Hippies

CKV

Werkstuk

Hippies

6.0 / 10
  • anoniem
  • NL
  • 1740 woorden
  • 14838 keer
    61 deze maand
  • 20 mei 2003
Taak: cultuur wetenschappen: hippies

Def. Hippiebeweging: Beweging van jongeren rond 1966 in San Francisco. De hippies predikten op de Oosterse mystiek geïnspireerde religiositeit, geweldloosheid en liefde, tegenover de agressie, geslotenheid en “onechtheid” die zij de burgermaatschappij toedichten.
Velen leefden in commune verband, droegen non-conformische kleding en lang haar en experimenteerde met hallucinerende drugs als LSD. De hippiebeweging die geen duidelijk politiek programma bezat, verliep in het begin van de jaren 70

(àencyclopedie)

Tussen de jaren 1970 en 1975 trok de hippie cultuur zoveel jongeren aan dat zij verwaterde en de mainstream werd. Bij de stroom droegen de jongens en meisjes lang haar vaak tot over de schouders. De meeste hadden een lange pony of een scheiding in het midden. De voorkeur ging uit naar steil haar en ook afro- kapsels waren erg in. Zowel jongens als meisjes kleurden hun haar vaak rood met henna. Ook lieten veel mannen een snor of een baard staan, dat deden ze om niet te verwijfd te lijken met hun lange haren. In die tijd droegen de meisjes weinig of geen make-up. Bij feesten en pop concerten zag je verscheidene hippies, vooral meisjes met kleurrijke bodypaint. Qua kleding zagen hippies er armoedig uit en droegen vooral 2de handskleding. Ze hielden van vale verwassen T-shirts en versleten spijkerbroeken. Overhemden en grote uitgezakte truien deden het ook heel goed. Aan de voeten droegen ze laarzen of sandalen. Vooral in 1970 kwamen de felle en vrolijke kleuren meer in de mode. De stoffen waren effen of hadden een patroon zoals cirkels, spiralen of blokjesprint. Ook droegen ze graag kleding met bloemetjes erop. Voor jongens waren er heupbroeken met uitlopende pijpen, overhemden jasjes en dassen. Meisjes droegen vooral korte broeken en super korte rokjes en jurkjes. En de zonnebrillen met hele grote glazen. Later kwamen de plateauzolen in.

De meeste kenmerkende hippie kleding was die in exotische stijl.
Veel India kleding en veel armbanden en veel kettingen.
Hippies hielden niet van luxe dingen, ze verafschuwden dure snelle auto’s. Alles moest het liefst zo goedkoop en zo zuinig mogelijk. Met hun eigen vervoermiddel of al liftend trokken ze over de hele wereld. Ze bleven vaak lang weg. Om zichzelf te bewijzen en te leren kennen trokken velen er alleen op uit.
Hippies hielden van psychedelische rock, een combinatie van rock, blues, country en western, folk en indiaanse ragas. Deze muziek was eenvoudig van melodie en emotioneel. Ook Oosterse muziek werd veel beluisterd. Ze luisterden meestal naar muziek, mediteerden en blowden. Hippies zagen dansen als een vorm van zelfexpressie. Ze gingen veel naar concerten die vaak in de openlucht plaats vonden daarbij ging het hun vooral om het samen zijn.
Hippies dronken vooral thee, geen smaakjes maar vooral kruidenthee alweer een kenmerk uit India. Ze aten vegetarisch zoals peulvruchten en veel granen. Hippies wilden het liefst onbespoten eten en verbouwden de groenten vaak zelf. Hippies dronken niet of nauwelijks alcohol. Een enkele keer wijn of tequilla.
Hippies waren ook graag stoned. Dat lukte het beste met hasj en wiet. Blowen hoorde erbij. Er gebeurden vaak ongelukken met te veel drugs. Omdat ze er ook veel mee experimenteerde. Hippies troffen elkaar in cafés en jongerencentra en bij popconcerten. Ze waren veel buiten te vinden, zowel in de natuur als op straat. Vaak woonden ze met anderen samen in een huis. Het interieur was vaak 2de hands en met oosterse accenten. En vaak veranderde ze het.
Ze waren een hechte groep, ze communiceerden veel met elkaar en deden nooit echt iemand kwaad. Je hoorde volgens hen vriendelijk en gastvrij te zijn en veel samen te delen. Ze vonden het milieu erg belangrijk en hielden er van de natuur. In hun relatie hadden ze veel seks. De meeste hadden ernaast ook seksuele contacten met anderen. Veel relaties gingen daardoor kapot. Hippies dachten heel laconiek over opvoeding dus het gebeurde regelmatig dat ze bewust of onbewust zwanger raakte en kinderen kregen. Ze vonden het maar niets om eerst te studeren en daarna een burgerlijk bestaan te leiden. Je moest naast je studie veel ruimte nemen voor andere dingen. Ze waren vaak kunstenaars of schilders of hadden meerdere baantjes.
(www.collegenet.nl)

Twee zeer verschillende impressies van de Dam in Amsterdam.

