Review: SimCity Creator (Nintendo DS)

Review: SimCity Creator (Nintendo DS)

De Simcity-serie is één van de bekendste en populairste spelseries ooit. En terecht, als je het mij vraagt. Het transformeren van een braakliggend terrein naar een bruisende metropolis geeft een voldoening die zijn weerga niet kent. Altijd spannend dus als er een nieuwe versie uitkomt. Vorig jaar kwam SimCity DS uit en SimCity Creator is eigenlijk een vervolg hierop. Er zijn een boel dingen veranderd.

Tijdperken
De grote twist van SimCity Creator is dat er nu steden gebouwd worden door de verschillende tijdperken heen. Bij het opstarten van een nieuwe stad, begin je in het stenen tijdperk en bouw je door van de renaissance naar modernere tijden. Elk tijdperk heeft zo zijn eigen gebouwen en regels.

plaatje:2De interface zit vrij goed in elkaar. Alles is goed georganiseerd en alles wat je wilt weten over je stad kun je snel terugvinden. Op het bovenste schermpje van je DS zie je je stad en op het onderste schermpje bouw je. Het is jammer dat alles zo traag reageert. Bij een grotere stad gaat het scrollen over je stad al helemaal houterig en dat is voor een spel als dit eigenlijk wel een crime.

Je wordt tijdens het spelen bijgestaan door een aantal adviseurs die eruit zien alsof ze weggelopen zijn uit MySims.  De graphics zijn functioneel, maar soms wel lelijk. Je kunt goed zien in welk tijdperk je speelt, maar het ziet er soms nogal grauw en ongeïnspireerd uit.

Spelen?
SimCity Creator is een leuk spel, maar had veel beter kunnen zijn. Het tijdperk-gedeelte is leuk bedacht, maar werkt niet zoals het moet. Het voelt nu net alsof de makers wat elementen van Civilization hebben geprobeerd te proppen in een SimCity omgeving. Voor 40 euro kan ik 'm niet helemaal aanraden, dus dat wordt even wachten totdat ie in de budgetbak ligt.

SimCity Creator is te koop voor de adviesprijs van €39,95

Gepubliceerd op 23 oktober 2008