Mode 1900 - 2000

Geschiedenis

Profielwerkstuk

Mode

6.5 / 10
5e klas havo
  • anoniem
  • NL
  • 3933 woorden
  • 16267 keer
    7 deze maand
  • 5 juli 2009
Inhoudsopgave

- Kaft
- Inhoudsopgave
- Inleiding
- Overzicht hoofd- en deelvragen
- Uitwerking hoofd- en deelvragen
- Bronnen

Inleiding

Mode was vroeger dat was ‘voorgeschreven’ werd door de modehuizen, maar tegenwoordig meer en meer een afspiegeling van op straat ontstane kledingstijlen die dan door de stijlbureaus en mode bedrijven opgepikt worden.

Al een lange tijd interesseert mij de mode en de verschillende stijlen die erin te herkennen zijn. Toen we een onderwerp moesten kiezen om een profielwerkstuk over te maken was de keuze voor mij dus niet heel moeilijk en heb ik besloten het over de mode van 1900 – 2000 te houden omdat ik misschien wel met de mode richting verder ga ik mijn vervolgopleiding.


In dit werkstuk heb ik hoofdstukken gemaakt van verschillende stijlen die gedurende deze honderd jaar ontworpen zijn en die weer onderverdeeld in tussenkopjes. Ook heb ik speciale pumps ontworpen in de stijl van de mode van tegenwoordig (glamour) die bij de presentatie te zien zijn. Hopelijk is het zo allemaal duidelijk en vind iedereen dit werkstuk interessant om eens te bekijken.

Anne


Overzicht hoofd- en deelvragen

Hoofdvraag
Waarom verandert de mode in de 20e eeuw?

Deelvragen
Wat is mode?
Waarom herhaalt de mode zich vaak?

Overzicht:
- Het begin 1900
Haute Couture
Jugendstil
Geen korset meer

- Gouden Jaren 1920
Jaren ’20
Jazz
Nieuwe mode
Coco Chanel
Sportief
Avondkleding

- Jaren ’30 1930
Veranderingen
Nationale kledingindustrieën
Film

- New Look 1946
Théâtre de la mode
De New Look
De dagelijkse kleding

- Revoluties 1960
Van elegante dame naar onschuldig meisje
De hippies
Prêt-à-porter
De jeugd bepaald de mode

- Flower Power 1970
Zelf aan de slag
Patchwork
Nostalgie
Rok en blouse

- Dress for succes 1980
Madonna
Op kantoor
De grote namen

- Fin de Siècle 1990
Blazer en een legging
Geschikt voor alle leeftijden

- Mode van tegenwoordig 2000
Glamour
Generatiewisseling: de opkomst van de Britten


Uitwerking hoofd- en deelvragen

Wat is mode?

Voordat ik wat meer ga vertellen over de mode van 1900 tot 2000 is het handig om te weten wat nou eigenlijk de betekenis van mode is. In het van Dale woordenboek wordt mode zo beschreven:

mo•de (de ~, ~s)
1 vrij algemene maar voorbijgaande gewoonte in kleding, manieren, uiterlijk voorkomen => trend
2 kleding [scherts.]
In boeken staat het volgende: "Mode is meer dan kleding alleen. De mens heeft kleding nodig om zich te beschermen tegen hitte, kou, regen, sneeuw en de zon.
Toch is mode niet alleen voor bescherming maar is het de manier waarop kleding en leefstijlen op een bepaald moment in de tijd aantrekkelijk worden gevonden en zo kan de mens zich onderscheiden van anderen.
Kostuums en uniformen zorgen ervoor dat het groepsgevoel benadrukt wordt. De mode ontwikkelde zich doordat de mens het leuk vond om zichzelf mooi te maken en op te doffen. Mode accentueert het individuele en dat werd en wordt zo gewaardeerd aan mode. Sociale, politieke en economische veranderingen hebben wel degelijk grote invloed op de ontwikkeling van de mode, maar ook belangrijk is het genoegen dat de mens beleeft aan de schoonheid, de kleuren, de lijnen en vormen."
Eigenlijk is dus bijna alles mode en iedereen is er (onbewust) mee bezig. Niet alleen als je kleding of accessoires uitzoekt om aan te trekken ben je ermee bezig maar bijvoorbeeld ook als je met de aankleding van je huis bezig bent zoals de gordijnen, handdoeken etc. Bij alles is rekening gehouden met de mode van dat moment.
Waarom herhaalt de mode zich vaak?
Mode zie je vaak terug keren, het zal nooit maar voor één keer een trend zijn. Mode is ook erg onvoorspelbaar, er is dan ook geen datum voor het ontstaan van de mode. Experts zeggen over mode dat het een uiting van de cultuur van een bepaald volk is, zoals vroeger na de 2e wereldoorlog (1940-1960) die de New Look wordt genoemd. Dit was het begin van een sneller wisselde mode met vooral vrouwelijkheid en romantiek. Hierna (1960-1975) wordt de mode op de jeugd gericht. Het verschil tussen jongen en meisje moet in deze tijd zichtbaar zijn dus worden korte rokken en strakke broeken gedragen.