Bijna de gehele zomer 1970 was het daar een dolle boel. Hippies maakten er muziek, een praatje of een dansje, rookten er stickies, zaten er zo maar te zitten of lager er te slapen. Al die vredige bezigheden riepen weerstand op bij een groot aantal Nederlanders, die vonden dat het gedrag van de zitters en slapers rond het Nationaal Monument van weinig eerbied voor de oorlogsslachtoffers getuigde. Klachten van omwonenden over toenemende overlast van criminaliteit en talrijke arrestaties van jongeren wegens het bezit van drugs of van te weinig middelen van bestaan brachten burgemeester Samkalden tot het besluit het slapen op de Dam te verbieden. Het slaapverbod, dat op 24 augustus om 18.00 in werking trad, leidde tot fikse ongeregelheden, die voor een groot deel het werk waren van personen die niets met de Damslapers hadden uit te staan. Drie avonden lang was het onrustig op en rond de Dam. Was het op 24 augustus de politie die het plein keer op keer schoonveegde, die avond erna werd het karwei geklaard door een groep enthousiaste vrijwilligers. 80 mariniers uit Doorn en Den Helder namen het ‘recht’ in eigen hand en verdreven met geweld iedereen die zich volstrekt legaal op de Dam bevond, maar van wie het uiterlijk de jannen niet aanstond.
Het ‘langharig werschuw tuig’ moest maar eens een lesje krijgen. De onrechtmatige actie kwam de mariniers overigens ook op een lesje te staan. Een groot aantal van hen werd krijgstuchtelijk gestraft en vijf moesten zich wegens vernieling voor de Zeekrijgsraad verantwoorden.
http://home.wanadoo.nl/bekkenk/diversen/amsterdam.htm)

Wordt San Fransisco muziekhoofdstad van 1967?

Na de oorlog was Parijs het jeugdcentrum van de wereld. De eksistensialisten gaven de toon aan en iedereen sprak over Sartre, Saint-Germain des prés en Juliette Gréco. Daarna keek iedereen naar New York met zijn nieuwe ritmen, zijn jazz, zijn twist. Maar nu (1967), nu schijnt het nieuws van de Amerikaanse Westkust te komen, van Los Angeles en San Francico. Daar is een generatie jongeren tussen de 16 en de24 die zich flower generation noemen en die niet alleen van zich doen spreken omdat ze bloemetjes dragen in het haar, maar die meteen een heel nieuwe vorm van denken, leven en muziekmaken propageren. Soms worden ze ook wel hippies genoemd, een woord dat nog stamt uit de periode van Cab Calloway, maar dat nu plots terug in de trek is. Hippies vindt men tegenwoordig niet alleen in California, maar ook in alle andere staten van de USA, terwijl ook in Londen, Parijs en Amsterdam reeds kernen zijn gevormd. En eigenaardig de burgermannetjes schijnen deze lieve flower niet direct te veroordelen, maar eerder te simpatiseren.


De muziek van het Hippiedom.

Hun muziek is de psychedelic music, waarover Juke Box al verschillende keren geschreven heeft. Hun idolen zijn groepen, die in de volgende maanden wellicht ook bij ons zullen bekend geraken: Jefferson Airplane, Moby Grape, The doors, the Mothers of inventation, the factor,………………..

Slogans van deze subcultuur.

-Geweld gebruiken wijs op zwakte
-Let’s make love, not ware.
-Alles mag, zo het niemand pijn doet.
-Doe uw goesting, waar en wanneer ge wilt. Trek u niet aan wat de anderen erover denken
-Doe anders, veeg uw voeten aan de maatschappij.
-Bekeer ook de anderen. Spreek hen over liefden schoonheid, eerlijkheid.

De hippies geven bloemen aan mensen die ze niet kennen, antwoorden vriendelijk wanneer politieagenten brutaal optreden, versieren de motto’s van de cops met kransen en geven suikergoed aan de politiehonden.

