaliteit. Drie jaar later was het de beurt aan het zo mogelijk nog sterkere Anthems To The Welkin At Dusk en in 1999 verscheen het magistrale IX Equilibrium. Inmiddels waren veel fans van het eerste uur afgehaakt, omdat de band geen pure black metal meer speelde, maar steeds experimenteler te werk ging en regelmatig elementen uit de progressieve en symfonische rock in de muziek verwerkte. Het in 2000 verschenen live-album (met bijbehorende video) Emperial Live Ceremony liet echter horen dat de band op het podium nog steeds de kracht van weleer bezat. In 2001 besloot de band uit elkaar te gaan, maar de band rond zanger en multi-instrumentalist Ihsahn maakte als afscheidscadeau nog het fabelachtig goede Prometheus: The Discipline Of Fire And Demise. Om de fans nog een laatste herinnering te geven heeft Candlelight Records nu, twee jaar na het uiteengaan van Emperor, de dubbel-cd Scattered Ashes: A Decade Of Emperial Wrath uitgebracht.

Perfect
Eén ding moet gezegd worden: Scattered Ashes... geeft de carriëre van Emperor perfect weer, iets dat van verzamelalbums van andere bands helaas niet altijd gezegd kan worden (bijvoorbeeld de vele best of compilaties van Queensrÿche en Kiss). Van alles wat Emperor ooit uitgebracht heeft staat er wel wat op. CD één bevat een aantal tracks van de reguliere albums en op CD twee zijn een aantal covers, zeldzame opnames en zelfs een remix van het IX Equilibrium-nummer Sworn te vinden. En hoewel de echte die-hard fans al deze nummers waarschijnlijk wel in huis zullen hebben, is dit toch een zeer waardevolle release van Candlelight: voor de wat latere instappers is het een goede kans om de opgelopen schade voldoende in te halen en voor diegenen die nu pas voor het eerst van Emperor horen is het een uitstekende eerste kennismaking.

CD 1
Na het opzetten van de eerste cd (de Black Disc) wordt ik vrijwel meteen uit mijn stoel geblazen. De samenstellers van Scattered Ashes... hebben ervoor gekozen om deze compilatie te openen met het buitengewoon heftige Curse You All Men! (van IX Equilibrium). Hierna volgt het dreigende The Tongue Of Fire, afkomstig van Prometheus, waarvan we ook nog In The Wordless Chamber tegenkomen. The Majesty Of The Nightsky is één van de beste nummers van In The Nightside Eclipse en met Cosmic Keys To My Creations & Times en Wrath Of The Tyrant staan er zelfs nog een paar nummers op van de eerste mini-LP. Tamelijk opvallend, maar daarom niet minder leuk, is dat men er ook een nummer van Emperial Live Ceremony (Thus Spake The Nightspirit) tussen heeft gezet. Anthems To The Welkin At Dusk is ook vertegenwoordigd met drie nummers, onder anderen The Loss And Curse Of Reverence en uiteraard vinden we ook het Emperor-volkslied I Am The Black Wizards terug op deze eerste schijf.

CD 2
Zoals gezegd biedt schijfje twee, oftewel de Silver Disc, een verzameling van covers en andere rariteiten (zeldzame dingen). De covers, het zijn er in totaal vijf, zijn afkomstig van onder anderen Bathory (A Fine Day To Die), Darkthrone (Cromlech) en Mayhem (Funeral Fog). Met name het laatste nummer is een genot om naar te luisteren: alleen aan de tekst en de betrekkelijke eentonigheid in de akkoorden kun je horen dat het eigenlijk geen nummer van Emperor is. Het nummer I Am is afkomstig van een split-cd die Emperor ooit maakte met het eveneens uit Noorwegen afkomstige Thorns. De al eerder genoemde remix van Sworn is in eerste instantie even wennen, maar waarschijnlijk zullen fans met een smaak die iets meer stijlen omvat dan slechts black metal ook dit nummer wel kunnen waarderen. De nostalgische gevoelens komen bij mij hoog opzetten als ik daarna twee nummers van de legendarische Wrath Of The Tyrant-demo aan mij voorbij hoor razen. Met name het eerste nummer van de twee, Lord Of The Storms is wat dat betreft een feest om naar te luisteren. Verder vinden we hier nog nummers op terug van de verzamel-cd Nordic Metal, de 7" EP As The Shadows Rise (1994) en de mini-cd Reverence (1997).

Met het uitbrengen van Scattered Ashes heeft Candlelight Records mijns inziens een zeer goede zet gedaan. Zoals ik al eerder zei, omvat deze dubbel-cd de gehele geschiedenis van Emperor en ook als je al enkele Emperor-CD's in je bezit hebt doe je met de aanschaf ervan geen miskoop: de aanwezigheid van een aantal zeldzame nummers maakt dat bijna iedereen op deze cd wel het een en ander tegenkomt dat voor hem of haar tot dan toe onbekend was. Ook is deze verzamelaar een zeer goed voorbeeld van het feit dat metal een volwaardige muziekstroming is waar, net zo goed als in andere genres, intelligente en getalenteerde muzikanten rondlopen. En tot slot vormt 'Scattered Ashes…' het ultieme bewijs dat metal veel, maar dan ook echt véél meer is dan de oppervlakkigheid, leeghoofdigheid en bovenal muzikale onvolkomenheid die zo ongeveer het handelsmerk is geworden van de metalbands die anno 2003 door zoveel jongeren verafgood worden. Een dikke 10 met griffel.

Gepubliceerd op 9 september 2003