Dit beeld zie je nu weer terug. Er was een tijd dat kleding vooral functioneel moest zijn en we gaan nu duidelijk weer terug naar een tijd van een verschil tussen jongen/meisje. Ook de vraag naar romantiek is van toepassing op deze tijd en heeft ook zeker zijn invloeden in de mode.


Het begin 1900-1918

In de 20e eeuw waren er snelle ontwikkelingen op vele gebieden: natuurwetenschap, techniek, internationale betrekkingen en handel. Ook in de mode waren er toen grote en snelle veranderingen bijvoorbeeld de lengte van de rok. Voor de 20e eeuw liepen rokken zowat tot aan de grond want benen mochten niet zichtbaar zijn wat wijde kleding met vele onderrokken verborgen. In de 20e eeuw veranderde de lengte van de rok voortdurend.

Haute Couture

Halverwege de 19e eeuw bracht de Engelse couturier Charles Frederick Worth in Parijs de haute couture tot stand. Hij maakte geen mode, zoals normaal gebeurde, op verzoek van klanten maar ontwierp zelf collecties die hij presenteerde aan de dames van de rijkere kringen. Zij kozen dan een stof uit die bij het ontwerp paste en Worth’s ontwerpen bleven tot in de jaren ’20 toonaangevend in de haute couture.

Het schoonheidsideaal was nog steeds erg sterk ondanks de nieuwe invloeden van kleding. Omdat geen enkele vrouw de perfecte taille had werd door vrijwel iedere vrouw een korset gedragen maar een nieuwe kunststroming bracht hier verandering in.

Jugendstil

Aan het begin van de 20ste eeuw kwam de Jugendstil. Deze nieuwe stijl bestond uit vloeiende lijnen, bloemen en andere organische vormen. De Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright gaf vorm aan een nieuwe gedachte waarin de gevel van een bouwwerk minder belangrijk was dan het inwendige. Ook dit is dan weer terug te vinden in de kleding en in de 20ste eeuw werd vrouwenkleding comfortabeler genaamd reformkleding.
De reformjapon werd ook wel ‘hobbezakjurk’ genoemd want hij was erg recht en werd vaak zonder korset gedragen. Het enige versiersel waren een aantal kraaltjes.
Wat er in die tijd ook op leek waren luxe namiddagjaponnen met veel kant. Hier werd het gezondheidskorset gedragen, wat iets beter was dan de vorige waarin je moeilijk kon ademen.

Geen korset meer

De reformbeweging aan het begin van de 20e eeuw en de grote Franse couturiers van voor de Eerste Wereldoorlog hadden het niet op het korset. Paul Poiret wilde de mode veranderen en ontwierp kleding waarbij geen korset nodig was. Hij vond dat het vrouwelijk lichaam alleen met een steuntje onder de borsten geholpen moest worden. De kleding van Poiret zat los, gaf bewegingsvrijheid en bevatte geen taillelijn. In Poiret’s ontwerpen zitten veel oriëntaalse invloeden, de stoffen die hij gebruikte waren fijn en zacht zoals zijde en velours en de kleuren die hij gebruikte waren dieprood, roze, groen en geel.
Rond 1907 waren de rokken korter geworden waardoor de enkels nu zichtbaar waren. De hele lijn voor vrouwen was rechter en strakker dan in de 19e eeuw en kleding bestond nu ook vaak uit twee delen, een jasje en een rok. De eerste wereldoorlog onderbrak alle artistieke ontwikkelingen in de mode want alle schrijvers dichters en modeontwerpers moesten het leger in.


