De Comedy Club door Eva Posthuma de Boer

Beoordeling 6.6
Foto van Cees
Boekcover De Comedy Club
Shadow
  • Boekverslag door Cees
  • Docent | 3501 woorden
  • 27 augustus 2012
  • 2 keer beoordeeld
Cijfer 6.6
2 keer beoordeeld

Boekcover De Comedy Club
Shadow

Een journalist, een cabaretier, een kok, een verslaggeefster en een studente. Allen jagen ze hun eigen doel na. Ze zoeken simpelweg naar geluk. Het klinkt als een geruststellende, gemeenschappelijke deler. Maar waar zoek je geluk in een wereld waarin alles mogelijk lijkt - in idealisme, in creativiteit, in ambitie, in zinnelijkheid? En hoever ga je voor je eigen strev…

Een journalist, een cabaretier, een kok, een verslaggeefster en een studente. Allen jagen ze hun eigen doel na. Ze zoeken simpelweg naar geluk. Het klinkt als een geruststellende, …

Een journalist, een cabaretier, een kok, een verslaggeefster en een studente. Allen jagen ze hun eigen doel na. Ze zoeken simpelweg naar geluk. Het klinkt als een geruststellende, gemeenschappelijke deler. Maar waar zoek je geluk in een wereld waarin alles mogelijk lijkt - in idealisme, in creativiteit, in ambitie, in zinnelijkheid? En hoever ga je voor je eigen streven? Ongemerkt raken deze vijf mensen verstrikt in zichzelf en elkaar, en bezegelen daarmee het lot van een van hen.

Met de Comedy Club bevestigt Eva Posthuma de Boer haar naam als schrijver. In deze met veel vaart en humor geschreven derde roman zet ze een sterk en kritisch tijdsbeeld neer.

De Comedy Club door Eva Posthuma de Boer
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie

Feitelijke gegevens
Titel: De Comedy Club
Oorspronkelijke titel: idem
Auteur : Eva Posthuma de Boer
Verschijningsdatum 1e druk: juni 2012
Gebruikte druk:1e
 Aantal bladzijden: 255
Uitgeverij: Nieuw Amsterdam
Verfilmd als: n.v.t
Verslag geschreven door: Kees van der Pol

Biografie auteur
Eva Posthuma de Boer is schrijfster en theaterproducent. Samen met Sanne Wallis de Vries schreef ze Rinus aan de rekstok. In 2007 verscheen haar debuutroman Eindeloze dagen, in 2009 gevolgd door de roman Lichthart. Met deze roman werd Eva Posthuma de Boer in 2010 bekroond tot ‘Schrijver van Nu’.
Als theaterproducent werkte Eva o.a. voor Comedytrain en Toomler, het Leids Cabaret Festival, Circus Elleboog en de afgelopen jaren voor de cabaretgroepen NUHR en de Ploeg. Daarnaast initieerde zij een aantal eigen projecten, zoals de muziekseries 'Nederland in Panama' (in Club Panama, Amsterdam) en de literaire quiz 'Pulp & Fictie' op de Parade. Deze quiz zal vanaf november 2009 iedere eerste zondag van de maand in Toomler te zien zijn.

Flaptekst
Een journalist, een cabaretier, een kokkin, een verslaggeefster en een studente. Allemaal jagen ze hun eigen doel na, op zoek naar geluk. Het klinkt als een geruststellende gemeenschappelijke deler. Maar waar zoek je geluk – in lust, in ambitie, in idealisme, in creativiteit? En hoever ga je om het te vinden?
Ongemerkt raken deze vijf mensen verstrikt in zichzelf en elkaar. En daarbij verliezen ze de grenzen uit het oog.
Met
de Comedy Club bevestigt Eva Posthuma de Boer haar naam als schrijver. In deze met veel vaart en humor geschreven derde roman zet ze een sterk en kritisch tijdsbeeld neer.

Motto
Er is geen motto, maar wel de mededeling aan de lezers dat “deze roman op waargebeurde feiten berust.”

