Moulin rouge

Beoordeling 6.8
Foto van een scholier
  • Praktische opdracht door een scholier
  • 4e klas havo | 2785 woorden
  • 26 oktober 2003
  • 42 keer beoordeeld
Cijfer 6.8
42 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Inhoudsopgave Inleiding De film
De Moulin Rouge aan het begin van de 20e eeuw
Komen de decors in de film overeen met de historische werkelijkheid? Komen de beelden in de film overeen met de schilderijen van Toulouse Lautrec en zijn personage? Komen de muziek, dans en kleding uit de film overeen met de historische werkelijkheid? De mythe Conclusie Bronvermelding Inleiding Welkom in de Moulin Rouge! In dit werkstuk reizen we terug naar het jaar 1899, waarin de Moulin Rouge werd geopend en waar het uitgaansleven wild en uitbundig was, zoals je in de film “Moulin Rouge!” van Baz Luhrman kunt zien. Maar was dat uitgaansleven wel zoals in deze film? Oftewel, is het beeld dat de film “Moulin Rouge!” schept, ook de historische werkelijkheid? Dit wil ik graag uitzoeken, omdat ik “Moulin Rouge!” een supergoede film vind en daarom is het heel leuk om me erin te verdiepen. En de geschiedenis van Parijs vind ik ook heel interessant. Aan de hand van deze drie onderzoekspunten zal ik uitzoeken of de film “Moulin Rouge!” de historische werkelijkheid is. 1. Komen de decors in de film overeen met de historische werkelijkheid? 2. Komen de beelden in de film overeen met de schilderijen van Toulouse Lautrec en zijn personage? 3. Komen de muziek, dans en kleding uit de film overeen met de historische werkelijkheid? De film “Moulin Rouge!” is een hele fantasievolle film, waarin de mensen ineens beginnen te zingen en op wolken vliegen enzo. Daarvan is het natuurlijk al zeker dat het geen historische werkelijkheid kan zijn. Maar ik denk dat het algemene beeld dat de film schept over de Moulin Rouge, wel overdreven is, maar toch wel kloppend. Ik denk dat het is verfilmd zoals de mensen het toen interpreteerden, heel spectaculair en wild. De drie onderzoekspunten zal ik met behulp van verschillende bronnen onderzoeken. Internet, de making of van de film en een paar boeken. Eerst geef ik een samenvatting van de film, dan wat informatie over de Moulin Rouge in het algemeen en daarna komen er drie hoofdstukken met ieder een onderzoekspunt uitgewerkt. En dan kan ik antwoord geven op de hoofdvraag: Is het beeld dat de film “Moulin Rouge!” schept, ook de historische werkelijkheid? De Film In het Parijs van 1899, in de wijk Montmartre, typt de arme dichter Christian (Ewan McGregor) op zijn kamertje zijn verhalen. Vanuit zijn raam ziet hij elke avond hoe er gedanst en gefeest wordt in de Moulin Rouge. Dan ontmoet hij de schilder Toulouse-Lautrec, die hem meeneemt naar de wilde nachtclub. Dit is de wereld van Satine (Nicole Kidman), de ster van de nachtclub en de bekendste courtisane van Parijs. Hoewel Zidler, de directeur van de Moulin Rouge, Satine naar de top heeft geholpen, heeft ze nog andere dromen: ze wil actrice worden. En niet alleen Satine wil acteren, ook de bohémiens (“vrije geesten”) en Zidler willen van de nachtclub een echt theater maken. Maar daar is geld voor nodig. Om dat te kunnen krijgen hebben ze de Duke, een rijke hertog, nodig. Satine zal hem moeten verleiden zodat hij in het theater wil investeren. Maar voordat Satine de Duke ontmoet, denkt ze dat Christian de Duke is en verleidt hem, waardoor Christian in een slag verliefd op har is. Maar net op tijd ontdekt Satine dat zich heeft vergist en kan ze toch nog de Duke verleiden. Met een paar andere bohémiens geeft ze hem een voorproefje van de show, waarbij ze Christian als schrijver van het toneelstuk aanwijst. Dan hebben ze het voor elkaar: de Duke wil investeren. Maar hij heeft één voorwaarde: Satine moet aan hem toebehoren. Christian en Satine moeten elkaar nu in het geheim ontmoeten. Maar het is steeds moeilijker om hun liefde geheim te houden, en de Duke zegt dat hij Christian laat vermoorden als hij hem nog een keer in de buurt van Satine of de Moulin Rouge ziet. Voor Christian's eigen veiligheid moet Satine tegen hem liegen en zegt dat ze niet van hem houdt, maar van de Duke. Christian's leven stort in. Ondertussen weet Satine niet dat ze ernstig ziek is en dat ze dood zal gaan. Het wordt voor haar geheim gehouden, want The Show Must Go On... Als het dan eenmaal zover is en de voorstelling wordt opgevoerd, komt Christian ineens de zaal binnen. Hij en Satine verzoenen zich, maar als de coulissen sluiten, zakt Satine in elkaar en gaat dood. In de film wordt heel veel gezongen (allemaal gecoverde liedjes)en gedanst en er wordt veel fantasie gebruikt.
