CD-recensie Caesar - Caesar

CD-recensie Caesar - Caesar

Rock
Caesar maakte met Leaving Sparks een behoorlijke misstap, althans, met het in 2000 verschenen album keerden meer fans Caesar de rug toe dan er nieuwe werden gewonnen. De door Steve Albini geproduceerde plaat was te ingetogen, te weinig rock, en dan begeeft een band als Caesar zich op glad ijs. En dus was het tijd voor een nieuwe start, vandaar dat de nieuwe plaat gewoon Caesar heet, en een stuk meer rockt dan zijn voorganger.

Momenten
Toch is niet alles verpilde moeite geweest, de subtiele ingetogenheid van Leaving Sparks is niet overboord gegooid, maar blijkt goed te combineren met de typische gitaarrock waar Caesar sinds debuutalbum Clean bekendheid mee heeft vergaard. Caesar verzamelt zo een behoorlijke aantal mooie momenten, en wint vooral in de breedte terrein.
De stem van zanger/gitarist Roald van Oosten lijkt met de jaren alleen maar mooier te worden, dat kan zelfs de lo-fi filter in opener Supersonic niet verbloemen. Ook drumster Marit de Loos verstaat haar vak weer wat beter, dat ze de zangmicrofoon vaker ter hand neemt is helaas niet altijd een goed idee. Maar goed, zo zijn er wel meer dingen geen goed idee. Het simpele punknummer C.I.A. is bijvoorbeeld geen goed idee, Caesar kan veel meer. Ook het bonusnummer, een behoorlijk matige Pavement imitatie waar je notabene op moet wachten, is een slecht idee. Toch is het duidelijk dat de goede ideeën overheersen op Caesar, soms zelfs zo goed dat kippenvel moeilijk te weerstaan is. Luister maar naar Stop That Girl of het lekker voortkabbelende In Flames. Het is Caesar in topvorm, vol zelfvertrouwen.

Caesar is gegroeid, misschien bijna volwassen. En dat is in dit geval zeker niet alleen maar negatief, de composities zijn uitgebalanceerd, vaak behoorlijk complex. Geen gedoe meer met buitenlandse producers van wereldfaam, niet teveel pretentieus geneuzel, Caesar is gewoon een prima popplaat. Op de website van de band staan de teksten met akkoorden, dus pak je gitaar en speel maar lekker mee. Gepubliceerd op 3 april 2003