Luuk van Gerven Bassguitar
Lando van Gils Synths
Sander Gommans Guitars / Grunts
Floor Jansen Soprano
Bas Maas Guitars
Naam band: After Forever. Datum uitvoering: 21 September 2002
Op het kaartje staat dat de voorstelling 9 Februari 2002 geweest is, dit zou ook zo zijn, maar die dag had Floor, de zangeres van After Forever last van haar keel waardoor het optreden verzet werd naar 21 September
2002. Plaats Uitvoering: Brogum, Zierikzee

Jaartal: Land van herkomst groep: Nederland. Grondgenre: Gothic-metal / Gothic Rock
Foto van Bas en Sander. Brogum 21-09-2002 2. Het programma: Het concert begon om 10 uur met een voorprogramma van Black forest. Dit duurde ongeveer een uur, daarna was er een tijdje pauze en toen begon After Forever met spelen. After Forever speelde de hele tijd door, de zangeres Floor vertelde echter wel na elk nummer welk nummer er nu kwam, hoe warm het wel niet was en dat t best nog wel wat warmer kon volgens haar. Op ongeveer de helft van de avond kwam er een hele korte pauze (nog geen 5 minuten) waarin Floor haar jurk, waarin ze haar eerste concert gaf verlootte aan iemand van de fanclub, toen gingen ze weer door met spelen. Toen het was afgelopen riep iedereen natuurlijk “we want more” en hebben ze uiteindelijk nog 3 nummers gespeeld. Reden: Ik denk dat de reden voor deze keuze is omdat het gewoon logisch is als je met een voorprogramma begint, en later nog een extra keer afsluiten doen bijna alle mensen die concerten geven tegenwoordig wel. De korte pauze was om de jurk weg te geven, en ook voor Floor om heel even op adem te komen. De langere pauze tussen Black Forest en After Forever was waarschijnlijk gewoon om iedereen even een drankje te laten halen ofzo. 3. De Ambiance: De zaal was niet zo heel groot, Maar opzich wel gezellig. Achterin was een klein ‘winkeltje’ waar je After Forever T-shirts en posters enz. kon kopen. Achterin was ook een bar, waar je drinken kon halen, en in het midden een kraampje waar je consumptiemuntjes moest kopen, dat was wel onhandig. Ook de licht regeling enz. gebeurde midden in de zaal. Het podium is opzich niet erg groot, maar groot genoeg om alles (instrumenten, artiesten, enz) op kwijt te kunnen. In het midden van de zaal was ook een deur die naar een klein zaaltje leidde, daar kon je je jas kwijt, en als je daardoor verder liep kwam je bij de toiletten. Je kon in dat zaaltje wel op de grond zitten, maar in de grote zaal zelf eigenlijk niet (Toen After Forever zelf begon had ik nog steeds last van mijn rug, toen hebben we wel een kruk gekregen van een van de medewerkers van de zaal) Bas, Luuk en Sander, Brogum, 21-09-02 4. De uitvoering: Bij het voorprogramma van Black Forest waren twee zangeressen, deze hadden niet echt contact met de zaal, maar de ene beter dan die andere want zij ging ook headbangen enzo, terwijl die andere alleen stilstond. Bij After Forever zelf was Floor heel goed met het publiek, ze ‘praatte’ er ook mee en vertelde elke keer welk nummer er kwam. Ze danste ook goed/ veel en headbangde ook. De gitaristen headbangden ook, dus dat was wel goed. Anderen heb ik weinig kunnen zien van waar ik was. Maar dat was ook minder belangrijk, alleen om e muziek te maken, maar de drummer bijvoorbeeld zat ook het verst naar achteren, en die had het minst contact met het publiek. Ik kende van Black forest geen van de nummers, maar dat is ook nog een nietszeggend bandje (omdat ze dus alleen nog voorprogramma’s en evt. kleine optredens doen.) Ik had daarvan ook niet echt een verwachting, behalve dat ik wel dacht dat het ook gothic/ rock zou zijn. Zoiets was het ook wel. Foto van Black Forest in de brogum 21-09-2002, erg onduidelijk maar de duidelijkste van de band die op die dag zijn gemaakt die ik kon vinden. Van After Forever had ik van een vriendin, die ook mee was, een CD geleend dus daarvan kende ik wel een aantal nummers. Dat was de nieuwste CD dus ik dacht wel dat ze veel nummers van die CD zouden spelen. De belichting was een beetje mysterieus, en het was vrij donker. Dat was ook omdat Gothic en fantasy vaak samen gaan, ook in de nummers van After Forever is dat zo. Floor had ook gothic kleding en make-up (veel publiek trouwens ook) Ze had een echte gothic jurk aan. Van de andere artiesten is het me niet erg opgevallen, alleen de meesten hadden vrij lang haar (om te headbangen) of dreadlocks. 