Kunst omdat het mag

Beoordeling 6.7
Foto van een scholier
  • Antwoorden door een scholier
  • 4e klas havo | 3741 woorden
  • 21 juni 2002
  • 37 keer beoordeeld
Cijfer 6.7
37 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Opdrachten 1.Dat mensen op cultureel gebied weinig meer te doen hebben en hun kennis niet meer kunnen verbreden. 2.Deze vormen van ontspanning zijn er belangrijk, omdat je ervan leert en je je vermaakt.Deze vormen zijn er altijd al geweest maar dan misschien op een iets andere manier. Par 1.1 3. Bij sommige sporten als voetbal mag wel gejuicht,geschreeuwd,hard gelachen worden en meer van dat soort rumoerig uitingen.Omdat bij een voetbal wedstrijd een hele andere sfeer in de lucht hangt.Ook is het vanaf het begin af aan al een sport geweest waarbij dit voorkwam. 4.Dat ze zo wilden laten zien dat ze aanzien hadden denk ik. 5. Bij sommige vormen als bij een kunst galerie dat het nog steeds zo is,dat een rijke man een schilderij koopt om er mee te pronken. 6. Dat is nog een beetje een goede reden.Door kunstonderwijs leer je wel dat er nog andere vormen van kunst bestaan en leer je ook je smaak een beetje te veranderen. 7. Ja,want vaak in eerste instanties denk je dat bepaalde vormen van kunst niet leuk zijn,maar als je eenmaal heb kennis gemaakt met die vormen van kunst blijk je het toch vaak wel leuk te vinden en er van te kunnen genieten. 8. a oneens
b eens

c nee
d buiten
e nee
f met figuren
g geklede figuren
h zomer
i blauw
j nee
9. redelijk goeie vragen,maar ze hadden bijvoorbeeld ook kunnen vragen over wat voor sfeer het schilderij moet uitstralen
10. een realistisch schilderij met religieuze taferelen,binnenshuis in de winter met vooral groene kleuren. 11. Een videoband van The Deer Hunter met een handtekening van Michael Comino erop.Dit bezit betekent veel voor me omdat ik een grote fan ben van de film en ik het waanzinnig vindt dat de handtekening van de regisseur erop staat.Zoiets is erg veel geld waard omdat het een soort van collector’s item is wat maar weinig mensen zullen hebben en het dus aardig wat waard zal zijn. 12. Toch wel,omdat je dan denkt dat het toch wel erg speciaal is.Stel je ziet een lelijk schilderij en als je hoort dat het 10 miljoen waard is, ga ik er toch wel wat in zien.Ineens let je dan op hoe het geschilderd is enz. 13. -het standbeeld van de geuzen.Het zal waarschijnlijk niet zoveel waard,maar op emotioneel gebied is het een aandenken aan een belangrijke gebeurtenis. -een linoleumsnede van een schilder in het ckc lokaal.Het zal wel niet veel waard zijn,omdat het kunstwerk in vele exemplaren is gedrukt.Ik denk dat de koper van het kunstwerk het leuk vindt om in zijn verzameling te hebben omdat het erg mooi is. 14. Dat is waar je voorkeur naar uit gaat. 15. Als je voorkeur hebt voor dingen, die bij veel andere mensen ook goed in de smaak valt. 16. Smaak is geen vastliggend gegeven.Je smaak kan veranderen door in een hele ander richting te kijken dan jouw eigen smaak.Je kan elkaar ook beïnvloeden zodat je smaak veranderd. 17. radio 538
Ik luister alleen ’s morgens even naar ‘’Everts staat op’’.Vooral omdat ze altijd vermakelijke discussie voeren. 18. radio 538 en radio 2

Radio 538 draait vooral populaire,luidruchtige muziek, met veel gepraat over niks en veel reclame. Radio 2 draait juist alleen veel mee zing muziek,gebruikt weinig reclame en er wordt zowat niet gepraat op de zender. Radio 538 is qua geluid erg wild en druk terwijl radio 2 erg rustgevend is om te luisteren. 19.voordelen: -je favoriete muziek wordt gedraaid -je weet precies wat je kan verwachten
