laatste reacties

Toen ik acht was maakte ik met een wegwerpcamera een foto van een luchtballon. (2 reacties)

Schoenen kunnen veel over iemand zeggen. (5 reacties)

Je kent ze wel, van die leraren die er op uit zijn om je te pakken. (8 reacties)

Maurijn heeft nooit zin in zijn huiswerk: de stapel boeken is aanwezig, de motivatie helaas niet. (26 reacties)

Profielwerkstukken saai? (7 reacties)

Stressen voor voldoendes...
Nieuw ideetje van de Onderwijsraad: eindexamenleerlingen van havo en vwo krijgen voortaan alleen nog hun diploma, als ze naast de gewone slagingseisen óók een voldoende voor Nederlands, Engels en wiskunde staan...Belachelijk! Daar gáán die hoge slagingscijfers in Nederland.. Jarenlang mocht je maximaal 2 vijven staan op je eindlijst (één binnen en één buiten je profiel) en had je verder aan magere zesjes genoeg om dat felbegeerde papiertje binnen te halen. Als het aan de Onderwijsraad ligt, komt daar snel een einde aan..

De Raad adviseerde dit afgelopen donderdag aan Minister Plasterk (onderwijs). Doel van deze regel is om ervoor te zorgen dat de basiskennis in Nederlands, Engels en wiskunde bij alle eindexamenleerlingen en toekomstige studenten omhoog te krijgen. Daarnaast komen er toetsen beschikbaar via internet zodat de beginnende HBO- en WO-studenten van nú kunnen checken of ze wel het juiste niveau hebben om aan een opleiding te beginnen. Zo niet, dan maar een bijspijkerklasje, of terug naar de middelbare school?! Eerst het gezeur over de rekentoets voor de PABO, nu weer de verplichte voldoendes...Het eindexamenjaar is al zwaar genoeg en wiskunde is niet zomaar het meest populaire bijlesvak! Persoonlijk ben ik voor een compensatieregeling: een vier voor wiskunde wordt gecompenseerd met een acht voor gym, en een drie voor scheikunde is geen probleem door een negen voor tekenen. Wie is het met me eens?
22 reacties | doorsturen | terug naar het weblog


» Toetsen overkill (7 oktober 2008 - 38 reacties)
» Verplichte voldoendes voor diploma?! 2 (10 september 2007 - 1 reacties)
» Barbara Karel: "Kort rokje spiekt beter!" (13 mei 2007 - 38 reacties)
» Waarom niet gewoon op internet? (18 april 2007 - 4 reacties)

ook iets te zeggen?

Naam:

E-mail:

Bericht: 

Herhaal: 

 
reacties
Nina
quote

7 september 2007 om 22:58 uur
belachelijk zeg!
Roelof
quote

8 september 2007 om 13:45 uur
Groot gelijk de onderwijsraad. Het is verschrikkelijk droef gesteld met de basiskennis van nederlandse studenten en daar hebben de hbo's en wo's bakken met problemen mee. Laat die luie scholieren maar beter hun best doen op de middelbare school zodat de meest elementaire kennis tenminste aanwezig is.

Bovendien, als je te dom bent om een 6 voor nederlands, engels en wiskunde te staan ben je ook te dom om het havo- of vwo-diploma te verdienen imho.
kim
quote

8 september 2007 om 17:57 uur
imho?
Jon
quote

8 september 2007 om 19:59 uur
in my humble opinion
elske
quote

9 september 2007 om 21:17 uur
onzin!! jij bent zeker zo'n gekkie dat je een hele hoge studie doet roelof. en ook nog eens wijs doen ook.
dejean
quote

11 september 2007 om 16:05 uur
debiel,je moet toch allemaal kunne sturderen, weleven in een democratisch land al zou je het soms niet zegge.
Stephanie Beuling
quote