Hun filosofie

Wat Sartre voor het eksistensialisme was, zijn Allen Ginsberg en Timothy Leary voor de flower power generatie: spirituele leiders, die liefde, vrede en sereniteit prediken in een wereld, besmet door oorlog en geweld.
Verder zijn zij geweldig beïnvloed door India en de Boedistische liefdesboodschap. Net zoals de Liverpool sound een opstand betekende tegen de verouderde conservatieve Engelse tradities, zo zou de California beweging wel eens synoniem kunnen worden van reactie tegen geweld. Geen protestsongs meer tegen de onrechtigheid, maar een verheerlijken van al wat mooi en puur is. Dit neo-romantisme moet in de smaak vallen van alle tieners.
Toch willen hippies ook wel voor iets vechten: ze willen bijvoorbeeld niet uit parken worden gezet, die door stijfkoppige bewakers worden opgeëist voor kleine kinderen.

Haight-Ashbury.
Pop art, psychedelic designs, flitslampen, exotische kleding, gedurfde slogans, gekke letters op affiches, vreemde kleuren: het hoort allemaal bij de flower power, deze generatie jonge Amerikanen die zich niet kunnen verenigen met de gevestigde waarden van de twintigste eeuw. Hun hoofdkwartier is de Haight-ashbury wijk in San Fransisco. De hippies zitten er op de dorpels voor hun huisje, reciteren gedichten, delen marihuana sigaretten uit, spelen gitaar of houden eindeloze gesprekken
Ze zijn geschokt door Vietnam, de rassenrellen, de politieke komedies, ze zijn de statussymbolen van onze tijd meer dan beu. Er zijn natuurlijk ook hippies zonder huisje. Die slapen op de daken van de grote appartementsgebouwen of in een autoboks, die ze voor 500f per maand huren. Of in een bestelwagen. Of ze gebruiken het bed van een vriend wanneer die gaan werken is … en eten? Brood en melk van de dag tevoren zijn gratis te krijgen aan elke grote bakkerij of melkerij. Want van zelfsprekend denkt geen enkele hippie eraan te gaan werken. Waarom? Als de zon schijnt en er zoveel vriendelijke mensen rondlopen in het park, waar de bloemetjes bloeien en de vogeltjes kwelen…


Hun activiteiten.

Love-in, kiss-in, be-in, smoke-in: zo noemen ze hun bijeenkomsten. De bedoeling is duidelijk: op een love-in is men lief voor elkaar, op een kiss-in kust men elkaar, op een be-in zit men gewoon gelukkig te zijn, op een smoke-in wordt lustig gepaft. Tot 10.000 jongeren zijn op sommige van die openluchtfeesten aanwezig.

Verdovende middelen.

Het staat vast dat de hippies ontzettend veel verdovende middelen gebruiken. Een mysterieuze figuur Augustus Owsley Stanley 111 heeft miljoenen verdiend aan het maken van LSD voor dit product verboden werd. Nu is er een grote variatie in verdovende middelen: er zijn er zeer schadelijke zoals heroïne en opium, er zijn er niet verslavende zoals marihuana. Over DMT en LSD zijn de geneesheren het nog niet helemaal eens. Nu is het vooral marihuana dat de flower kinderen gebruiken. En het schijnt dat de politie ginder hiervoor niet al te streng is daar wordt verwacht dat het gebruik ervan weldra zal worden toegelaten. De hippies gebruiken ten andere een middeltje dat de politie grijze haren bezorgd. Wanneer ze met een groep van zowat duizend man zijn, rookt iedereen een gewone sigaret. Maar drie marihuana sigaretten passeren ondertussen van mond tot mond. Ga die maar eens zoeken tussen duizend man.
(tijdschrift: jukebox 01/09/67 )

Log in op Scholieren.com

Maak een profiel aan of log in om te stemmen.

Geef dit een cijfer

Omdat je geen profiel hebt kan je stem niet aangepast worden.
Maak hier een profiel aan.


Let op

De verslagen op Scholieren.com zijn gemaakt door middelbare scholieren en bedoeld als naslagwerk. Gebruik je hoofd en plagieer niet: je leraar weet ook dat Scholieren.com bestaat.

Heb je een aanvulling op dit verslag? Laat hem hier achter.

voeg reactie toe

Sneller en makkelijker reageren?
Login of maak een profiel aan

5711
 

reacties