Gouden jaren 1920-1929

Jaren ’20

Het was na de Eerste Wereldoorlog moeilijk om terug te keren naar het oude leven omdat de oorlog een grote invloed heeft gehad op miljoenen mensen. De middenklasse was armer geworden door de inflatie en de werkloosheid was toegenomen. Ondertussen werden sommige mensen erg rijk en de amusementsindustrie groeide sterk. De kledingfirma’s ontdekten het grote publiek van deze industrie en stelde hun productie daarop af. Steeds meer mensen konden zich kleden volgens de laatste mode en naar de bioscoop, theaters en bars gaan.
In films ging het over rijkdom en armoede, het normale, het vreemd en het drukke stadsleven en daarom waren ze in de jaren ’20 erg populair.

Jazz

De gouden jaren ’20 ontstond in de wereldsteden Parijs, Berlijn en New York. In de muziek werd de jazz, een muziek stroming afkomstig uit de Verenigde Staten populair bij de jeugd. Vanaf 1925 werd Josephine Baker, afkomstig uit Amerika, bekend in Europa. Ze had een aparte dans bij de jazzmuziek genaamd de charleston waarbij de benen hoog in de lucht werden geslingerd. In de schilderkunst en architectuur waren duidelijke lijnen en functionaliteit wat ook in de mode zichtbaar werd. De rechte lijnen, de duidelijke ontwerpen en de functionele modellen zorgen ervoor dat deze ontwerpen steeds weer een opleving hebben.

Nieuwe mode

Tijdens de oorlog hadden vrouwen wel meer zelfstandigheid gekregen waardoor ze nu veel vrijheid hadden wat ook duidelijk werd in de kleding. De benen mochten weer zichtbaar worden en hadden kleding waarin ze zich makkelijk konden bewegen, in tegenstelling tot het korset. Ook hadden ze kapsels die gemakkelijk te verzorgen waren en kleine praktische hoeden. Vrouwen wilde slank zijn met smalle heupen, een kleine boezem, een klein hoofd en lange benen. Dit was omdat ze dan mannelijker over kwamen en dit goed van pas kwam in het bedrijfsleven waar vrouwen steeds meer terecht in kwamen.

Door de confectie, het produceren van meer dezelfde kledingstukken, werd de mode betaalbaarder waardoor de meeste vrouwen korte, rechte kledingstukken en schoentjes met riempjes droegen.

Coco Chanel

Dit is een Franse kledingontwerpster die bekend stond om haar eenvoudige, elegante mode. Haar bekendste ontwerp is het kleine zwarte jurkje en ze eiste een mode die elke vrouw smaakvol zou kleden. Karl Lagerfeld is op het moment de couturier van het huis Chanel en produceert nog steeds klassieke, elegante kleding.

Sportief

Sportiviteit raakte populair en de mode werd beïnvloed door de tennis en wandelkleding. Ook al was je niet sportief, iedereen wou toch in deze kleding lopen. Er werden nieuwe materialen gebruikt zoals gebreide stoffen voor meer bewegingsvrijheid. Chanel zei ooit dat de knie een lelijk gewricht was maar ze kon het niet tegenhouden dat de korte rok een trend werd.

Avondkleding

Het model voor avondkleding was vaak recht, smal en kort en had dus dezelfde lijn als de kleding voor overdag. Soms was de rok aan de achterkant langer. Hij werd sowieso van een fijne stof gemaakt en had niet meer één lengte maar meerdere lagen stof over elkaar van verschillende lentes.