De Moulin Rouge aan het begin van de 20e eeuw Op 5 oktober 1889 opende Charles Zidler de nachtclub Moulin Rouge. De Moulin Rouge lag aan de Boulevard de Clichy nr. 90, op de grens tussen Montmartre en het “echte” Parijs. Het was een groot en luxe amusementspaleis, met een grote imitatiewindmolen op het dak. Het publiek kwam massaal naar de wilde en kleurrijke Moulin Rouge om de enorme dansvloer, de vele spiegels, optredens van de verschillende courtisanes, de prachtige tuin met de grote, houten Olifant en de ritjes op ezels te zien. Er was zo’n wilde sfeer dat de show niet alleen op het podium plaatsvond maar ook het publiek was een attractie. Nu is de Moulin Rouge een nog steeds spetterende nachtclub met een hele grote cast, veren, pracht, praal en de cancan. Komen de decors in de film overeen met de historische werkelijkheid? Ik heb een aantal foto’s/ schilderijen van de Moulin Rouge aan het begin van de eeuw, en deze heb ik naast scènes uit de film gelegd om te kunnen vergelijken. DE DANSVLOER In de Moulin Rouge was een enorme dansvloer met vele spiegels aan de wanden. Op de dansvloer dansten de meisjes de cancan en gooiden de rijken heren hun hoeden de lucht in. Dit is een oude foto van de danszaal van de Moulin Rouge: En zo wordt deze zaal in de film afgebeeld: Als ik dit zo bekijk vind ik dat deze zaal in de film goed is nagemaakt. Van de drie plaatjes hierboven krijg je geen geheel beeld van de zaal, maar bij het bekijken van de film zie ik veel overeenkomsten met de originele foto. Zoals het balkon boven de danszaal, en daaronder de dansende mensen. In de film is de danszaal goed afgebeeld zoals hij was aan het begin van de 20e eeuw
DE BUITENKANT VAN DE MOULIN ROUGE
Dit zijn twee schilderijen van de Moulin Rouge van het begin van de 20e eeuw, en een foto van de buitenkant van de Moulin Rouge nu. Zo wordt de buitenkant van de Moulin Rouge in de film afgebeeld: In de film wordt de molen op de Moulin Rouge opvallender weergegeven. Hij draait de hele tijd en geeft heel veel licht. Maar ik vind dat het gebouw zelf wel goed is weergegeven, dat het wat lager is, en dan weer twee hogere gebouwen die aan bijde kanten eraan grenzen. Ook de ingang klopt eigenlijk wel. Het is allemaal wel iets meer overdreven met de lichteffecten enzo, maar ik vind dat de film wel een goede indruk geeft van de manier waarop het gebouw in elkaar zat. DE OLIFANT In de mooie tuin (waarin apen vrij rondzwierven) van de Moulin Rouge stond de Olifant, een groot “gebouw” in de vorm van een olifant. In de Olifant zat een nachtclub en er zaten kamers waarin de prostituees hun klanten ontvingen. Ook had de Olifant uitklapbare zijkanten waarop de danseressen konden optreden. Dit is een foto van de originele Olifant: En zo wordt de Olifant in de film uitgebeeld: Ik weet niet wat de kleuren van de Olifant waren in 1900, maar het lijkt erop dat de olifant in de film meer versierd is. Ook lijkt het in de film erop (als Christian en Satine staan te zingen op de Olifant) alsof de Olifant hoger is in de film. Daar krijg je de indruk dat ze uitreiken over heel Parijs. Het beeld dat je op de originele foto van de Olifant ziet, zie je niet terug in de film. In de film wordt de Olifant groter en spectaculairder afgebeeld dan het was aan het begin van de 19e eeuw.
