Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

De Passievrucht (2003)

Beoordeling 6.8
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 3e klas vwo | 1835 woorden
  • 4 november 2006
  • 201 keer beoordeeld
Cijfer 6.8
201 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Zakelijke gegevens · Titel film: De Passievrucht. · Regisseur: Maarten Treurniet · Titel boek waarop de film is gebaseerd: De Passievrucht · Auteur van boek waarop film is gebaseerd: Karel Glastra van Loon · Jaar van uitgave: 2003 · Voor welke leeftijd geschikt: 16+ omdat er toch degelijke seks in zit. · Genre: Drama Samenvatting De film begint op het punt dat Monika en Armin seks hebben, dus het moment waarvan Armin dacht dat zijn zoon Bo verwekt werd. Dertien jaar later komt hij erachter dat hij altijd al onvruchtbaar is geweest, en dus eigenlijk helemaal niet de vader van Bo is. Daarom gaat hij dus op zoek naar de echte vader van Bo. Dit is zeer moeilijk omdat Monika 10 jaar geleden gestorven was vanwege een hersenvliesontsteking. Zijn zoektocht begint bij de ex-vriend van Monika, die dan vertelt over de avontuurtjes tussen hem en Monika tijdens zijn relatie. Maar daarbij vertelt hij ook dat ze nooit seks hebben gehad. Als hij dan verder denkt komt hij bij de tweede mogelijke dader aan, de huisarts. Maar ook hij vertelt dat hij nooit heeft gevreeën met Monika. De laatste mogelijke dader is Nico een ex-collega van Monika. Nico is ook de meest waarschijnlijke vader omdat hij ook zijn oudste zoon Bo heeft genoemd(dat is de vrouwelijke spelling). Op een gegeven moment gaat hij onder een schuilnaam de vrouw van Nico verhoren, en het huis onderzoeken naar aanwijzingen. Als hij dan een weekendje weggaat met Bo om te vissen vinden ze op een gegevenmoment een bootje met mensen die vast zitten op een zandbank, en nemen ze aanboord. Bij de mensen die aan boord zit een meisje dat Bo wel leuk vind. As Armin ’s avonds gaat drinken en in de nacht dronken terug komt vindt hij het meisje in het bed van Bo. In zijn dronken bui vertelt hij dan dat hij denkt dat Nico Bo’s vader is. De dag daarna gaat Armin alleen naar huis en gaat Bo met het meisje mee. Als hij thuis is krijgt hij een telefoontje van het ziekenhuis, wat hem vertelt dat zijn vader met de auto over de kop is geslagen en in kritieke conditie in het ziekenhuis ligt. Wanneer hij weer buiten is vertelt zijn tweede vrouw (Ellen) hem dat Nico niet de vader is, maar dat de vader van Armin ook de vader van Bo is. Als hij dat aan Bo vertelt denk hij eerst dat Armin een grapje maakt maar uiteindelijk dringt het tot hem door. Dan sterft de vader van beiden mannen in het ziekenhuis, en accepteren zij dat ze halfbroers zijn. Analyse Opbouw De film begint middenin een handeling. De film heeft een gesloten én open einde. De film is in een niet-chronologische wijze verteld.
Personages Armin Minderhout
Armin is de hoofdpersoon van de film en een round character. Hij lijdt aan het syndroom van Klinefelter, waardoor hij onvruchtbaar is. Armin heeft donkerblond, kort haar en blauwe ogen. Van beroep is hij een corrector bij een wetenschappelijke uitgeverij. Bo
Bo is de zoon van Armin en Monika. Tot aan het einde van de film is het niet duidelijk wie zijn biologische vader is. Bo is ongeveer veertien jaar oud. Hij heeft kort, blond haar en blauwe ogen. Hij heeft een sterke band met Armin. Monika
Monika is de eerste vriendin van Armin en tevens ook de moeder van Bo. Zij was erg spontaan en hield veel van haar vriend. Ze was erg gehecht aan uitspraken die uit het hart kwamen. In de film heeft ze donker haar en een lichte huid. Ze stierf op achtentwintigjarige leeftijd aan bacteriële meningitis. Hierdoor rust de zorg voor Bo van de ene op de andere dag geheel op Armin’s schouders. Ellen