18 september 2007 om 14:56 uur
Zou het erg jammer vinden als dit ingesteld zou worden. Ik denk dat veel leerlingen vaak hun examen over zouden moeten doen. De ene leerling is namelijk beter in een ander vak en kan bijvoorbeeld totaal geen wiskunde. Als hij dan met een 5 voor wiskunde slaagt en de rest goede cijfers, wat maakt dat ene cijfer dan uit. En wat Roelof zegt vind ik stom, misschien doet een leerling wel heel veel voor het vak Engels maar lukt het gewoon niet, moet hij/zij daarom dan maar blijven zitten??
Renil
quote

18 september 2007 om 17:00 uur
Ja, dat word dus mooi zakken he, daar gaat m'n diploma.. die voldoende voor wiskunde ga ik nooit halen!
Anonymus
quote

19 september 2007 om 16:06 uur
Ik vind wel dat het over het algemeen niet best is gesteld met de kennis van leerlingen in deze drie vakken maar kunnen we in dit geval niet voor de gulden middenweg kiezen? In twee van deze vakken een voldoende, en dan mag je er één onvoldoende staan. Ik ben bijvoorbeeld ook erg slecht in wiskunde. Veel de theoretisch voor mij. Maar voor mijn talen stond ik altijd erg goed. Gelukkig ben ik aan deze nieuwe regeling ontsnapt omdat ik vorig schooljaar het felbegeerde papiertje heb gehaald.

Grt,
T.
luigi
quote

19 september 2007 om 20:36 uur
heb je een e-mail
maudjuh
quote

25 september 2007 om 17:15 uur
dit is echt belachelijk!
ik heb inderdaad al bijles in wiskunde en engels en als ik dan ook nog een voldoende moet staan...
Oh my God!
De groetjes en iedereen suc6 met zijn/haar eindexamen!
Kelly
quote

27 september 2007 om 19:58 uur
Roelof,, wat jij zegt is niet helemaal waar. Ik sta voor al mijn vakken (op het vwo) gemiddeld 8,5 of hoger behalve voor engels daarvoor haal ik met moeite een 4.. NOU IK BEN DUS ECHT NIET DOM! wat moet ik dan doen? met 10ne van het vmbo afkomen???????
me
quote

1 november 2007 om 15:02 uur
het gaat ook over havo en vwo leerlingen kelly
Roozzziiej
quote

1 november 2007 om 16:42 uur
K doe Gymnasium,,maar ik zit nog lang nie in de 6e horr Tochh vin k t raar... als je nou bijv met een 5 eraf komt zak je.... ik vind 2 v/d 3 voldoende een mooiere oplossing
LLF
quote

3 november 2007 om 12:56 uur
Ja wel n zeer lelijke regel, had r zelf toevallig wel allemaal voldoendes voor, zelf voor engels en dat kon ik echt niet ben ontzettend slecht in talen, en dan heb je ook nog een een teks waar je niet voor kan leren alleen oefenen net zo als nederlands, dat is dan wel genaaid, en zullen ze dan maar moeten veranderen. en wiskunde moet je wel n beetrje liggen denk ik (A) Mja ik hebt t al maak me geen zonrgen maar verder succes
phoebs
quote

21 januari 2008 om 06:26 uur
oee lekkerr heb al mn diploma op zak!! hahahaha maar vind het wel sneu voor de examenleerlingen ik was ook maar net geslaagd en had GEEN voldoende voor nlds en engels! fieuwwwwww ben ik blij zeg dat ik dat al heb gehad

succes iedereen!!!!!!!!
cyriel
quote

16 februari 2008 om 12:06 uur
idd een naai regel.. ze zeggen niet voor niets... je hebt een talenknobbel en als je dan iets minder bent wiskunde is niet erg... btje vreemde regel.. gaat het slagingspercentage idd van zakken...
..schalkwijk..
quote