nadelen: --je hoort constant eigenlijk dezelfde soort muziek -er wordt nooit aandacht geschonken aan dingen die niet bij de zender passen 20. Om te zorgen voor entertainment en daar geld mee te verdienen. 21. Omdat hij echt non stop bezig is met het produceren van programma's en dat grootschalig wereldwijd aan pakt. 22. Als bijvoorbeeld mijn favoriete componist Hans Zimmer een live concert geeft.Omdat ik hem
dan eindelijk eens live kan horen met zijn orkest.Of voor een rockband als staind, omdat een rockconcert vaak live veel cooler is dan gewoon naar de cd te luisteren. 23.Ja,omdat als de bevolking het mag beslissen veel geld naar populaire kunstvormen gaat,waardoor historische kunstvormen misschien wel verdwijnen. 24.Ja,omdat anders waarschijnlijk de grootste onzin zaken subsidie gaan geven. 25.Dat zijn productie waarbij ze artistiek vrij zijn.:ze mogen zelf bepalen wat ze doen en hoe ze dat doen.Daar hebben ze een voorkeur voor omdat ze dan zelf hun gang kunnen gaan. 26. Ik heb veel bewondering voor Martin Scorsese, omdat Scorsese altijd van die prachtige films regisseert en op zo’n mooie wijze in veel films een rake sfeer schetst van New York. 27. - Was het einde van Mean Streets werkelijk u bedoeling of was dat geïmproviseerd? -Wat is u meest geliefde werk geweest naast regisseren? -Wat drijft u om een film te maken? -Wat zijn u favoriete films? -Waarom wou zo graag in dit vak terecht komen? 28. Dat het vooral vreemde mensen zijn die graffiti gebruiken en dat ze het beiden op de muur spuiten. 29. Ze willen graag zich zelf uiten door graffiti te maken.Zo kunnen ze laten zien dat ze iets in zich hebben wat ze willen laten zien aan het volk. 30. Erg leuk,omdat veel mensen die saaie bussen en trams zat zijn.Voor de verandering is het dan leuk om eens hele andere soorten bussen en trams te zien rijden. 31. Het nummer Federal Network van Basil Poledouris hoor ik nog steeds graag. Fahrenheit 536 van Hans Zimmer vind ik niets meer aan. De verklaring hiervoor is eigenlijk erg simpel: het nummer van Zimmer was toen ik het vroeger luisterde erg vernieuwend en origineel.Maar in de loop der jaren kwam er steeds meer van dit soort zelfde muziek op de markt.Dus daardoor werd het nummer erg vervelend.Het nummer van Poledouris is een ongeëvenaard nummer,wat zoveel kracht heeft dat ik het nummer nu nog steeds goed vindt. 32. componisten- Beethoven,Strauss en Mozart.Omdat hun muziek een klassiek status heeft in de muziekwereld. kunstenaars- Van Gogh,Picasso en Rembrandt.Ze worden nog steeds erg gewaardeerd omdat ze erg bekend zijn en hun schilderijen veel waard zijn. 33. Doordat kunstenaars dagelijkse gebruiksvoorwerpen gingen gebruiken voor hun kunstwerken. 34. Omdat ze de draak wilden steken met de gevestigde kunst. 35.Het vormgeven van gebruiksvoorwerpen. Keuzeopdracht 1 Wat is het? Het is een antieke kast van donker eikenhout.Twee grote deuren met een paar kleine laden en een spiegel. Waar komt het vandaan? De kast komt uit Engeland,Londen om precies te zijn. Hoe oud is het? Naar schatting is de kast 12.000euro waard.Precies is het niet aangezien,vele experts een paar jaar verschilde met hun schatting. Verteld het iets over de afkomst van de bezitter? De kast verteld over de afkomst van de bezitter dat die persoon komt uit een familie waarin grote waarden aan antiek wordt gehecht.Dat is duidelijk terug te zien in de huizen van familieleden. Waarom is het zo dierbaar? Omdat het een pronkstuk is van een hele winkel vol met antieke spullen.Natuurlijk ook omdat het een hele mooie kast is en een erfstuk van de familie is.