Opdracht
Geen opdracht

Eerste zin van het boek
“Raaf kijkt naar het gezicht van de koningin. Vanaf de muur lacht ze hem met een scheef mondje toe.”(blz. 5)  

Quotes
“Waarvoor?”
“” Ik weet je naam niet meer.”
“Het valt me al mee dat je me nog herkent.”
“He, ik was wel zat, maar niet blind.”
“Anna”
“Ties”
Even vallen ze stil.
“Alleen gezoend, toch?”
Anna knikt.
(blz. 18)

“Niet hier, zegt zijn vader, “het eten wordt dadelijk gebracht.
Simon knikt. Hij klemt de doos onder een arm en helpt zijn vader terug in de stoel. Onmiddellijk vouwen de handen zich weer om de afstandsbediening.
I did n’t want to be born. You didn’t want me to be born. It was a calamity on both sides.”(blz. 216)

“Ze hoort de klap van haar schedel, ze voelt haar botten breken; ze neemt zand waar, glas in haar mond; ze wordt op haar rug gedraaid, iemand hangt boven haar, druipend, hijgend, taal die ze niet verstaat, blauwe lucht, witte wolken die verkleven. Als een deken sluiten ze zich om de aarde. “(blz. 252) 

Trivia
Er zijn geen trivia over het boek bekend.  

Samenvatting
Proloog
Diederik Ravestein (verder Raaf genoemd) loopt op een vertegenwoordiger van de Tweede Kamer af, omdat hij de politici bekend wil maken met de corruptie in de ontwikkelingshulp in Sri Lanka.  Hij is journalist en hij wil de corruptie aan de kaak stellen. Het is een verbeten jacht die zijn vrouw Anna met lede ogen aanziet.
Deel Een tot en met Negen
Anna en Raaf  wonen tegenover elkaar: hij werkt in een woonbootje dat pal tegenover hun huis in een Amsterdamse gracht ligt. Zij ontmoet  een ouwe vlam Ties weer eens, met wie ze voor het huwelijk met Raaf heeft gezoend en met wie ze daarna nooit meer iets heeft uitgehaald.  Anna en Raaf hebben een dochtertje Charlie gekregen. Maar ze verlangt eigenlijk nu naar seks met Ties.
De standup-comedian Simon bezoekt een psychiater die hij Rode Regenjas noemt. Hij heeft een trauma uit zijn jeugd overgehouden, maar hij wil toch weer gaan optreden in de Comedy Club. Zijn vrouw Carina is verslaggeefster,  maar wil graag de vrijkomende baan als presentator van het 8uur nieuws overnemen.  Ze gaan met zijn drieën  (Raaf Anna, Carina) naar de Comedy Club waar Simon zal optreden. Zijn humor is echt flauw.  Anna en Carina spreken daarna met elkaar waarbij Anna blootgeeft dat ze veel behoefte heeft aan seks. Ze worden beiden gadegeslagen door het kassameisje Sally,  dat overigens ook studente psychologie is. Sally ziet wel wat in Simon en zegt tegen hem dat ze als stagiaire naar Azië wil. Simon zegt dat hij wel wat voor haar kan regelen. Carina gaat alleen naar huis en ontdekt in Simons aantekeningen dat hij een therapeut bezoekt. Dat wist ze niet. ’s Nachts komt Simon thuis, nadat hij op ruwe wijze seks heeft gehad met Sally. Sally heeft een knotsgekke moeder die zich in een taxi naar Groningen heeft laten rijden, waar ze haar moet ophalen. Ties bij wie ze werkt en met wie ze misschien wel een relatie heeft, komt haar moeder ophalen. Het is dezelfde Ties  met wie Anna seks wil.
Simon heeft een trauma door een dood broertje van wie hij ook de naam heeft overgenomen. Hij blijft regelmatig ‘s nachts seks hebben met Sally, zijn bambimeisje. Hij laat haar pillen slikken, omdat het condoom gescheurd is, maar zij spoelt de pillen door. Simon geeft later aan zijn therapeut aan dat hij vertroosting zoekt in seks met jonge meisjes om zijn jeugdtrauma te kunnen verwerken. Hij is ook boos op zijn ouders, omdat ze hem dezelfde naam hebben gegeven als zijn gestorven broertje.
Anna verzint een manier om met Ties in contact te komen: hij heeft een bar  en zij wil taarten en tapas voor hem maken. Ze is namelijk een culinair deskundige voor “Elle”. Ze benadert hem en de erotische spanning wordt voelbaar.
Carina hoort van haar leidinggevende dat niet zij maar haar concurrente (met nota bene drie kinderen) de presentatie van het  8uur-journaal krijgt. Ze barst van woede en jaloezie.  
Raaf is op weg naar de politiek in Den Haag, omdat hij zijn informatie over de fraude in Sri Lanka aan een VVD-kamerlid wil overhandigen, maar de man is op reis naar Gambia. Dan gaat Raaf maar naar  Blaricum langs een andere tv-maker die ooit een rapportage over de handelaar Kannan heeft gemaakt. Die reportage is echter nooit door de KRO uitgezonden en Raaf wil beelden van die uitzending gebruiken.