Ellen is de tweede en huidige vriendin van Armin. Ze was ook een collega én beste vriendin van Monika. Zij voedt nu samen met Armin Bo op. Ze heeft ook donker haar en donkere ogen. Dees
Dees is de beste vriend van Armin én zijn collega. Ook vertelt Armin aan Dees alles over de zoektocht naar de biologische vader van Bo. Dees geeft steeds advies aan Armin, maar die luistert niet echt. En hij komt eigenlijk wel sympathiek over. Dees is vastbesloten de evolutietheorie van Darwin omver te werpen, en houdt Armin op de hoogte van zijn kritiek op deze theorie. Huib
Huib is de vader van Armin én de vader van Bo. Hij komt geregeld voor in de film. Perspectief Er komt wel muziek voor in de film, maar niet zo heel veel. Wel bijvoorbeeld op de begrafenis van Monika en op de eerste verjaardag van Bo. Eigenlijk in het verleden dus. Er zijn niet veel beeldwisselingen en er zijn maar een paar close-ups in de film. Ruimte Verhaal speelt zich af in Amsterdam, in het huis van Armin en Ellen, waar hij voorheen ook met Monika gewoond heeft en op Ameland. Er is vooral ruimteverwerking met contrast. Bijvoorbeeld op de begrafenis van Monika. Tijd Het verhaal speelt zich in de tegenwoordige en verleden tijd af. Het verleden vertelt het verhaal van de relatie tussen Monika en Armin. Het heden vertelt de speurtocht van Armin naar de biologische vader van Bo. Er worden geen jaartallen genoemd. De vertelde tijd bestaat uit enkele maanden, naar het zoeken naar de biologische vader van Bo. Maar als je de terugblikken in de gedachtes van Armin meerekent zal dit zo ongeveer vijftien jaar zijn, van de relatie tussen Armin en Monika tot aan dat Armin erachter komt wie de biologische vader is en dat Bo de as van Huib over het graf van zijn moeder strooit. Het boek is niet chronologisch opgebouwd. Dit komt doordat Armin herinneringen heeft aan de tijd dat hij een relatie met Monika had, die je te weten komt aan de hand van een deel flashbacks.
Taalgebruik Het taalgebruik is niet moeilijk. Er wordt wel veel gescholden in de film, maar dat past bij de personages. Het geeft weer hoe zij precies zijn. Ze hebben geen accent. Motieven Ik denk dat de volgende onderwerpen de motieven zijn. Vaderschap, want Armin is steeds weer met het vaderschap bezig. Hij is bang dat hij het verliest. Herinneringen aan Monika, want Armin wordt geconfronteerd met het feit dat hij niet de vader is van Bo. Daardoor moet hij steeds denken aan Monika als hij terug gaat naar het verleden om de ‘dader’ te vinden. Armin probeert met zijn herinneringen aan Monika te kijken of hij had kunnen weten dat Bo niet zijn zoon is. Ook wil hij erachter zien te komen wie de biologische vader is en met zijn herinneringen gaat hij na wie de dader zou kunnen zijn. Natuur, want Armin is erg gehecht aan de natuur, net als zijn eerste vriendin, Monika en Bo. De natuur symboliseert de oorsprong van de mens. Armin gaat naar Ameland terug om herinneringen aan Monika op te halen. Titelverklaring De passievrucht wordt gebruikt in de betekenis van een baby, de vrucht die uit passie wordt geboren. Bo is dus eigenlijk de passievrucht Thema Een van de thema’s is twijfel aan het vaderschap, dit heeft te maken met bedrog. Het hele verhaal draait hierom, ook belangrijk is de liefde. Het gaat om liefde en Armin vraagt zich zelf ook steeds af of Monika verliefd was op de man waar mee ze vreemd ging. Later blijkt dit niet zo te zijn, het was gewoon aantrekkingskracht. Maar ik denk ook dat zoektocht een thema van deze film zou kunnen zijn. Eerst alleen een zoektocht naar de biologische vader van Bo, maar later komt Armin ook een heleboel over zichzelf te weten. Je zou het daarom ook een zoektocht naar zichzelf kunnen noemen. Recensie Schrijfplan: 1. mening geven

