CD-recensie Das Pop - The Human Thing

CD-recensie Das Pop - The Human Thing

Human Thing
"Let's do the human thing, stop being interesting."

In de twee jaar van stilte is er een hoop veranderd voor Das Pop, toetsenist Tom Kestens verliet de band, Bent en de zijne gingen door met de oude bezetting en een eigen platenmaatschappij; Francorchamps records.
The Human Thing is minder catchy en elektronisch dan I Love, Das pop lijkt volwassen te zijn geworden. De nieuwe nummers zijn ingetogen, melancholiek, sophisticated en vooral, af. Elk liedje is tot in de puntjes uitgewerkt, waarbij er veel aandacht is besteed aan elk afzonderlijk instrument. Men neme een paar strakke drumpartijen (Bent drumt niet langer mee), wat eigenwijze basloopjes (Another World) en een snufje ritmische synthesizers, en overkomen is het tweede cd probleem.
Alles lijkt de kloppen, en de gelaagdheid van de liedjes doet soms denken aan Deus ten tijde van The Ideal Crash.
Op deze CD geven de Belgische jongens, vroeger nog gekleed in eigen T-shirts, zich bloot.

Muziekgeschiedenis
In die twee jaar hebben deze Belgen ruim de tijd gehad om hun platencollectie nog eens door te nemen, en dat is te horen.
De rockende gitaarriffs in Turn klinken net als AC/DC, Feelgood Factors refereert aan Die Neue Welle en New Order, en de nieuwe single Telephone Love zou de soundtrack kunnen zijn van een film uit de jaren zestig. Ondanks dat Das Pop, zoals vele andere, inspiratie opdeed uit de geschiedenis van de popmuziek, is The Human Thing toch overtuigend. Zou het komen omdat Das Pop zich niet langer als een gimmick voordoet?

Koortjes violen, stemmige melodieën en melancholische arrangementen maken The Human Thing meer mens dan machine, meer Gent dan Antwerpen, meer kunst dan kitsch, en vooral, meer Das Pop dan pop. Verscholen de oude nummers zich achter een muur van elektronisch geweld en uiterlijk vertoon, de nieuwere garde kenmerkt zich door intimiteit en sfeer. The Human Thing is als een weekend in de huiskamer van Bent, inclusief schemerlampen en uitgezakt bankstel.
Maakte Das Pop met I Love nog een duidelijk statement, hier dreigt ze soms te vervallen in onmenselijke perfectheid.
"Do you wanna do the human thing?" Gepubliceerd op 9 april 2003