Is het voor anderen ook waardevol? Het ligt eraan waar je smaak naar uit gaat.Een liefhebber die van antiek zou houden,zou de kast erg waardevol vinden.Maar een persoon die niks van antiek weet en er niet van houdt,vind de kast niks waard. Zou jij het graag willen hebben? Ik zou het zelf niet graag willen hebben.Omdat qua meubilair mijn smaak niet uit gaat naar een antieke kast.Ik vind de kast ook niet mooi ,dus ik het maakt me niet zoveel uit. Eindopdracht 1 Pieter- Paul Rubens bezat alle psychologische en lichamelijke kwaliteiten nodig voor eigen geluk en maatschappelijk succes. Hij had een goede gezondheid, best knap uiterlijk, een goed verstand, een overmaat aan energie, een evenwichtig temperament en ook nog eens een helder zakelijk inzicht. Hij was sluw, praktisch en optimistisch. Barok paste volkomen bij Rubens` eigen opvattingen. Hij is dan ook de grootste barokschilder van Noord- Europa. Rubens hield erg veel van allerlei antieke spullen en van oude schilderijen. Hij had daar dan ook een hele verzameling van. Maar ook de kunst uit zijn eigen tijd trok zijn aandacht. Hij genoot enorm van de zichtbare wereld (kleur, materie, vorm en beweging). Bovenal genoot hij van de plastische en lenige schoonheid van het menselijk lichaam. Rubens schilderde portretten, stillevens en landschappen; hij schilderde prachtige doeken over allerlei onderwerpen, zoals verhalen uit de bijbel of uit de mythologie en gebeurtenissen uit de geschiedenis. Door zijn rijke fantasievolle vermenging van de christelijke en klassieke beelden verrukte en inspireerde hij zijn tijdgenoten als geen andere schilder ooit deed. Hij inspireerde zich op de kunst van zijn eeuw (het Vlaams artistiek patrimonium en de Italiaanse renaissance) en op de klassieke oudheid. In een groot deel van zijn werk zijn de grootste visuele abstracties op retorische, idealiserende wijze afgebeeld. Hij gaf aan de visuele kunsten van het noorden, door zijn eigen uitbundige en eigen interpretatie van de machtige artistieke stromingen van Rome, nieuwe richting. Zo werd Rubens iemand van essentiële betekenis in de ontwikkeling van de westerse kunst. Rubens heeft tijdens zijn leven zeer veel persoonlijk succes gekend. In nauwelijks 40 jaar maakte hij honderden schilderijen. Dat was niet het enige wat Rubens kon: hij schetste ook een heleboel tekeningen, hij liet gravures maken en hij tekende enkele ontwerpen voor gebouwen en andere kunstwerken. Van Gogh had grote bewondering voor Rubens` vermogen stemmingen uit te beelden d.m.v. kleur en door vlug en trefzeker tekenen; vooral de innerlijke kracht die van Rubens` vrouwenportretten uitgaat, sprak hem zeer aan. Zijn werk was ‘een lofzang op de aardse schoonheid’. In 1568 vluchtten Rubens` ouders vanuit hun geboortestad Antwerpen naar Keulen. Dit was omdat vader Rubens, Jan, die van huis uit katholiek was, maar calvinistische sympathieën had, liep gevaar om als ketter vermoord te worden. In Keulen werd Jan secretaris van de prinses van Oranje. Nadat zijn liefdes- verhouding met de prinses uitlekte, werd Jan ter dood veroordeeld en in de gevangenis opgesloten. In 1573 kreeg Maria Rubens het voor elkaar dat haar man op borgtocht vrijgelaten werd. Het gezin ging gedwongen in Siegen in Duitsland wonen. Daar wordt vier jaar later, op 28 juni 1577, Pieter-Paul Rubens als zesde kind geboren. Een jaar daarop verhuisde de familie terug naar Keulen. Kort na de dood van Pieter-Paul zijn vader (1587) verzoende zijn moeder zich met de katholieke kerk en keerde met haar gezin terug naar Antwerpen. Pieter- Paul bleef gedurende zijn gehele leven een gehoorzaam onderdaan van de katholieke regeerders van de Spaanse Nederlanden. De jonge Rubens liep school bij latinist Rombout Verdonck, die het opvoedingswerk van Jan Rubens voortzette. Balthasar Mortetus, die later de plantijnse drukkerij zal leiden, studeerde er ook. Hij en Pieter-Paul worden vrienden voor het leven. Als hij dertien is, treedt hij als page in dienst van Margaretha de lalaing, Gravin van Arenberg. Hier leerde Pieter-Paul zijn goede manieren en zijn vertrouwdheid met het leven aan het hof. Het was ook een kans voor een grote politieke carrière, maar Pieter-Paul wist ook toen al dat hij schilder wilde worden. Een jaar later lukt het hem om zijn moeder over te halen en gaat hij op leercontract