CD-recensie Soulwax - Much Against Everyone's Advice

Een Belgische band, zijn die wel goed?
Om te beginnen, Soulwax is een Belgische groep. Zelf ben ik ook Belgische en mijn doel is dus om jullie Nederlanders uit de illusie te halen dat België een dom land is zonder enige kwaliteiten.

De hoofdfiguren in Soulwax zijn duidelijk Stephen en David Dewaele, oftewel "de Flying Dewaele Brothers", hun DJ-naam. Laat je niet misleiden door het woord "DJ", dit is een rockband. Hun cd telt 14 nummers, waaronder maar liefst 4 bekende nummers (in België althans). De broers zijn hevige fans van o.m. Beck en Prince. Volgens sommigen hoor je dat in hun CD, maar ikzelf ben niet zo'n fan van zowel Beck als Prince, en ook ik vond deze CD geweldig, dus ga daar niet te snel op af.

Verrassend
De cd begint met Conversation Intercom, een nummer dat goed in het oor klinkt, maar dat bij het verder verkennen van de cd één van de mindere nummers blijkt te zijn. Het tweede nummer daarentegen toont onmiddellijk de klasse van deze groep: Saturday Een heerlijk popnummer dat naar het einde toe echter steeds harder wordt en eindigt in een geweldig hoogtepunt. Subliem. Toen dacht ik dat ik het beste nummer van de CD gevonden had, maar ik kwam voor nog enkele andere verassingen te staan. When Logics Die, bijvoorbeeld, is een prachtig dromerig nummer, waar de sfeer geschept wordt door een voor mij onbekend instrument, maar het mist zijn uitwerking niet. Much Against Everyone's Advice is dan weer wat harder, en blijft subliem. Daarna volgen de enige twee minder goede, nogal voorspelbare nummers: Overweight Karate Kid en Proverbial Pants. Maar vlak daarop maken ze het ruimschoots goed met The Salty Knowledge Of Tears, Flying Without Wings en vooral het prachtige, heerlijke, sublieme, van topklasse getuigende More Than This, voor wie het nog niet doorhad: mijn lievelingsnummer. Prachtige gitaren, een uitstekende tekst (net als de meeste nummers trouwens), een grensoverschrijdende melodie,... ga languit op je bed liggen en geniet. Dit is kunst. Ook daarna komen de broers nog verrassend uit de hoek met Too Many DJ's, My Cruel Joke en Funny, drie heel aparte nummers.

En nu voor wie alleen het einde van CD-besprekingen leest: Much Against Everyone's Advice is een pracht-CD, die ondertussen al zowel in België als in moeilijk veroverbare landen als Engeland furore heeft gemaakt. Hun gitaarpop is soms hard, soms dromerig, soms ingetogen, maar altijd goed. Een absolute aanrader!

Geschreven op 23-09-2000 Gepubliceerd op 23 september 2000