19 februari 2008 om 17:48 uur
poepseks??:P
kmokmode
quote

19 februari 2008 om 19:59 uur
hallooooo
Tim
quote

1 april 2008 om 13:49 uur
Ik vind dat we niet alleen in cijfers moeten denken, denk aan de enorme demotiverende werking als leerlingen vanaf volgende jaar zakken als gevolg van de nieuwe regelgeving.
Om het probleem van de lage cijfers/gebrekkige kennis op te lossen lijkt mij het verbeteren van het onderwijs (oververmoeide,onderbetaalde docenten,slechte organisatie) zeer belangrijk. Als zij er al geen zin an hebben, dan heb jij dat als puber al helemaal niet; je hebt immers een hele hoop andere leuke dingen te doen.
amanda
quote

1 juni 2008 om 15:52 uur
@Roelof:
Ik vind het een beetje raar dat je zegt dat het moet worden ingevoerd. Voor mijn engels sta ik een 4, en de leraren zeggen gewoon dat het onmogelijk voor mij is om een 6 te halen. Ik heb namelijk (zoals ze dat noemen) geen aanleg voor engels. voor de rest van mijn vakken sta ik gemiddeld een 7.5. Ik zit op havo. Ik zou ook naar het VWO kunnen, maar omdat ik een 4 heb voor mijn engels, wil ik eerst mijn havo diploma halen, en dan misschien nog mijn vwo diploma er achter aan halen.
ALs je geen onvoldoende mag halen voor engels slaag ik waarschijnlijk nooit. Want op het vmbo red ik het waarschijniljk ook niet met engels. En als ik het dan al red, slaag ik met 10e, en 1 6... weet niet.. Kan ik beter een havo diploma halen en lerares worden (want dat is wat ik wil) Want anders ga ik straks een beroep doen, alleen maar omdat ik slecht ben in engels (ik kan overigens wel gewoon goed engels praten, dat is het vreemde, en daarom weten de leraren niks meer om me te helpen) En dat beroep vind ik misschien helemaal niet leuk? dan doe ik dat met tegenzin.. Kan ik beter lerares worden wat ik graag wil, en dan de kinderen goed leren Lezen & schrijven & rekenen! Want tja, anders slagen die kinderen nooit meer. Want tja, de regering wil dat ze alleen nog maar voldoendes halen voor NEderlands, Wiskunde en engels.
 
Eva
quote

4 februari 2010 om 19:01 uur
Duidelijk door mannen verzonnen.. Als echt iedereen voldoende voor wiskunde moet halen zullen de 'alfa's' het wel moeilijk krijgen! Laat het probleem nou net zijn dat het grootste deel van van de alfa's van het vrouwelijke geslacht zijn. Hier wordt dus geen rekening mee gehouden. Dus zou je het kunnen zien als discriminatie van de vrouw. Nu vrouwen steeds meer initiatief vertonen binnen het bedrijfsleven en steeds vaker aan het werk gaan, zullen veel mannen de vrouw als bedreiging zien. Door deze slagingseisen in te voeren wil de man op legale wijze de vrouw weer in de weg zitten. Is deze situatie niet vergelijkbaar met het , waarschijnlijk bij een ieder bekend, glazen plafond?

ook iets te zeggen?

Naam:

E-mail:

Bericht: 

Herhaal: 

 
Verstuur
mathfreak: Om te beginnen wordt de factor 2 vergeten en waar komt die ln(2) vandaan? in: B Primitiveer, hulp nodig 1 som
Sandbak: Nou soms wel eens tegen mij hoofd maar ook wel op mijn rug en buik en armen. in: Ouders en Problemen
Dott: Klote! in: Hoe voel je je op relationeel gebied #107




Jarenlang organiseerde Scholieren.com de Docent & Conciërge van het Jaar verkiezing. Het werd tijd voor een ode aan deze geweldige mensen. Die is er nu.

a d v e r t e n t i e

geef je mening: Mobiele kosten

Weet jij hoeveel je per maand aan je mobiel uitgeeft?



» resultaten poll