bij de schilder Tobias Verhaecht, een aangetrouwde oom van Pieter-Paul. Tobias schilderde vooral kleine landschappen. Daarna in 1591 wordt hij leerjongen bij Adam van Noort, en in 1596 bij Otto van Veen. Otto was een van de belangrijkste schilders in die tijd, hij had in Italië gestudeerd. Zijn werk was renaissancistisch. Bij hem leerde Rubens de kennis van de symbolen. Ook de esthetische vorming van Rubens heeft hij belangrijk beïnvloed. Toen Rubens 21 was, en al ruim 7 jaar in de leer, werd hij als meester opgenomen in het Sint-Lucasgilde (vereniging voor kunstenaars). Op zijn 23ste reisde Rubens naar Italië. Als Pieter-Paul ooit als schilder een grote naam zou kunnen verwerven moest hij wel naar Italië. Waar hij het geld voor de reis vandaan haalde is niet met zekerheid te zeggen, maar Rubens was altijd handig in geldzaken. Misschien had hij wel een paar doeken verkocht. Erg veel geld had hij toch niet nodig, want als hij eenmaal in Italië zou zijn, zou hij makkelijk werk kunnen vinden. Vlaamse schilders werden namelijk in Italië zeer bewonderd om hun landschappen. Hij had ook het voordeel dat hij al Italiaans sprak. In juni 1600 was hij in Venetië. Daar kwam Rubens onder de indruk van de werken van Tintoretto en Veronese. De schilderijen van Veronese, die de kerk van San Sebastiano verrijkten, zouden Rubens ook vele jaren later inspireren, toen hij het plafond van de Jezuïetenkerk te Antwerpen moest versieren. Maar vooral de kunst van Titaan boeide hem. Titaan was gestorven in Rubens geboortejaar. Rubens kopieerde ook verscheidene werken van hem. Titaans` werk was te herkennen aan prachtige kleuren, sterke en toch vloeiende lijnen en zijn meesterschap over de vorm en de kracht van zijn verbeelding. Op Rubens` hoogtepunt van zijn eigen roem, prees hij Titaan met eerbied en liefde als de grootste aller meesters. In juli trad Rubens in dienst als hofschilder van hertog Vincenco Gonzaga van Mantua. De hertog bezat een schitterende kunstverzameling die voor Rubens toen heel wat studiemateriaal inhield. Het effect van de kunst die Rubens zag en beleefde in Mantua was nog belangrijker dan de invloed van de kunst van Florence waar Rubens samen met het hertogelijk gevolg naar toe reisde in oktober samen met het hertogelijk gevolg om daar het huwelijk van Maria de Medici bij te wonen. Hij bezocht in Florence o.a. de enorme graftombes van Michelangelo. Rubens werd ook ongetwijfeld beïnvloed door het werk van Giulio. In Venetië had hij voor het eerst de prachtige, door Giulio beschilderde plafonds gezien. Rubens leerde veel van de besturing van Giulio`s oplossingen van de problemen van de gebonden schilderkunst; toegepast op grote muuroppervlakten en gecompliceerd door de binnenarchitectuur van ramen, deuropeningen, koepels en booggewelven. De reizen die Rubens voor de hertog maakte, brachten hem op de belangrijkste plaatsen in Italië. Rubens is o.a. in Florence, Genua, Pisa, Padua, Verona, Lucca, Parma, Venetië, Urbino en Milaan geweest. Zo kwam hij ook in 1601 in Rome. Het was onvermijdelijk dat Rubens zijn blik richtte op Rome, het is tenslotte de Eeuwige Stad, de magneet voor alle kunstenaars en geleerde. waar hij enorm veel belangrijke werken van andere kunstenaars kon zien. De Italiaanse kunst werd in die tijd sterk beïnvloed door Caravaggio, die het hoogtepunt van zijn roem kende toen Rubens in Rome aankwam. Rubens nam, ondanks zijn bewondering, afstand van Caravaggio`s stijl. Hij vond Caravaggio`s werkwijze te traag en te zwaar. Het stond voor Rubens vast dat hij alles op een vlugge, rake manier moest kunnen weergeven. Zoals hij eerder had gezien van een Carracci. De manier waarop Carracci vlugge krijtschetsen naar het leven maakte, nam Rubens snel over. In de zomer van 1601 kreeg Rubens van aartshertog Albrecht (de bestuurder van de Zuidelijke Nederlanden) opdracht drie grote werken te schilderen voor de kerk van Santa Croce in Gerusalemme. Bij deze schilderijen was de Italiaanse invloed (o.a. bepaald door Titaan) overduidelijk. In maart 1603 stuurt Vincenco Gonzaga hem naar Spanje, om er te gaan onderhandelen met de Spaanse koning. De reis naar Spanje was niet echt gemakkelijk. Deze tocht ging over bergachtige wegen en behelsde een lange overtocht over zee en Rubens had onvoldoende geld en uitrusting mee gekregen. Een overstroming