Het boekverslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Leraar worden

Alles wat je moet weten over leraar worden

Wanneer Anna taarten en tapas brengt bij Ties, ziet ze bij het wegrijden dat Ties wordt omhelsd door een jong meisje (Sally) Nu weet ze zeker dat ze hem in bed wil. Ze wordt onderweg gebeld door Carina die haar meedeelt dat ze toch niet de gewenste baan krijgt. Wanneer Carina later thuiskomt, treft ze een enigszins dronken maar slapende Simon aan die een laptop heeft geopend met pornofilms. Ze wordt woedend en gooit de laptop in stukken.
Windig wil de reportage niet aan Raaf geven, maar vertelt hem dat niet de KRO maar Novib de uitzending verboden heeft. Die organisatie kwam er in zijn documentaire namelijk slecht af. Raaf heeft de gesprekken met Windig wel in zijn IPhone opgeslagen.
Anna  gaat weer naar Ties en biedt zich aan. Het komt nu wel toe seks, in een wat armoedige omgeving op een vies matrasje onder het geblaf van een zich buitengesloten voelende hond.
Sally wendt zich tot Raaf, omdat ze in Azië stage wil lopen. Raaf vindt het een mooi idee. Carina en Simon krijgen knallende ruzie over zijn pornokijkerij. Ze heeft zich ziek gemeld op haat werk. Anna ontmoet Sally die de dossiers van Raaf bekijkt. Sally heeft nog steeds regelmatig seks met Simon.
Carina en Anna maken een reportage voor Elle over eten. Dat is naar een Amerikaans voorbeeld. Hierover heeft Anna weer contract met twee Amerikaanse Chinezen die aangeven naar Amsterdam te willen komen. De vriendinnen  praten met elkaar over seks, ontrouw en Simon.
Sally laat zich intussen al inenten voor haar reis. Ties betaalt de kosten. Hij heeft ooit een relatie met haar moeder gehad en nu dus ook waarschijnlijk met de dochter van die knotsgekke vrouw.

Carina en Simon zullen samen een week naar Ibiza gaan, maar ineens bedenkt Carina zich en loopt weg bij Simon. Ze trekt in bij Anna. Carina heeft namelijk het vreemdgaan van Simon ontdekt. Raaf schrijft een aanbevelingsbrief voor Sally en ondertekent die met “Windig.”

Intussen heeft hij gehoord dat een handlanger van Kannan bereid is om een verklaring af te leggen die ten laste gaat van de  onbetrouwbare handelaar in kinderen . Nu wil hij ineens weer zelf naar Sri Lanka. Maar Anna maakt hem het leven zuur: ze vertelt dat ze een minnaar heeft. Raaf lacht haar uit. Hij gaat naar zijn woonboot terug, maar daar komt Windig verhaal halen vanwege de aanbevelingsbrief die Raaf in zijn naam geschreven heeft. Een Dobermann van Windig bijt in de kuit van Raaf die flink gewond raakt. Carina ziet hem liggen en waarschuwt Anna die net bezoek heeft van de twee Chinezen uit Amerika. Die kijken hun ogen uit, maar Raaf moet worden gehecht en mag niet meer naar Sri Lanka. Nu moet de opdracht van Sally veranderd worden: ze moet de ex-handlanger van Kannan gaan bezoeken en Anna gaat daarom naar Sally toe om het haar te vertellen.  Ze ziet foto’s van Simon hangen en weet nu ook dat Sally vreemd is gegaan met Simon. Intussen denkt ze ook dat de hond van Ties Raaf gebeten heeft en ze voelt zich daarover wel schuldig.