Jaren ’30 1930-1945

Veranderingen

Revoluties 1960 – 1969

De jaren ’60 waren de jaren van de revoluties. De jeugd zette zich af tegen de vorige generaties en bepaalde het modebeeld. Jongeren waren tegen het ideaal van moraal en fatsoen en ze wilden mode die betaalbaar was. Zo verloor de mode zijn exclusieve en luxueuze karakter van de jaren ’50.
Van elegante dame naar onschuldig meisje
De vrouwen wilden er jong uitzien en de modeontwerper Yves Saint Laurent hielp hen daarbij. Hij ontwierp overgooiers en mantels zonder taille die van boven smal waren en wijd uitliepen. Deze overgooiers zagen er meisjesachtig uit omdat de vrouwelijke vormen niet geaccentueerd werden. De overgooiers waren van stugge, synthetische stoffen zonder printen gemaakt. De avondjurken werden van katoen gemaakt, dit was voor het eerst in de geschiedenis.
De kleuren die overheersten waren tot 1960 vooral pasteltinten zoals zachtroze en babyblauw, daarna meer primaire kleuren zoals geel, rood en blauw, maar ook zwart, wit en bruin.
De Hippies
Veel jongeren gingen zich steeds meer met de politiek bemoeien zowel in Europa als in Amerika. Ze demonstreerden tegen de Koude Oorlog en later tegen de Vietnamese Oorlog. De slogan "Make love, not war" komt dan ook uit de hippietijd. Kenmerkend voor hippies is dat ze veel demonstreren en hun eigen kledingstijl hadden. Vooral spijkerbroeken, lange flodderige broeken, jurken en blouses met allerlei vrolijke kleuren en bloemenprints, fladderende sjaals, lange kettingen en haarbanden werden volop gedragen.

Prêt-à-porter

Nu er steeds een nieuwe mode kwam droegen mensen slechts enkele seizoenen dezelfde kleding en gooiden het daarna weg. De kleding werd in lagelonenlanden gemaakt waardoor het veel goedkoper als vroeger was, wat de bevolking dus ook vereiste. Couturiers konden niet meer leven van hun werk. De kant-en-klare kleding werd Prêt-à-porter kleding genoemd omdat je het gelijk mee kon nemen en niet weken lang hoefde te wachten totdat de kleermaker het af had. Er bleven toch nog enkele couturiers bestaan omdat de hogere klassen wel nog steeds het handgemaakte werk wilden dragen aangezien dit rijkheid uitstraalde.


De jeugd bepaalt de mode

Nog steeds bepaalde de jeugd de mode, couturiers keken naar wat de jeugd op straat droeg en ging dat in hun ateliers namaken. Wanneer iedereen volgens de laatste mode gekleed was kwamen zij met nieuwe ideeën.
Flower Power 1970 – 1979
De jaren ’70 stonden in het teken van de mening van de bevolking die zich steeds meer ging richten op de politiek en hier dan ook kritischer in werd. Vooral jongeren gingen zich interesseren voor de politiek. Ze protesteerden tegen de wapenwedloop van de wereldmachten en de vraag hoe ze kernwapens uit de wereld konden houden. Hierdoor veranderde niet alleen de wereld orde maar ook de maatschappij werd anders omdat mensen op een andere manier wilde leven.
Zelf aan de slag
Door middel van de mode kon iedereen zich uitdrukken. Natuurbewuste jongeren gingen kleding dragen van natuurlijke materialen zoals wol, zijde en linnen die zo verwerkt waren dat ze er natuurlijk uitzagen. Veel kleding werd zelf gemaakt met de breipen en de haaknaald. Niet alleen vesten en mutsen maar ook echt jurken, korte broeken, kniekousen en grote omslagdoeken werden gebreid.

Patchwork

De Amerikanisering verspreidde zich over de rest van de wereld wat te merken was aan de nieuwe manier van kleden. De mensen gingen vooral nonchalante kleding dragen wat op dat moment dus ook de mode was. Patchwork is de naam voor het aan elkaar naaien van kleine stukjes stof en dat is ontstaan in de tijd dan mensen niet veel geld hadden om stof te komen waardoor ze genoodzaakt waren reststukjes aan elkaar te maken. Omdat de technieken verbeterd waren, werden er kant-en-klare patronen op de stoffen gedrukt waardoor de kleding een bijzonder uiterlijk kreeg.