Komen de beelden in de film overeen met de schilderijen van Toulouse Lautrec en zijn personage? HENRI TOULOUSE-LAUTREC Henri Toulouse Lautrec leefde van 1864 tot 1901. Hij leed aan een aangeboren afwijking, zijn botten heelden niet op een normale manier. Hij heeft allebei zijn benen gebroken, waardoor zijn benen niet meer groeiden, terwijl de rest van zijn lichaam dat nog wel deed. Daardoor is hij nooit langer geworden dan 137 centimeter. Toulouse was een impressionistische schilder en schilderde veel in de Moulin Rouge, hij was één van de vele vrije kunstenaars in Parijs rond het jaar 1900. In de film speelt John Leguizamo Toulouse. Ik vind dat het personage van Toulouse heel goed overeenkomt met het origineel. Qua uiterlijk in ieder geval wel, en in de film is Toulouse ook een heel gek mannetje. Dat was hij in het echt ook, heb ik vernomen uit boeken en gezien op foto’s, waar hij bijvoorbeeld als travestiet opstond. Hij was heel kunstzinnig en hield van gekke dingen. DE ENGELSMAN MR. WARNER (1892) Dit schilderij vind ik erg op de Duke lijken. Ik weet niet of dit ook echt de bedoeling was, maar ik denk dat de makers van “Moulin Rouge!” dit schilderij als inspiratiebron voor het personage van de Duke hebben gebruikt. IN DE MOULIN ROUGE (1892) Dit schilderij is dus in de Moulin Rouge gemaakt. Ik vind dat er in de film geen beeld is dat hiermee overeenkomt.Dit beeld van de Moulin Rouge is somberder dan in de film, waar het erg uitbundig is. Wat me opvalt is dat je op dit schilderij stellen van mannen en vrouwen ziet. Er kwamen dus paren naar de Moulin Rouge. In de film zie je alleen maar mannelijk bezoekers in de Moulin Rouge. IN DE MOULIN ROUGE (1895) EN DANS IN DE MOULIN ROUGE (1890) Dit is ook weer een schilderij van de Moulin Rouge. Je ziet twee vrouwelijke bezoekers samen dansen. Ook dit zag ik in de film niet terug. In de film zag ik alleen mannelijke bezoekers. AFFICES MET JANE AVRIL (CA. 1893) Jane Avril was de ster van de Moulin Rouge. Ze werd ook wel La Goulue (de gulzige) genoemd. Toulouse Lautrec heeft een affiche voor de Moulin Rouge ontworpen met Jane Avril erop, door dit affiche is hij beroemd geworden. Het personage Satine komt erg overeen met Jane Avril. In de film is zij ook de ster van de Moulin Rouge, iedereen komt voor haar. Qua uiterlijk lijkt Satine niet op Jane Avril. Ze draagt in de film veel chiquere en exclusievere kleding. Komen de muziek, dans en kleding uit de film overeen met de historische werkelijkheid? MUZIEK In “Moulin Rouge!” komt heel veel muziek voor. Dit zijn vooral gecoverde liedjes, die aan het begin van de 20e eeuw niet bestonden. Dit soort moderne muziek bestond toen nog niet. In de Moulin Rouge werd cancanmuziek gedraaid, een soort marsritme. Dit marsritme hoor je wel in een aantal liedjes terug, maar dan wel gemoderniseerd. De muziek in “Moulin Rouge!” is dus een klein beetje gebaseerd op de historische werkelijkheid, maar het is vooral erg modern.
DANS De Moulin Rouge is vooral beroemd geworden door de cancan, de dans waarbij vrouwen, gekleed in rokken met veel rouches, gelijktijdig hun benen de lucht in zwiepten (De cancan was zo wild, dat er soms iemand aan overleed). De cancan was een erg pikante en erotische dans, want in de 19e eeuw was het erg ongebruikelijk dat vrouwen hun benen lieten zien. Het ondergoed van deze tijd gebruikten de vrouwen toen nog niet. Alleen 'onzedelijke' vrouwen als danseressen of prostituees droegen een soort onderbroek. Die bestond uit twee stukken stof die met een touwtje om hun middel werden bevestigd. De kans dat de danseressen inkijk hadden was erg groot en het zien van een onderbeen was erg opwindend. In de film is de cancan goed nagebootst, ze hebben het ook alleen gehouden met de benen en onderbroeken van de danseressen, terwijl dat in deze tijd natuurlijk helemaal niet meer zo enorm schokkend is. DE KOSTUUMS “Moulin Rouge!” heeft een Oscar voor De Beste Kostuums gekregen. Maar dat betekent niet dat de kostuums ook meteen historisch kloppen. Veel kleding in “Moulin Rouge!” is heel kleurrijk. Op de foto’s van “Moulin Rouge!” zie je dat de vrouwen wel ondergoed van nu dragen. Geen wijde, witte broek tot de knieën, maar de danseressen dragen een grote, felgekleurde