5. Doel: Het concert had niet echt een doel, maar ik denk wel dat tijdens het concert de fans een betere soort ‘band’ met Floor, en de anderen, hebben opgebouwd. Het was meer gewoon voor hen: om muziek te luisteren en voor ons om het te horen. Amuseren was dus het grootste doel denk ik. Er zijn geen nieuwe CD’s uitgekomen de laatste tijd, dus CD promotie was het zeker niet, en ze hebben ook niet echt voor iedereen onbekende nummers gespeeld. Floor, Brogum 21-09-02
6. De Boeiende Werking: Ik vond de opbouw van het programma wel goed, maar het was precies zoals je op alle (pop) concerten ziet. De pauze tussen het voorprogramma en After Forever zelf had wel iets korter mogen duren maar verder was alles wel goed. De belichting was niet erg opvallend, dus die was goed want ik denk dat als die wel echt had opgevallen het wel anders had gemoeten (we kwamen tenslotte voor After Forever en niet voor het licht) Het geluid was ook goed, maar een andere vriendin, die ook mee was, zei dat het aan het begin wat minder goed was, dat is mij echter niet opgevallen. 7. Recensie: Ik vond het concert erg leuk, maar ik denk dat ik het meer naar mijn zin gehad had wanneer ik geen last van mijn rug (en verkoudheid) had gehad. Ik vond het ook erg gezellig en er waren ook leuke mensen daar. De muziek van After Forever vind ik erg leuk, maar het is echt muziek waarvan je moet houden, anders vind je er niets aan, en After Forever is Live ook erg goed. Ik zou iemand die ook van dat soort muziek houdt zeker aanraden om erheen te gaan, ook om de argumenten die hierboven staan. Maar iemand die nog nooit zulke muziek gehoord heeft, of het ‘wel vind gaan’ of juist helemaal niet leuk vind zou ik afraden te gaan, die mensen zouden er denk ik niets aan vinden. * C O N C E R T R E C E N S I E * After Forever – zaterdag 21 september 2002 in Brochum, Zierikzee
tijd: van 22.00 uur tot ongeveer 01.00 uur
Voorprogramma: Black Forrest
Met de stemming er goed in vertrokken twee vrienden en ik er op zaterdag 21 september jl. naar het oude Zeeuwse dorpje Zierikzee. We vertrokken vanuit Steenbergen en na ruim een half uur arriveerden we bij Brochum. Van buitenaf leek het een oud bouwvallig krot, maar van binnen was het een mooi concertzaaltje met een gezellige sfeer en ruimte voor zo’n 200 bezoekers. Ondanks het feit dat de zaal deze avond compleet uitverkocht was had men genoeg bewegingsruimte en kon je rustig achterin de zaal een biertje halen of de merchandise bekijken. Om klokslag tien uur begon het voorprogramma Black Forrest. Een degelijke jonge gothicband met twee goede zangeressen en een uitstekende band eromheen, waarvan vooral de gitarist uitblonk met geweldige gitaarsolo’s waar menig ervaren gitarist ‘u’ tegen zegt. Bovendien bevatte de muziek veel onverwachte wendingen waardoor het bijna 1 uur durende optreden erg boeiend bleef. Toen het publiek opgewarmd was verliet Black Forrest, onder luid applaus, het podium en begon de crew met het opbouwen voor de set van After Forever. Dit nam zo’n 15 minuten in beslag waarna de band, zoals altijd, opkwam onder begeleiding van het nummer ‘Ex Cathedra’. Het publiek had er duidelijk zin in en de band werd luid toegejuicht. Toen de gehele band op het podium stond werden de toehoorders nog eens flink opgejut met de knaller ‘Monolith Of Doubt’. Gedurende het optreden werden nog meer ‘Decipher-songs’ als ‘My Pledge Of Allegiance’, ‘Emphasis’, ‘Forlorn Hope’ en ‘The Key’ gespeeld. De zaal werd echter ook nog getrakteerd op nummers die normaal vrijwel nooit op het podium worden gespeeld, zoals ‘Tortuous Threnody’ en het prachtige ‘Intrinsic’ waarbij de kwaliteiten van de sopraan Floor heel goed naar voren komen. Bovendien werd halverwege het optreden nog een kleine pauze