Nostalgie

Er werd teruggegrepen naar de mode uit grootmoeders tijd. Lange boerinnenrokken, zigeunerrokken waren hip. Ook kwamen buitenlandse kledingstukken op de markt zoals de Indiase sjaals en Afghaanse kleding. Uit Engeland kwamen de hotpants en de klassieke Victoriaanse jurken. De mode in parijs showde zelfs ontwerpen van een Japanse ontwerper. Doordat er allerlei soorten culturen bij elkaar kwamen kwam er ook een mengeling van verschillende stijlen in de mode.
Rok en blouse
De basiskledingstukken van de Flower Power zijn de rok en de blouse. Deze combinatie was geschikt voor elke gelegenheid. De roklengte varieerde van net onder de knie tot halverwege het been. In de zomer droegen de vrouwen veel wikkeljurken die geleidelijk meer huid lieten zien. Halterjurken met blote schouders en schoudervrije T-shirts werden niet meer als avondkleding gedragen maar nu ook als alledaagse kleding.
De bovenkleding bestond vooral uit romantische blouses uit grootmoeders tijd. Deze blouses hadden ruches, een hoge sluiting en gerimpelde pofmouwen. De pofmouwen waren lang of halflang en hadden als sluiting een brede manchet. De stoffen die gebruikt werden voor het maken van deze blouses hadden bonte kleuren, bloemetjes prints of houthakkersruiten.


Dress for succes 1980 – 1989

In de jaren ’80 werd de succesfactor en zelfvertrouwen steeds belangrijker. In deze jaren kwam de punkmode en vrijetijdslook van sportkleding in de mode. Modebeelden werden internationaal, er waren verschillende stijlen ontstaan die zich verspreiden over de hele wereld.
De liefde voor het verleden uitte zich in kostuumfilms. De film Amadeus over Mozart en het verfilmde boek van Choderlos de Laclos Dancing Liaisons hadden een grote invloed op de jonge modeontwerpers zoals Jean Paul Gaultier. Er werd veel gebruik gemaakt van eerdere stromingen en Jean Paul Gaultier kwam dan ook met een nieuw idee over de pofmouw.
Madonna
Als je het over de jaren ’80 hebt is Madonna zeker belangrijk. Zij was in die tijd het schoonheidsideaal en een sportieve, slanke en gespierde vrouw die erg succesvol was in haar beroep en privé leven. Het was halverwege de jaren ’80 dat zij de mode ging beïnvloeden. Eerst was haar stijl vooral punk maar later veranderde ze in kleding met veel kleurrijke stijlen door elkaar heen, leren jacks en strakke T-shirts. Het motto van de jaren ’80 was dan ook: je kan worden wie je wil zijn.
Ondanks alle vrouwelijkheid was de sportieve look ook erg populair. Deze twee hebben wel de overeenkomst dat het allebei op het lichaam aansluit. In de jaren ’80 brak er een fitnessrage uit en aerobics werd een modesport waarvoor natuurlijk een leuke outfit nodig was. Glanzende leggings, zweetbanden, beenwarmer en speciale handschoenen werden ontworpen allemaal om er zo gekleurd en opvallend mogelijk uit te zien.

Op kantoor

Naast vrouwelijkheid en sportiviteit ontstond er nog een stroming genaamd Dress for success. Vrouwen kwamen steeds hogerop in het bedrijfsleven en de kleding voor de zakenvrouw paste zich aan herenkleding en benadrukte niet de vrouwelijkheid maar juist de intelligentie van de vrouw. Het waren vooral mantelpakjes die populair waren. De lange blazer met brede schouders werd gedragen boven een smalle knielange rok of plooirok met eenvoudige pumps met hoge hakken. De rok werd af en toe vervangen door een niet te wijde bandplooibroek. Elegante blouses maakten het zakenkostuum compleet.
De grote namen
In de jaren ’80 begon ook het succes van de Amerikaanse couturière Donna Karan. Sinds 1984 ontwerpt zij mode die inspeelt op de hang naar succes. Haar kleding is altijd correct en comfortabel zoals slanke jasjes, smalle rokken, pull-overs van fijne wol en geaccentueerde blouses. Voor de avond zijn het vrouwelijk elegente jurken die ontworpen worden. Met de mode van Donna Karan ziet een vrouw er professioneel en nooit overdreven gekleed uit.
Ook Calvin Klein is ook grote naam in de jaren ’80. Hij beidde zijn collecties sportkleding en jeans uit met klassieke, sportieve en elgeante zakenkleding van linnen, zijde en fijne wollen stoffen. Zijn kenmerken van ontwerpen zijn rechte jasjes, blazers met brede schouders, broekpakken en sportieve mantels.