2. verslag
3. jongeren die ‘een populair jongeren tijdschrift’ lezen. 4. film ‘de Passievrucht’ , mensen informeren over de film
5. zakelijke gegevens, structurele, vernieuwings,realistische,intentionele.morele en stilistische argumenten, conclusie plus punt. 6. zakelijke gegevens, structurele, vernieuwings, realistische argumenten, conclusie plus punt
7. zakelijke gegevens - inleiding,structurele,vernieuwings, realistiche argumenten - middenstuk, conclusie plus punt-slot
Mijn recensie gaat over de film ‘de Passievrucht’. Deze is verfilmd door Maarten Treurniet van het boek dat evenals de film ‘de Passievrucht’ heet. Dit boek is geschreven door Karel Glastra van Loon en werd uitgegeven in 1997. De film daarentegen pas in 2003. Het verhaal is niet echt iets om over na huis te schrijven, in het begin van de film krijgt de hoofdpersoon(Armin)te horen dat hij nooit vruchtbaar is geweest. Met deze informatie moet en zal hij de echte vader van ‘zijn’ zoon vinden. Deze word een beetje moeilijker gemaakt omdat de moeder(monika) van Bo dood is. Toch gaat Armin op zoek en uiteindelijk op het moment dat de vader van Armin een ernstig auto-ongeluk krijgt, komt Armin erachter dat zijn vader ook de vader van Bo is. Armin en Bo accepteren dit fijt en de echte vader van allebei de Jongens gaat dood “happy end”. De opbouw van de film was absoluut niet chronologisch. Want het word eigenlijk in de film niet echt duidelijk wanneer wat wanneer gebeurd is. Hier bedoel ik mee de gebeurtenissen in het verleden. Maar de film begint dus op het moment dat Armin dacht dat hij Bo had verwekt. Dan word er overgesprongen naar het heden, op het punt dat Armin een sperma onderzoek laat doen. En zo gaat dat een aantal keer heen en weer. Maar zoals ik al zei het is niet duidelijk welke gebeurtenissen in het verleden zich wanneer bevonden. Het idee van de film is niet echt origineel. Het is de zoveelste film waarin één persoon bedrogen word en op zoek gaat naar de waarheid. Het is ook een typische Nederlandse film, het zou in feite voor een gemiddelde video clip van ‘50-cent’ door kunnen gaan. Dit omdat er meer de genoeg naakt/seks is te zien, er genoeg gescholden word enz. enz. Maar vanwege deze dingen is de film ook wel redelijk realistisch, niet waarschijnlijk dat dit verhaal precies eens een keer ergens voorgekomen is, maar eerder omdat deze film een mengeling is van alledaagse praktijken, vreemdgaan, kinderen die niet van jouw zijn(blijkbaar is 1 op elke 5 kinderen niet van de vader, maar van iemand met wie de moeder toen gezellig op visite ging of zo). Verder valt er niet echt iets interessants te melden over de film, buiten het fijt dat op de begrafenis van Monika het prachtig weer is iedereen blij kijkt. Dat ze op een fantastische plek word begraven, en dat in de rest van de film het bijna continu regent en slecht weer is. Mijn uiteindelijke conclusie is, dat dit echt een film is die je kijkt als je je doodverveelt. Ook is dit geen geschikte film voor een gezellig avondje met vriendin of vriendinnen omdat je toch de hele film door goed op moet blijven letten wil je het verhaal snappen. Of jullie moeten gedacht hebben ‘laten we eerst de recensie van Kay lezen en dan de film kijken want dan hoeven we toch niet zo goed op te letten’. Dus meer dan een mager zesje kan ik er niet van maken.

REACTIES

G.

G.

Heey, goed verslag, heb er veel aan gehad, zit je op Broekhin ofzo? je hebt exact dezelfde vragen als ik. Maazel

17 jaar geleden

J.

J.

heel mooi gedaan. x

12 jaar geleden

P.

P.

Feit is met EI, niet met IJ...

11 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "De Passievrucht (2003)"