Simon bezoekt zijn vader en krijgt een doos met foto’s en attributen mee, maar hij durft die niet open te maken. Anna stuurt Carina terug naar Simon. Hij houdt echt van haar, zegt ze.  In de doos zitten spullen van zijn overleden broertje Simon (voetbalschoenen, een teddybeer en een rouwadvertentie.) Simon heeft echter een strip slaappillen ingenomen: ze belt 112.

Sally is naar Sri Lanka gevlogen en wordt daar door een zwijgende chauffeur opgehaald. Ze wordt naar een klein hotel gebracht en wordt daar volgestouwd met alcohol. De volgende dag gaat ze weer verder  op haar reis en ze heeft de indruk dat ze wordt achtervolgd door een wit busje. De chauffeur zegt dat het waarschijnlijk Kannan is. De snelheid wordt daarom flink opgevoerd en de taxi slaat om. Sally komt om het leven.

Epiloog
In de Comedy Club is een rouwdienst voor Sally. Ze zijn er allemaal. Boaz leest voor uit het aantekeningenboekje van Sally dat op Schiphol aan haar gegeven was. Ze schrijft  dat ze nieuwsgierig is naar wat er komen gaat, onthult dat ze seks heeft gehad met Simon die echter niet van haar houdt. Dat was een illusie. Ties zingt een liedje voor Sally.
“We redden het wel
We redden het best
Als het echt ieder voor zich is
Ben ik beter dan de rest.”   

Titelverklaring
De Comedy Club verwijst naar de club waar standup-comedian Simon  optreedt en waarin het meisje Sally met wie hij buiten zijn huwelijk neukt, achter de kassa werkt.
Maar eigenlijk verwijst de titel ook naar het hele stelletje vertellers die op één of andere manier met elkaar verbonden zijn en die van  het leven eigenlijk een heel grote komedie (maar lees ook: tragedie) maken.

Lijst met belangrijkste personages/karakters
Raaf
Anna
Simon
Carina
Sally  

Analyse van de personages/karakters
Raaf (51 jaar) is journalist. Hij heeft zich als doel gesteld de fraude van de ontwikkelingshulp aan de kaak te stellen, maar de politiek wil er niet aan geloven. Eindelijk lijkt hij beet te hebben. Maar het gaat toch mis: de politicus die interesse toont, moet ontslag nemen, een tv-programmamaker wil niet met de billen bloot en een hond bijt in zijn kuit, waardoor hij niet naar Sri Lanka kan wanneer er eindelijk een ex-handlanger van de kwade genius in dat land wil praten. Hoe bestaat het, maar Raaf kan zijn illusies niet waarmaken.

Anna (jonger dan Raaf) heeft wel genoeg van haar gezeur met Raaf en is uit op seks met een vroeger jeugdvriendje. Het verlangen wordt steeds groter, als ze ziet dat hij een jong meisje als vriendin heeft. Ze biedt aan taarten voor hem te gaan bakken, maar die worden niet verkocht. Ze krijgt wel haar zin: seks met Ties, maar een tweede keer wordt het een flinke afgang. Om er toch nog iets aan te hebben, vertelt ze aan Raaf dat ze een minnaar heeft. Jaloers, nee hoor. Hij lacht er flink om. De  desillusie voor Anna is ook compleet.

Simon (41 jaar) is standup-comedian in de Comedy Club. Hij heeft een jeugdtrauma en is daardoor het type van de Pierrot: de man die in zijn eigen verdriet anderen moet laten lachen,. Zijn broertje dat op 7-jarige leeftijd gestorven is, heette ook Simon en kon wel voetballen. Hijzelf  kon de verwachtingen van zijn ouders niet waarmaken. Hij bezoekt een therapeut: de Rode Regenjas. Aan hem vertelt hij dat hij seks nodig heeft als troost (porno op zijn laptop en seks zonder liefde  met Sally) Wanneer hij de doos uit het verleden van zijn vader krijgt, durft hij die niet te openen. Wanneer hij het toch doet, kan hij de inhoud niet verwerken en hij wil zelfmoord plegen. Maar Carina ontdekt het en belt 112. In de epiloog is hij bij de begrafenis.

Carina (zijn partner) is achterdochtig. Ook zij is in het leven en haar baas teleurgesteld, Ze wil graag het 8uur nieuws presenteren, maar ze wordt gepasseerd. Weer een illusie armer. Dan moet ze ook toezien dat Simon (een armzalige cabaretier) vreemdgaat met een jonge meid. Ze gaat bij hem weg, maar keert op aanraden van vriendin Anna toch terug. Ze redt hem net van een zelfmoord. Maar veel illusies van haar relatie met Simon zal ze niet meer koesteren.

