CD-recensie Cosmo Vitelli - Clean

CD-recensie Cosmo Vitelli - Clean

Frans
De Fransen blijven revolutionair, en dus begint ook 2003 met een vernieuwende Franse houseplaat. Clean is het debuutalbum van Cosmo Vitelli, Benjamin Boguet voor vrienden en familie. Dat Benjamin opgroeide met de muziek van Marvin Gaye en Stevie Wonder is te horen, Clean is soulvol, en weer een flinke stap vooruit in de historie van de frommage français. Het begrip house is veel te klein, wellicht zelfs overbodig, Clean is een echt album, met echte liedjes.

Machines
De zo bekende filterdisco, waarmee artiesten als Daft Punk en Etienne de Crécy de dansvloeren vulden, is inmiddels vergane glorie. Er moest iets nieuws! Cassius’ album Au Rêve werd de nieuwe standaard, Cosmo Vitelli zet de volgende stap. De kille samples hebben plaatsgemaakt voor warme vocalen, en er is weer ruimte voor uitgestrekte sfeercollages.
De kracht zit ‘m in de perfecte samenhang tussen de nummers, ondanks de vele stijlen die het album rijk is. Van het supercatchy Party Day, waarin Cosmo Vitelli’s obsessie voor New Order naar voren komt, tot de sfeervolle ballade Perfect Lies en van de electro-funk van Alias tot het hypnotiserende People Should Think, Machines Should Work. Cosmo Vitelli geeft er zo zijn eigen draai aan.
Vergelijkingen met Air, Alex Gopher en Benjamin Diamond (die de vocalen verzorgt voor Icons) liggen voor de hand, maar dekken nog niet een derde van de lading als de surrealistische klankaquarellen van Be Kind To The Machines langzaam veranderen in snoeiharde drum ’n bass. Cosmo Vitelli staat met één been in de toekomst, het andere been staat stevig ergens in de jaren tachtig.

Clean begint toegankelijk, maar heeft een verassend experimenteel slot. Met schijnbaar groot gemak wandelt Cosmo Vitelli door de muziekgeschiedenis, roert de boel flink door elkaar met een soort futuristische pollepel, waarschijnlijk van hoogwaardig kunststof.
Supersexy, vrolijk, stijlvol, dansbaar en vernieuwend. Een all-in luisterervaring. Gepubliceerd op 14 februari 2003