Gianni Versace werd in de jaren ’80 een belangrijk persoon. Hij bouwde samen met zijn broer Santo en zijn zus Donatella een succesvol mode-imperium op. Veel van zijn nauwsluitende jurken kon alleen door hele jonge en slanke vrouwen worden gedragen en ook diepe decolletés ontbraken niet in zijn collectie, net als splitten tot de heupen. Begin jaren ’80 bracht Versace een metaalachtig materiaal op de markt wat leek op een levende slangenhuid en zeer geschikt bleek te zijn voor avondjurken.

Fin de Siècle 1990

Het leven van de mens in de jaren ’90 wordt bepaald door de maatschappij, er is werkloosheid er zijn oorlogen maar ook de politiek en cultuur beïnvloeden de mens.
De nieuwe ontwikkelingen in de technologie zorgen voor veel werkgelegenheid in de media en communicatiewereld. De media bepaalt het dagelijkse leven: de mensen zien beelden die werkelijkheid en fantasie in elkaar over laten gaan.
Blazer en een legging
Tijdens de Fin de Siècle is geen specifieke kledingstijl ontstaan doordat oude elementen werden vernieuwd en de mode uit de jaren ’80 verder werd ontwikkeld. Hierdoor komen er veel variaties op bestaande kledingstukken en kledingstijlen gingen steeds meer op elkaar lijken. Ook de maatschappij kijkt makkelijker tegen de kleding aan, het was niet meer super belangrijk hoe je eruit zag maar mensen mochten hun eigen stijl kiezen. Mensen gingen in spijkerbroek of legging de straat op en ook deze houding is uit Amerika overgewaaid waar mensen veel sportieve vrijetijdskleding dragen. Alle stijlen worden met elkaar gecombineerd van sportschoenen met een Armani zonnebril en een legging met een blazer.

Geschikt voor alle leeftijden

Aan het begin van de eeuw was er een aparte kledingstijl maar dit was bij het Fin de siècle niet het geval aangezien er geen groot verschil was tussen jonge meisjesmode en damesmode. Kinderen, volwassenen en ouderen droegen min of meer dezelfde kleding: casual vrijetijdskleding, jeans en rokken in felle kleuren. De jaren ’90 zijn het begin van de obsessie voor merken en labels op kleding. Kleding wordt vooral verkocht door het merk en niet om het model laat staan de kwaliteit. Ook moet het merk een bepaalde uitstraling hebben. Advertenties voor grote merken zijn vaak artistieke foto’s met een eigen sfeer. Het is vaak moeilijk te zien om welk kledingstuk het gaat in zo’n advertentie omdat onder het motto sex sells er weinig kleding wordt gedragen.


