CD-recensie Trijntje Oosterhuis - Trijntje Oosterhuis

Sneltrijn
Wie nu nog niet weet dat Trijntje terug is, heeft de afgelopen maanden geen massamedium gezien. Voor de voormalige zangeres van de mega succesvolle (opgeheven) popgroep Total Touch, waarvan broer Tjeerd ook deel uitmaakte, is een waar mediacircus ontstaan, allemaal ter promotie van haar titelloze eerste solodebuutalbum. Ze heeft er lang op zitten broeden, want sinds de Stevie Wonder flashbacks ('99 alweer!) zijn er geen cd's uitgekomen, maar ze zong wel met ware legenden uit de jazz en soul mee. Na die muzikale rondreis komt Trijntje terug. De grote vraag: "is ze net zo goed als 'de zangeres van...'"?

Total(ly) Trijntje
De cd begint met huidige single Free, een gospelachtige midtempo song die lekker in het gehoor ligt. Het is een weerspiegeling van de rest van de nummers: mooie en gepolijste R&B, niet zo gelikt en 'Amerikaans' als Total Touch soms was. Sinds de jamsessies en tournees is Trijntje almaar beter geworden, al is dat in haar geval zowat niet mogelijk. Ze is nu meer de songwriter: met hulp van James Hallawell (beroemde Engelse producer), Keith John (van Stevie Wonder) en John Ewbank (Marco Borsato) klinken ze wat rauwer en filosofischer (1000 days, Better, Free) en de teksten zijn origineler dan met Total Touch. Een gedurfde stap, maar het is wel Totally Trijntje!

Familieprojectje
Wat betreft de muziek zelf blijft dit een 'familieprojectje': één van de songs, This Goodbye/1000 Days, is mede geschreven door Huub Oosterhuis (de vader), terwijl Tjeerd grotendeels de productie voor zijn rekening nam. De muziek schreef Trijntje nu ook, samen met hulp van bovengenoemde musici. Doordat het vooral in Engeland is opgenomen met internationale muzikanten klinkt het ook 'Brits', dat wil zeggen; echt mooie funky R&B. De pop is nu wel geweken

Hitgevoelig en toch integer
Allemaal radicale veranderingen dus voor Trijntje. Nu ze na zo'n lange stilte pas terug is, blijft de vraag: hoe zit het met hits scoren? Dat zit wel goed, al heeft Trijntje dat niet zo nodig omdat ze niet hoofdzakelijk meer een jeugdidool is, maar door allerlei groepen bejubeld wordt. Echte hitpotentie hebben What About Us, een Arabisch liedje waarop Bouchra (ex-K Otic) meezingt, Little Something, uptempo en Kylie-achtig. Waarschijnlijk 2e single en All Around The World (pakkende melodie). Hoewel er nog meer van zulke songs zijn, blijft het geheel erg integer en is het niet bewust commerciële muziek. Het is en blijft integere "Dutch soul en R&B" met toch enorme kracht dankzij de prachtig sterke nachtengalenstem van Trijntje.

Hierogliefen
Er is maar een nadeel aan de CD en dat is het artwork. Het hele tekstboekje is geprint op een glimmende zilveren achtergrond wat al niet zo lekker leest, maar als je dan ook nog van die glimmende witte letters erin zet, dan moet je echt de gordijnen dicht doen om de teksten mee te zingen (lawaaipreventie voor de buren??). Desalniettemin zijn de foto's weer prachtig. Trijntje staat er stijlvol op, typerend dus, en je weet wat ze zeggen: 30 maakt de buurt weer prettig! Iets minder prettig is de beveiliging van de cd: er zit een nieuwe soort beveiliging op waardoor je hem niet op computers kan draaien met de nieuwe besturingssystemen. Helaas: ook Trijntje ontdekte het staat ook op de achterkant: "Thanks to everyone who bought this album instead of copying it". No, thank you, for the music, Trijntje!

Aan de hooggespannen verwachtingen voldoet Trijntje moeiteloos! Dit is HET bewijs dat zij de nummer 1 zangeres van Nederland is, hoeveel Ilses, Anouks en Hinds ook. En met recht! Wie Total Touch al gaaf vond, gaat nu helemaal loos. En wie Total Touch niks vond, maar Trijntje zelf prachtig: dit is een echte aanrader! Sowieso voor iedereen die van een krachtige stem houdt gecombineerd met melodieën en jazz/R&B invloeden. Om het met Henk-Jan Smits, ontdekker van Trijntje, te zeggen: alles helemaal goed, kippenvel!!

Gepubliceerd op 11 mei 2003