Sally  is student psychologie/kassameisje in de Comedy Club, heeft veel ideeën voor de toekomst en wil de mensheid helpen. Ze heeft seks met Simon, maar voelt dat ze een lustobject is. Ze heeft een relatie met Ties en ze wil graag naar de derde wereld om kinderen te  helpen. Maar in Sri Lanka gaat ook zij een desillusie beleven. Ze is de enige persoon in het boek die sterft, maar ook zij heeft niets bereikt, blijkt uit haar afscheidsrelaas in het aantekenboekje.

Genre
Psychologische roman.

Uitgewerkte thematiek en motieven
Alle vertellende personages in De Comedy Club zijn op zoek naar het geluk in hun menselijk bestaan.  Maar ze hebben allemaal een verschillende queeste. Bij Raaf is de vervulling van zijn leven gelegen in het ontmaskeren van het onrecht in de Derde Wereld. Hij wil de politiek inschakelen om de gelden van de ontwikkelingshulp terecht te laten komen bij de juiste mensen, maar er is in de wereld sprake van een groot complot. Hij vecht natuurlijk tegen de bierkaai en zijn vrouw Anna is wel de eerste die daarvan overtuigd is. Zij en haar kind worden min of meer verwaarloosd. Dat betekent bij haar het zoeken naar een bevredigende situatie op lichamelijk gebied.  Daarbij komt een oud-jeugdvriendje van pas, die ze ooit eens heeft gezoend. Ze ziet hem terug in een supermarkt en vanaf dat moment weet ze zeker dat ze seks met hem wil. Ze zoekt hem op, krijgt haar zin, maar seks zonder liefde (alleen lust) valt toch tegen. Haar vriendin Carina is de derde die op zoek is naar geluk. Voor haar houdt dat in dat zij de gewenste baan krijgt: ze wil graag het 8uur-journaal presenteren, maar blijkbaar vinden haar leidinggevenden dat ze daarvoor niet geschikt is. Dat is een grote desillusie voor haar. Die wordt nog groter als ze dingen over haar partner  te weten komt: hij is in psychische therapie vanwege een jeugdtrauma, hij kijkt als troost naar porno en hij pleegt overspel met een studente Sally. Bovendien is hij als standup-comedian ook niet echt een succes. Ze loopt bij hem  weg, maar ze gaat later toch weer naar hem terug. Op dat moment heeft Simon zijn zoektocht naar geluk beëindigd, want hij heeft van zijn vader de doos met attributen van zijn overleden broertje gekregen. Die heette ook Simon en het is duidelijk dat hij niets anders dan een surrogaat- baby is geweest, die bovendien niet aan de verwachtingen van zijn ouders kon voldoen: hij werd geen voetballer, maar een mislukte cabaretier.
Blijft over Sally, die geboren is uit ene knotsgekke moeder en een anonieme zaaddonor. Haar studie psychologie is ook geen succes  en ze gaat nu met antropologie verder. Ze heeft de illusie dat ze door middel van een stage in de Derde Wereld- kinderen verder kan helpen, net zoals ze dacht dat ze Simon met seks in haar bezit kon krijgen. De liefdesaffaire loopt op niets uit, is een desillusie gebleken en ook haar tocht door de binnenlanden van Sri Lanka is vergeefs. Ze komt om bij een fataal auto-ongeluk.
Zo zijn alle personages bedrogen uit gekomen. Raaf vooral: zijn politieke vertegenwoordiger op wie hij zijn hoop heeft gevestigd,  moet ontslag nemen, hij krijgt ook geen medewerking van Windig en hij wordt door de hond van de laatste in zijn kuit gebeten, waardoor hij niet naar Sri Lanka kan vertrekken om daar de ex-medewerker van de man die hij zoekt te bevragen. Dan vertelt zijn vrouw en passant nog dat ze een minnaar heeft. Het leven van de personages is dus niet over rozen gegaan en van maneschijn is ook maar weinig sprake. Er drijven steeds donkere wolken voor de zon. Het leven is geen pretje, lijken alle verhaalpersonages aan de lezer duidelijk te willen maken. Het lijkt er echter wel op, omdat de schrijfster er zo nadrukkelijk voor kiest om alle ellende in 250 pagina´s uit te storten dat er wel haast sprake moet zijn van een satire. De humoristische ondertoon van diverse passages bevestigt waarschijnlijk mijn vermoeden.