in Florence hield de reis ook nog eens enkele dagen op. Eindelijk in Spanje ontmoet Rubens de hertog van Lerma. Hij schildert daar het ruiterportret van de Hertog. Een jaar na Rubens` terugkeer boekte hij zijn eerste grote succes in een religieus werk. Namelijk een schilderij voor het hoogaltaar van de jezuïetenkerk in Genua.In het najaar van 1605 vestigde Rubens zich samen met zijn broer in Rome. (Hij had ontslag aan de hertog van Mantua gevraagd.) Dit tweede verblijf duurde bijna drie jaar. Hij bestudeerde hier antieke en recente beelden die deel uitmaakten van de Italiaanse barokke bouwstijl. Rubens ontwikkelde zijn uitstekend mentaal en visueel geheugen en kreeg door voortdurende zelftucht en oefening een snelheid en zekerheid in tekenen. In de herfst van 1608 vernam Rubens dat zijn moeder ziek was. Hij reisde onmiddellijk op 28 oktober 1608 naar Antwerpen, maar hij kwam toch te laat. Zijn moeder was inmiddels overleden. Hij bleef nog in Antwerpen, want hij hervond de goede relaties met zijn oude schildersvrienden. En in juni 1609 werd hij door Jan Bruegel officieel geïnstalleerd als lid van de broederschap der ‘romanisten’, kunstenaars die in Italië hadden gestudeerd. Bovendien was Rubens verliefd geworden op Isabella Brant. In de zomer van 1609 besloot hij zich definitief in Antwerpen te vestigen. In september dat jaar wordt Rubens benoemd tot hofschilder van de aartshertogen Albrecht en Isabella. En op 3 oktober trouwt hij met Isabella Brant. Rubens` eerste werken na zijn terugkeer uit Italië worden gekenmerkt door ‘een vastgehouden geladenheid en overwegend donkere kleuren. Ondertussen werkte Rubens samen met de Plantijn-orethusdrukkerij. Hij maakte o.a. illustraties voor titelpagina`s. Op 21 maart 1611 bestelt de kolverniersgilde De Kruisafneming voor de kathedraal van Antwerpen. Het iddenpaneel is klaar in 1612 en de zijpanelen in 1614. Datzelfde jaar wordt zijn zoon Albrecht geboren. In 1616 schildert Rubens Het Laatste Oordeel voor de Jezuïetenkerk van Neuburg. In 1618 wordt een tweede zoon geboren: Nikolaas. In april ruilt Rubens 12 van zijn doeken voor de antieke marmeren beelden van sir Dudley Carleton, ambassadeur van Groot-Brittannië in Den Haag. De ambassadeur koopt ook het doek Daniel in de leeuwekuil. In Antwerpen wordt het Rubenhuis afgewerkt. In februari 1622 bestelt de Franse koningin-moeder, Maria de Medici, bij hem een reeks van 24 doeken, die de daden en verdiensten van deze grote dame in verf moeten zetten: de ‘Galerij van Maria de Medici’. Op 8 mei 1625 worden de 24 doeken van de ‘Galerij van Maria de Medici’ officieel voorgesteld. Later worden ze naar het Louvre-museum overgebracht. Op 20 juni 1626 sterft Isabella Brant. In 1628 maakt Rubens in Spanje kennis met de grote Spaanse schilder Diego Velasques. Het volgende jaar slaat Karel I van Engeland hem tot ridder en krijgt hij een eretitel(‘Master of Arts’) aan de Universiteit van Cambridge. Op 6 dec. trouwt de 53 jarige Rubens met de mooie Helena Fourment, die dan 16 is. Ze krijgen 5 kinderen (Clara-Johanna, Frans, Isabella-Helena, Pieter-Paul en Constantina-Alberta). In 1631 zegt Rubens het diplomatieke leven vaarwel. Hij heeft succes gehad, maar ook vijanden gemaakt. Hij wijdt zich nu helemaal aan het schilderen. In 1636 geeft de Spaanse koning Filips IV hem de opdracht het jachtpalvioen ‘Torre de la Parada’ te versieren. Rubens wordt benoemt tot hofschilder van kardinaal-infant Ferdinand. Op 27 mei 1640 dicteert Rubens, die steeds meer last heeft van jicht, zijn testament. Hij sterft drie dagen later in Antwerpen. In zijn testament laat hij al zijn tekeningen en studies na ‘aan de zoon die schilder zou worden, of aan de dochter die met een schilder zou huwen...’. Maar geen van zijn zonen of schoonzonen zou schilder worden. Ckv keuzeopdracht 4 Algemeen Wat is de Titel? Roll Tide (end titles) van de soundtrack van Crimson Tide Wie heeft/hebben het stuk of nummer geschreven? Hans Zimmer Wanneer is het geschreven/ In 1995. Wie voert/voeren het stuk uit? Nickie Glenn-Smith voert zijn taak uit als begeleider van het Londen Symphony Orchestra . Daarnaast hoor je wat mensen van een orkest waaronder een trompetspeler, die zimmer met een synthesizer heeft gemixt. Hoe lang duurt het stuk of de uitvoering? Het nummer heeft een lengte van 7.33 minuten.