ingelast waarbij de jurk die Floor op Bospop droeg werd overhandigd aan een fan met de naam Maaike die een prijsvraag, georganiseerd door de fanclub ‘Beyond Them’, had gewonnen. Daarna wordt het feest voortgezet. Als dan ,na meer dan anderhalf uur, het slotnummer ‘Forlorn Hope’ is afgelopen zit de stemming er nog duidelijk in en zowel de band als het publiek is toe aan meer. En de band geeft een memorabele toegift. Eerst worden de oudere fans getrakteerd op de metalklasieker ‘The Evil That Men Do’ van Iron Maiden gevolgd door nog een klassieker, maar dan een ‘After Forever’-klassieker, namelijk ‘Follow In The Cry’. Als dat laatste nummer dan klaar is is het jammer genoeg toch echt afgelopen. Het is dan alweer 1 uur ’s nachts en de tijd is werkelijk voorbij gevlogen. Na het drinken van nog een biertje en nog eenmaal de merchandise te hebben bekeken keren we huiswaarts. Met een voldaan gevoel en het beste After Forever optreden tot nu toe achter de rug kruip ik om half 3 onder de dekens om nog lekker te kunnen nagenieten van een fantastische avond die veel te snel voorbij is gegaan. Ik ben het oneens met de hoeveelheid beweging ruimte die er volgens Jordy was, het was vrij druk en alleen langs de zijkanten kon je goed naar achteren doorlopen en dan moest je nog aan iedereen vragen of je er even langsmocht. Op zich vond ik Black Forest van het voor programma wel ok, maar niet geweldig zoals Jordy wel vond, Ze hadden weinig contact met het publiek en als je daarnaar keek was het een beetje saai maar de muziek was wel goed. Verder meld Jordy niet echt dingen waarmee ik het eens of oneens zou kunnen zijn want dat ze deze genoemde nummers speelden dat zijn feiten. Ik ben slechts een keer naar een concert van After Forever geweest, dit keer, dus ik kan niet zeggen of het hun beste concert tot nu toe geweest is. Teksten: De teksten van After forever gaan vaak over dingen die (nog) onbekend zijn, of die gewoon gefantaseerd zijn. Dat vind ik goed want het is eens wat anders dan al die liefdesliedjes, die misschien soms ook wel mooi zijn, en het laat je eigenlijk over die dingen nadenken waar de tekst over gaat. Het zijn denk ik wel de ideeën die de schrijvers zelf hebben over die dingen (onderbewust zijn, innerlijk, vervreemd zijn, gevoelens van anderen, enz..) Daarop kan jij dan weer verder gaan denken of zo. Ik vind veel teksen gewoon ook heel mooi en vooral ook interessant.
Intrinsic (zie teksten achterin) Intrinsic vind ik het mooiste nummer van After Forever. Het is een vrij rustig muziekje (zeker voor After Forever) en de tekst vind ik ook wel mooi. Het gaat over het innerlijk, en dat daarover zoveel nog onbekend is, maar dingen die je niet (kunt) begrijpen of niet weet er wel zijn. En iedereen heeft een andere kijk op alles (zie laatste zin: “what’s your reality?”) Maar als sommige mensen iets zeggen of weten, wat volgens anderen niet klopt, worden ze gelijk voor gek verklaard, wat volgens de tekst dus eigenlijk onterecht is. Dit vind ik een erg goede tekst omdat het eigenlijk niet alleen vertelt dat er zoveel is wat er nog onbekend is (over het innerlijk, de geest, het onderbewustzijn) maar dat je daarom juist ook open zou moeten staan voor de mening van anderen. De andere twee teksten vind ik ook goed, maar wel wat minder dan Intrinsic. Alle teksten vertellen echt iets, maar dan geen verhaal, eerder een mening over bepaalde dingen. Dat vind ik goed want het gaat ook over dingen die wel interessant zijn, en het is weer eens gewoon iets heel anders dan ‘normaal’ dat is ook wel leuk. Nog een foto van Floor, Brogum, 21-09-02 Gothic Rock / Gothic Metal: Gothic Rock is een donkere variant op de punk, veel van de eerste gothic muziek kan je in deze categorie indelen, de gitaren zijn een belangrijk terugkerend element. De gothic muziek scène is, waarschijnlijk, ontstaan uit de punk en de new wave. Er zijn meerdere stromingen te onderscheiden binnen de gothic muziek scène: EBM, gothic rock, dark wave, folk gothic, ethereal en darkambient. Peter Murphy en Siouxsie Sioux waren