De motieven die een rol spelen in deze psychologische roman:
-        de  queeste naar het geluk // de zin van het bestaan
-        het streven naar erkenning
-        desillusie
-        de verwerking van een jeugdtrauma
-        overspel// vreemdgaan
-        seksualiteit
-        liefdesrelaties en problemen
-        het noodlot
-        poging tot zelfmoord

Structuur en perspectief
Er is in dit boek een proloog en een epiloog.
Daarbij wordt het verhaal verdeeld in 9 delen die de aanduiding Een tot en met Negen krijgen.

Die delen zijn elk weer verdeeld in heel korte hoofdstukken die alle een andere verteller hebben: er zijn vijf verschillende vertellers.  De delen worden chronologisch achter elkaar verteld.
Het perspectief wisselt dus steeds tussen deze vertellers: Anna  vertelt 16 keer een hoofdstuk, Simon en Sally ieder 14 keer, Raaf en Carina elk  12 keer. In de epiloog wordt de eigenaar van de Comedy Club aan deze lijst toegevoegd. (Boaz)
Alle vertellers vertellen in de hij/zijvorm (zijn dus personale vertellers) en in de o.t.t.

Die delen zijn elk weer verdeeld in heel korte hoofdstukken die alle een andere verteller hebben: er zijn vijf verschillende vertellers.  De delen worden chronologisch achter elkaar verteld.
Het perspectief wisselt dus steeds tussen deze vertellers: Anna  vertelt 16 keer een hoofdstuk, Simon en Sally ieder 14 keer, Raaf en Carina elk  12 keer. In de epiloog wordt de eigenaar van de Comedy Club aan deze lijst toegevoegd. (Boaz)
Alle vertellers vertellen in de hij/zijvorm (zijn dus personale vertellers) en in de o.t.t.

Door deze structuur leer je de personages van verschillende kanten kennen. Veel voegt het echter niet toe aan het verhaal.

De tijd en het decor van de handeling
Er wordt nergens gesproken over  data of een jaartal. Daarom valt niet uit de tekst op te maken  wanneer de tijd van het verhaal is. Wel kun je uit tekstgegevens opmaken dat het een actueel  verhaal is . De personages beschikken nl. over een IPhone.
Het decor is de Comedy Club in Amsterdam. Alle personages wonen in de hoofdstad. Raaf heeft een woonbootje tegenover de woning van zijn echtgenote. In het laatste deel vertrekt Sally naar Sri Lanka om daar tragischerwijs om het leven te komen. Maar alles komt en slotte weer samen in de Comedy Club.

De stijl
Eva Posthuma de Boer hanteert in deze roman een humoristische stijl. Het boek  is vlot geschreven met sterke dialogen.Met veel humor worden enkele komi-tragische passages beschreven: het voorbeeld bij uitstek is de manier waarop Anna vreemdgaat met Ties: de omgeving is helemaal niet romantisch: een vies matrasje, een blaffende hond en een kind dat wacht om opgehaald te worden. Vooral die passage wordt op een fraaie manier beschreven.

Slotzin
De slotzin wordt gevormd door enkele regels uit een lied dat Ties speciaal tijdens de begrafenis van Sally  voor haar zingt.
“We redden het wel
We redden het best
Als het echt ieder voor zich is
Ben ik beter dan de rest.”(blz. 255)  

Beoordeling Scholieren.com
Vlot vertelde  en humoristische roman over alle mogelijke ellende in de leefwereld van de opgevoerde personages.
Het thema “desillusie” wordt breed uitgemeten: alle personages zijn op zoek naar hun levensgeluk, maar ze vinden het natuurlijk niet.
Amusementswaarde: ruim voldoende.
Literaire waardering: twee punten.

Recensies
http://boekblogger.wordpress.com/2012/08/17/boek-recensie-de-comedy-club-van-eva-posthuma-de-boer/

http://www.limburger.nl/article/20120731/CULTUURENMEDIA01/120739963/1021

Bronnen
www.evaposthumadeboer.com

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "De Comedy Club door Eva Posthuma de Boer"

Ook geschreven door Cees