Waar en hoe heb je het stuk beluisterd? Ik heb het nummer thuis op mijn kamer beluister op mijn stereo. Wat zijn je verwachtingen? Roll Tide bleek uit recensies veel vergelijkingen te bevatten die ook in Basil Poledouris's The Hunt For Red October score voor kwamen.Poledouris's score combineerde in onder andere Hymn To The Red October een prachtig uitgevoerd Main Theme met de ondersteuning van een Russisch koor.Ik had die cd al heel vaak geluisterd ,dus ik wist zo'n beetje hoe goed het nummer zou zijn.Daarnaast wist ik als Hans Zimmer fan al dat de man gewoon ontzettend goed muziek kan schrijven.Ook is altijd al duidelijk geweest dat Zimmer de mooiste main themes maakt,die echt in je hoofd blijven zitten. Hoe is de bezetting, de uitvoering en de akoestiek? Bezetting
Het nummer wordt gespeeld door een synthesizer.De trompet-,trommel en vioolgeluiden zijn daarmee gemixt en bewerkt.Daarnaast is er een koor dat vooral op het einde hun stem laat horen. Uitvoering
De compositie wordt uitgevoerd in een bezetting waarvoor het geschreven is. Uitvoerende
De uitvoerende zijn profs,wat duidelijk te horen is. Akoestiek
Op mijn kamer was de akoestiek er goed.Het geluid weerkaatste waanzinnig. Kenmerken Toonduur
Het ritme is erg belangrijk,omdat het ritme steeds sneller gaat aan het begin, om tot een uitbarsting te komen.Daarna is de muziek ritmisch veel vrijer. Toonhoogte
In de samenhang van tonen is er een groot verschil in toonhoogte op sommige momenten.Dat merk je vooral bij de trompetgeluiden.Hierdoor worden emotie opgewekt. Klankkleur

De instrumenten die gebruikt zijn herken je redelijk goed aan hun klankleur.Maar doordat de geluiden bewerkt zijn met een synthesizer is,klinkt alles een beetje anders. Dynamiek
In het nummer zitten steeds dynamische verschillen.Dit valt erg op,omdat het geluid dan weer harder klinkt en dan weer zachter. Tempo
Er is sprake van tempowisselingen. Samenklank
Er klinken verschillende tonen samen.Soms klinken consonant . Stijl
Filmmuziek
Vorm
Het nummer is in een herkenbare vorm geschreven.Het main theme wordt steeds herhaald.Nadat dat herhaald is volgt het koor het weer op. Tekst
Tekst speelt geen duidelijke rol. Inhoud
De muziek is geschreven als ondersteuning voor de end credits voor een film en dus ook voor ontspanning.De muziek probeert te vertellen over een episch verhaal van heldenmoed.Dat is duidelijk terug te vinden in de muziek.Ik denk dat Zimmer dit heeft willen duidelijk maken door aan de ene kant krachtige muziek te maken en aan de andere kant de emotionele kant ervan te laten horen. In welke mate worden je verwachtingen beantwoord? Mijn toch al hoge verwachtingen waren niet onnodig zo hoog.Prachtige,rustige opbouw van het main theme naar een soort van climax.Dit wekt een enorme spanning op.Ook de rest van het nummer waar veel ruimte voor het koor is, is prachtig.Zimmer heeft wel weer wat typische Zimmer momenten in gedaan wat leuk is om te horen.Naar mijn mening een ontzettend krachtig nummer wat een enorme lading van spanning en emotie bevat,dat het nummer zowat perfect is.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.