Beoordeling 5.4
  • 2e klas havo/vwo | 372 woorden
  • 26 juni 2013
  • 56 keer beoordeeld
Cijfer 5.4
56 keer beoordeeld

Katniss Everdeen woont in Panem, een land met twaalf districten. Een land met een jaarlijkse traditie. De hongerspelen. De hongerspelen is een ‘spel’ waarin uit elk district een jongen en een meisje worden meegenomen en die tegen elkaar moeten vechten voor leven en dood. Katniss en Peeta Mellark worden dit jaar de tributen die mogen deelnemen aan dit spel. Als het spel eenmaal is begonnen, blijkt het toch niet zo makkelijk als het lijkt en dan moet ze maar zien te overleven!

Dit boek is in het begin heel zwakjes. Je verwacht dan eigenlijk geen grote strijd. Maar die is er zeker! Het boek wordt opgebouwd van voorzichtig naar een heel hard leven en daarna bouwt het zich langzaam weer af. Het boek houdt je steeds weer bezig. Het liefst zou je het boek in een keer uit willen lezen. Het boek bestaat uit hele wisselende situaties. Dat is wat het zo ontzettend spannend houdt.

Dit boek is zeker niet een echt meisjes- of jongensboek. Maar het is niet voor alle leeftijden. Het is een boek vanaf 12 jaar, omdat het boek soms vrij schokkend en heftig is. Maar vanaf die leeftijd is het zeker iedereen aan te raden. Ondanks dat het is geschreven voor jongeren, wordt het juist vaak door volwassenen gelezen.

Ik geef het boek vijf sterren omdat ik dit boek geen seconden heb kunnen laten liggen en het binnen drie dagen uit heb gelezen met de reden dat ik het boek fantastisch vond. Het is zeker het beste boek dat ik ooit heb gelezen, vooral omdat ik meestal geen fantasieboeken lees, maar vooral meiden- en jeugdboeken lees. Fantasie boeken spraken mij nooit erg aan, maar omdat een heleboel mensen zeiden dat dit boek echt een aanrader is heb ik het toch gelezen. En het was het waard!

Suzanne Collins (de schrijfster) heeft ook twee vervolgen op dit boek geschreven. Vlammen is het vervolg op de Hongerspelen. In dit deel wordt beschreven hoe het met Katniss gaat na de hongerspelen en hoe haar leven is veranderd. Maar dat is niet alles, de oorlog breekt uit.

Het derde deel uit deze boekenreeks heet Spotgaai. In dit boek komt er weer een hongerspelen aan, maar dit keer wel een heel bijzondere.