Mode van tegenwoordig 2000

Glamour

Maar weinig couturiers geven zich in de Franse en Italiaanse haute couture en prêt-à-porter over aan de nieuwe bescheidenheid. Zij vinden humor, netheid, overdrevenheid en een sexy glamour veel belangrijker. In 1997 toonden veel modehuizen mooie, fijne, bonte en transparante avondjurken waaronder de blote huid goed zichtbaar was. De kleurige creaties van Gianni Versace werden in zijn laatste collecties iets eleganter en gematigder maar ze zijn nog altijd gebaseerd op duidelijke erotische elementen. Coco Chanel bracht een moderne elegantie op de markt, Yves Saint Laurent bleef zijn originele stijl trouw en andere beroemde modehuizen kwamen met veel glans en rijkdom. De Italianen Domenico Dolce en Stefano Gabbana presenteerden in 1986 hun eerste modeshow in Milaan en hebben sindsdien naam gemaakt met hun label. Ze spelen in hun ontwerpen met ouderwetse attributen voor vrouwen zoals korsetten, wijde rokken of juist nauwsluitende kokerrokken, romantische bloemmotieven, prints van gevlekte dierenhuiden, stras en borduursels.
Zij maakten overdreven gebruik van deze typisch vrouwelijke mode dat het effect zo wordt dat de glamour haast kitsch is. Vanaf 1994 heeft de Italiaanse firma Gucci grote internationale bekendheid op het gebied van de mode gekregen. Voorheen maakte de firma dure accessoires, zoals tassen, reisbagage, schoenen, zijden sjaals, stropdassen en horloges. Later specialiseerde het modehuis zich in kleding en ontwierp bijvoorbeeld heupbroeken, legerblouses, stretchjurken en satijnen stretchpakken voor mannen.

Generatiewisseling: de opkomst van de Britten

In veel grote traditionele huizen heeft er een generatiewisseling plaatsgevonden.
De bekendste vonden plaats bij Givenchy en Dior. De nieuwe couturiers die tegenwoordig de lijn van het huis bepalen zijn jonge en avant-gardistische Britten.

John Galliano maakt fantastische, zeer veelzijdige creaties. Eerst werkte hij bij Givenchy maar stapte in 1997 over naar Dior. Voor Dior ontwierp hij een postmoderne collectie en zijn opvolger bij Givenchy werd de 27-jarige Alexander McQueen, die aandacht probeerde te krijgen door middel van een grote mond op te zetten en opvallende ontwerpen te maken. Het huis Chloé trok Stella McCartney aan als hoofdontwerpster. De dochter van de beroemde Beatle-zanger Paul McCartney ontwerpt fijne, meisjesachtige jurkjes in lingeriestijl.


De cirkel is rond

Nu de Engelse couturiers na hun bekendheid in de jaren '60 weer een belangrijke rol in de mode spelen, is de cirkel rond: de haute couture begon meer dan honderd jaar geleden bij Charles Worth, de Engelsman die furore maakte in Parijs. De mode krijgt tegenwoordig steeds allerlei vernieuwingen van Engelse couturiers waardoor het toch weer nieuw oogt. Parijs is nog steeds de hoofdstad van de mode, maar met mode wordt tegenwoordig niet meer per definitie het Franse modebeeld bedoeld. Mode is in de loop van de 20e eeuw een internationaal fenomeen geworden.


Bronnen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mode

http://shinymedia.headshift.com/images/photos/uncategorized/flower_dresses.jpg

http://proto5.thinkquest.nl/~lle0407/

http://network.lushcrush.com/photo/byname/large/2815/yves-saint-laurent.jpg

http://pinkcushionqueen.blogspot.com/2007_09_01_archive.html

http://www.renie.com/fashion-illustrator.jpg

http://assets.nydailynews.com/img/2008/02/28/alg_fashion.jpg

http://www.plong.com/MusicCatalog/V/VA%20-%20Catwalk%20Glamour/VA%20-%20Catwalk%20Glamour.jpg


Bij dit werkstuk heb ik eigen pumps ontworpen voor bij de presentatie en het deelvak handvaardigheid.

Log in op Scholieren.com

Maak een profiel aan of log in om te stemmen.

Geef dit een cijfer

Omdat je geen profiel hebt kan je stem niet aangepast worden.
Maak hier een profiel aan.


Let op

De verslagen op Scholieren.com zijn gemaakt door middelbare scholieren en bedoeld als naslagwerk. Gebruik je hoofd en plagieer niet: je leraar weet ook dat Scholieren.com bestaat.

Heb je een aanvulling op dit verslag? Laat hem hier achter.

voeg reactie toe

Sneller en makkelijker reageren?
Login of maak een profiel aan

9892
 

reacties

 
fijne site, topwerk!!! xxxx ga zo door|!
door luna (reageren) op 26 mei 2011 om 13:37