Scholieren.com maakt gebruik van cookies

Scholieren.com gebruikt cookies onder andere om de website te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante advertenties te zien krijgt. Je geeft, door gebruik te blijven maken van deze website of door op 'cookies zijn ok!' te drukken, aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op Scholieren.com. Meer weten over deze cookies, klik dan hier.

Cookie-instellingen wijzigen

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)
Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)
Social media Voor het laten functioneren van like buttons
Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Toegepaste kunst, Rietveld

Beeldende vorming

Werkstuk

 
  • Jolanda
  • NL
  • 632 woorden
  • 4021 keer
    17 deze maand
  • 9 oktober 2005

Log in op Scholieren.com

Maak een profiel aan of log in om te stemmen.

Geef dit een cijfer

Omdat je geen profiel hebt kan je stem niet aangepast worden.
Maak hier een profiel aan.

Beeldende vorming
Toegepaste kunst

Vertel over het ontstaan van industriële vormgeving.
Industriële vormgeving kent geen vreselijk lange geschiedenis. Ambachtslieden ontwierpen vroeger hun producten zelf. Pas tijdens de industriële revolutie werden voor het eerst alle afzonderlijke productiestappen door verschillende personen verricht. Eén persoon kreeg de eindverantwoordelijkheid toegeschoven voor het ontwerp en de productie ervan: dat werd later de industriële vormgever. Veel dingen werden ook steeds meer machinaal gefabriceerd, denk hierbij bijvoorbeeld aan lopende bandwerk.


Wat is ambachtelijke vormgeving?
Het zelf ontwerpen en maken van voorwerpen waardoor ieder voorwerp handgemaakt en uniek in zijn soort is.

Kies een gebruiksvoorwerp, behorende bij de industriële vormgeving en een dat ambachtelijk is vormgegeven(bij voorkeur met dezelfde gebruiksfunctie). Beschrijf ze en vergelijk ze met elkaar, waarbij je het hebt over de praktische en de symbolische functie, maar ook over beeldende middelen, zoals materiaal, techniek en kleur en vorm.

Een lepel is een onderdeel van het bestek. Met een lepel kun je iets opscheppen. Je gebruikt een lepel om bijv. soep mee te eten.
De lepel bestaat al eeuwenlang in allerlei verschillende vormen. Tegenwoordig worden de lepels machinaal gemaakt met behulp van gietvormen en worden ze bijna alleen nog maar gemaakt van metaal. Houten lepels worden in ons land alleen nog gebruikt bij het koken en voor het roeren en opscheppen van salades. In China worden lepels van porselein gebruikt. De lepel staat voor voedsel, proeven en koken.

Soorten lepels:
• soeplepel
• dessertlepel (ook wel paplepel genoemd)
• opscheplepel
• pollepel
• juslepel (ook wel sauslepel genoemd)
• theelepeltje
• ijslepel

Gerrit Rietveld
Gerrit Thomas Rietveld (Utrecht 24 juni 1888- Utrecht 26 juni 1964) was een Nederlandse architect en meubelontwerper.

Levensloop
Hij leerde het vak van meubelmaker van zijn vader vanaf zijn elfde, en verafschuwde de massieve meubelen die zijn vader produceerde. Hij waardeerde echter het vakmanschap, en hij volgde een avondcursus tussen 1904 en 1908 die hem veel leerde over verhoudingen en stijl. In 1911 opende hij zijn eigen meubelmakerij en volgde opnieuw een avondcursus, dit keer in architectuur. De Rood Blauwe Stoel uit 1918 was een revolutionair ontwerp door zijn strakke vorm, en werd een belangrijk voorbeeld van vroeg-moderne ontwerptechniek. Op een opmerking, dat deze stoel vanwege het houten zitvlak niet comfortabel zou zitten, antwoordde Rietveld: "zitten is ook een werkwoord".
Rietveld werd lid van De Stijl-beweging in 1918, en gebruikte vooral primaire kleuren voor zijn ontwerpen. Later werd hij zelfstandig ontwerper en meubelmaker in 1919 toen hij zijn meubelmakerij opende in Utrecht.
Rietveld ontwierp het Rietveld-Schröderhuis in 1924 in nauwe samenwerking met de latere bewoonster van het huis, de binnenhuisarchitecte Truus Schröder-Schräder. In deze samenwerking bouwde hij ook huizen in de Erasmuslaan in Utrecht in 1934.
Tijdens de oorlog bleef Rietveld ontwerpen maken in de illegaliteit: hij had zich niet bij de Kultuurkamer aangemeld, en mocht dus officieel vanaf 1942 niet langer zijn beroep uitoefenen. In 1942 ontwierp hij een uit één stuk geperste kunststof stoel.
Na een moeilijke tijd zonder veel aandacht werd De Stijl in de jaren 50 weer populair, en dit leverde Rietveld werk op in de vorm van overheidsgebouwen ontwerpen.

Bekende stoelen
Rietveld heeft een aantal zeer bekend stoelen gemaakt. De bekendste is uiteraard de rood-blauwe leunstoel uit 1918. Verder zijn de Steltman Stoel uit 1963 en de Zigzag stoel uit 1934 erg bekend geworden. Veel van zijn meubelen staan nu in het Centraal Museum in Utrecht.

Ontworpen gebouwen
Het Rietveld-Schröderhuis in 1924
Het Nederlands Paviljoen voor de Biënnale in Venetië (1953/54).
Beeldenpaviljoen voor het park Sonsbeek te Arnhem (In 1954 afgebroken, herbouwd in 1965 in Otterlo: Rietveld-paviljoen)

Huizenblokken te Hoog-raven, Utrecht (1954-1957)
Julianahal van de Konin-klijke Nederlandse Jaarbeurs in Utrecht (1953-1956
Textielfabriek Weverij de Ploeg in Bergeijk (1954-1958)
Woonhuizen te Bergeijk en Best (1956-1957)
Nederlands paviljoen voor de Wereldtentoonstelling te Brussel (1958).
Tentoonstellingsgebouw Zonnehof te Amersfoort (1958-1959).
Een woonhuis te Ilpendam (1959).
De Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (1967) Het Van Gogh Museum in Amsterdam, geopend in 1973.
Drie woonhuizen te Wageningen

 

Let op

De verslagen op Scholieren.com zijn gemaakt door middelbare scholieren en bedoeld als naslagwerk. Gebruik je hoofd en plagieer niet: je leraar weet ook dat Scholieren.com bestaat.

Heb je een aanvulling op dit verslag? Laat hem hier achter.

 

voeg reactie toe

Sneller en makkelijker reageren?
Login of maak een profiel aan

Reactie (quote)
Jouw naam*
E-mail (niet publiek)*
Geheime code*
3607
 

reacties

 

Bekijk nu onze
Zeker Weten Goed
pagina

Al onze beste boekverslagen op een rijtje

Naar de pagina