invloedrijke muzikanten in de vroege gothic muziek scène. Eind jaren '70, begin jaren '80 waren bands op zoek naar een nieuw geluid, er kwam een groot aantal nieuwe bands op, deze bands gaven uiting aan de hang naar het mystieke en duistere. Invloedrijke bands binnen de vroege gothic muziek scène zijn: Siouxsie and the Banshees, Joy Divison, Bauhaus, UK Decay, Sex Gang Children en Southern Death Cult en The Sisters of Mercy. Een belangrijk onderdeel van de gothic muziek scène zijn uitgaansgelegenheden en festivals. Elke goth ervaart de gothic subcultuur op een eigen manier, goths houden er verschillende levenshoudingen en filosofieën op na. Interesse in duisternis en donkere dingen is echter een belangrijk onderdeel van de gothic levenshouding/ filosofie. Ook leven veel goths heel intensief, en genieten zij van de mooie dingen in het leven. Net als veel goths een grote interesse in muziek, kunst en literatuur hebben. Verder spelen creativiteit en jezelf (kunnen) zijn voor velen een belangrijke rol. De gothic subcultuur maakt voor de meeste goths een groot deel van hun leven uit. Sommige hechten veel waarde aan de gothic subcultuur, en dan vooral aan de gothic scène, terwijl anderen de gothic subcultuur individueel beleven. Over het algemeen is de gothic subcultuur erg tolerant. Er zijn echter twee belangrijke punten waarover nogal eens gediscussieerd wordt en waarover meningsverschillen bestaan: de zogenaamde 'UberGoth' houding en de bijpassende uitspraak: 'I am more goth than thou'. Een ander punt waarover meningsverschillen bestaan is over de grote getallen nieuwe goths. Op zich worden nieuwe goths door de meeste goths niet als een probleem ervaren, echter veel goths betreuren het dat nieuwe 'goths' met hun agressieve gedrag de gothic subcultuur een slechte naam geven. Bijnamen voor nieuwe en wannabe 'goths' zijn: 'Spooky Kid' en 'Baby Bat'. De symbolen/ voorwerpen die met de gothic subcultuur worden geassocieerd: ankh, oog van Ra (oog van Horus), het Christelijke kruis, het pentagram/ pentacle, witte huidskleur, de kleur zwart, de dood, doodskisten, doodshoofden en begraafplaatsen, vampiers, bloed(drinken), draken, vleermuizen en spinnen(webben). Symbolen/ voorwerpen die ten onrechte met de gothic subcultuur worden geassocieerd zijn: satanisme, wicca, Marilyn Manson, agressiviteit en geweld. Interesse in kunst en literatuur wordt door veel mensen over het hoofd gezien als kenmerk van veel goths. Goths maken gebruik van deze symbolen/ voorwerpen omdat deze uiting geven aan het 'gothic gevoel' en passen binnen de gothic subcultuur, of aan de gothic subcultuur verbonden zijn geraakt door het gebruik ervan in gothic novels of fanbladen van gothic muziekbands. Vampiers, dood, grafstenen etc. zijn symbolen/ voorwerpen die al langer geassocieerd worden met gothic (niet: de gothic subcultuur), deze zijn in de romantiek bij het gothic gevoel gaan horen. De gothic subcultuur is gevormd door de geschiedenis, het is niet een verschijnsel dat ontstond aan het einde van de 20e eeuw. De basis van de gothic subcultuur is gevormd in de romantiek. De belangrijkste elementen van de gothic subcultuur zijn: geschiedenis, muziek en levenshouding/ filosofie. Alle elementen van de gothic subcultuur houden onderling met elkaar verband, zoals de voorkeur voor een bepaalde muziek stroming en de manier waarop een goth zich kleedt elkaar kunnen beïnvloeden. Ook is de uiterlijke verschijning een manier voor veel goths om uiting te geven aan hun gevoelens. Elementen van de moderne gothic subcultuur kun je terugvinden in films. Het literaire genre van de gothic novel is een grote inspiratiebron geweest voor de (moderne) gothic subcultuur, in dit genre worden de interesses in het mysterieuze en bizarre uitgesproken. De manier waarop buitenstaanders/ de media met de gothic subcultuur omgaan, is van belang om de gothic subcultuur beter te kunnen begrijpen, maar is geen aspect van de gothic subcultuur. Informatie van Anne-Rose van der Laarse voor meer informatie ga naar: http://www.home.zonnet.nl/Richar