onderbroek met kantjes of hotpants, die eigenlijk uit de jaren '60 van de 20e eeuw komen. De kousen die de ze dragen zijn niet zwart en dik zoals ze waren in de Moulin Rouge, maar felgekleurd en vaak zijn het bewerkte panty's of netkousen. De laarsjes lijken wel op de originele cancan- laarsjes uit 1850, alleen zijn ze in de film goudkleurig en tot hun knie. Kostuums in de Moulin Rouge rond het jaar 1990: De mythe Het verhaal van “Moulin Rouge!” is gebaseerd op een mythe, de mythe van Orpheus: (bron: www.galatea.let.vu.nl) Orpheus, zoon van de god Apollo en Colliope (muze van de epische poëzie), was een legendendarische Tracische dichter, beroemd om zijn lierspel. Met de muziek van zijn lier betoverde hij mens en dier. Zijn muziek was zo mooi dat zelfs de bomen en rotsen hem volgden op de klank. Orpheus trouwde met de mooie bosnimf Eurydice. Zij werd echter op hun huwelijksdag gebeten door een giftige slang waar ze op trapte toen ze vluchtte voor een ongewenste aanbidder, Aristaeus. Ze stierf aan de beet. Orpheus was hierover zo diep bedroefd dat hij in de onderwereld afdaalde om de schimmen en de heerser van de onderwereld zijn droevenis te tonen en te smeken om de terugkeer van Eurydice. Met zijn muziek kreeg hij Pluto zover dat Eurydice hem terug naar de aarde mocht volgen. Voorwaarde was dat hij niet naar haar zou kijken tot ze uit de dodenwereld zouden zijn. Op het laatse ogenblik keek Orpheus toch om en Eurydice verdween nu voor altijd in het schimmenrijk. Na het verlies van zijn geliefde vrouw verachtte Orpheus de vrouwen, die zich juist erg tot hem aangetrokken voelden. Hij werd daarom aangevallen en verscheurd door de razende maenaden van Ciconia in Tracië. Hoewel het verhaal zo natuurlijk triest afloopt zijn de zielen van Orpheus en Eurydice uiteindelijk toch verenigd. Deze mythe komt overeen met het verhaal van de film, waarin de Moulin Rouge de onderwereld is waarin Christain wordt getrokken door zijn liefde. Christian niet meer naar Satine kijken, op het laatste moment doet hij dat toch en ze sterft. Ook de muziek die Orpheus (oftewel Christian) zo onweerstaanbaar maakt, vindt je terug in de film. CHOCOLAT
Het viel me ook nog op dat er maar één donker persoon in de film speelt, de bodyguard van Satine, die haar een paar keer redt. Hij zegt de hele film niets, en hij wordt Chocolat genoemd. Dit vind ik erg waarheidsgetrouw, omdat donkere mensen aan het begin van de 20e eeuw nog lang niet echt geaccepteerd werden in “blanke” landen, en dus geen grote “rol” konden hebben in de maatschappij. En dat hij Chocolat wordt genoemd zegt natuurlijk al meer dan genoeg. Conclusie
Is het beeld dat de film “Moulin Rouge!” schept, ook de historische werkelijkheid? Na alles onderzocht te hebben, zie ik dat er veel verschillen tussen de film en de historische werkelijkheid zitten, maar dat in elk onderwerp ook veel waarheid schuilt. De verschillen zijn er, omdat er overdreven wordt in de film, en omdat wat aspecten zijn gemoderniseerd. Er wordt overdreven omdat de makers van de film de kijker wil laten voelen wat iemand rond het jaar 1900 moet hebben gevoeld toen hij de Moulin Rouge binnenging. Dan moet je overdrijven, omdat wij in deze tijd veel meer gewend zijn dan de mensen toen dat waren. En er is gemoderniseerd in de film, omdat de makers van de film wilden dat het eigentijds blijft, zodat de kijker zich meer betrokken voelt bij de film. Er zijn een heleboel kunst- en muziekstijlen gemixed om dit effect te bereiken, waardoor er niet bij de historische werkelijkheid is gebleven. Dus alles in de film “Moulin Rouge!” is gebaseerd op historische werkelijkheid, maar dan wel overdreven. Dit is allemaal zo overdreven, omdat de mensen het in die tijd ook zo interpreteerden. Ze waren al die wilde erotiek aan het begin van de 20e eeuw helemaal niet gewend. Dus zij maakten het ook mee zoals de kijker van nu de film “Moulin Rouge!” meemaakt. Wild, exotisch, snel en druk. Bronvermelding Video Moulin rouge & the making of “Moulin rouge” biografie van Henri Toulouse-Lautrec
Pierre la Mure
Toulouse-Lautrec
Ph. Huisman & Mg. Dortu
www.clubmoulinrouge.com
www.moulinrouge.fr
www.galatea.let.vu.nl
www.google.com

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.