Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

Michelangelo

Beoordeling 5.9
Foto van een scholier
  • Opdracht door een scholier
  • Klas onbekend | 3218 woorden
  • 9 maart 2006
  • 27 keer beoordeeld
Cijfer 5.9
27 keer beoordeeld

Opdracht 1 Madonna met de lange hals – Pietà – Michelangelo
Parmigiano
Opvallende overeenkomsten wat betreft verhoudingen tussen beide werken zijn: In beide werken is de man ( het kind van de moeder) kleiner afgebeeld dan de vrouw. Dit is waarschijnlijk gedaan om de inhoud beter duidelijk te maken. Door deze verhouding lijkt de man hulpelozer in de armen van zijn moeder, en de moeder krachtiger. De relatie moeder - kind wordt hierdoor duidelijker. In beide werken ligt de man ongeveer in de zelfde houding in de armen van zijn moeder. Een arm hangt slap naar voren en de benen zijn gebogen. Het hoofd van de man is bij beide werken naar omhoog gericht. Deze houding zorgt ervoor dat de man echt hulpeloos lijkt, hij kan niets meer. In beide werken kijkt de moeder neer op haar kind (hoofd naar beneden). Hierdoor zie je dat ze bedroefd is en rouwt om haar kind. Ook is in beide werken de man naakt afgebeeld, en de vrouw is gekleed. Hiermee willen ze waarschijnlijk nog meer de hulpeloosheid (naaktheid) van de man en de kracht van de moeder uitbeelden. Opvallende verschillen in sfeer en emotie zijn: In de kleren van de vrouw in het werk van Parmigiano zitten romantische kleuren, waardoor ze waarschijnlijk uit een later tijdperk komen. Bij de Pietà van Michelangelo is de sfeer meer bedrukt door de emotie in de gezichten, en het dode lichaam van Jezus. In het gezicht van Maria zit hier veel meer uitdrukking, je kan echt zien dat ze rouwt om haar zoon. Dingen die niet kloppen in de werken zijn: Bij de pietà van Michelangelo klopt de verhouding tussen moeder en zoon niet. Want haar zoon is al een volwassen man, terwijl zij veel groter dan hem is uitgebeeld. Bij het werk van Parmigiano is de zoon helemaal als een klein kind afgebeeld, wat ook niet klopt. De houding van het kindje en de verhoudingen van dat lichaam lijken ook niet helemaal te kloppen. De benen liggen er raar bij. Opdracht 2: De David van: Michelangelo, Donatello, Caravaggio - De David van michelangelo is afgebeeld als hij klaar staat voor zijn vijand met de slinger in de hand. Hij verzamelt zijn krachten voor de aanval en zijn blik is zelfbewust. (1 Samuel 17: 40) De David van Donatello is afgebeeld vlak na de strijd. Het hoofd van Goliath, wat hij net heeft afgehakt ligt aan zijn voeten.(r1 Samuel 17: 51) De David van Caravaggio is afgebeeld als hij het hoofd van Goliath meeneemt om aan zijn langgenoten te tonen. (1 Samuël 17:54) De David van Donatello zou ik het beste vinden als symbool van overwinning. Hij staat als echte krijger na een overwinning te poseren boven het afgehakte hoofd van zijn vijand. Op de opvallende helm is de lauwerkrans van de overwinnaar geplaatst. Het is typisch een beeld van een overwinning op de vijand. Hij staat nog met zijn zwaard in de hand waardoor je ziet dat de strijd net voorbij is. Hij is heel duidelijk een overwinnaar! - Het gezicht van de David van michelangelo straalt zelfbewustzijn en kracht uit. Zijn hoofd is iets naar links gedraaid, zijn blik zelfbewust in de verte gericht, terwijl de gefronste wenkbrauwen agressie uitstralen waarmee hij zijn vijand intimideert. Het gezicht van de David van Donatello heeft een raadselachtige bedachtzame uitdrukking. Het is een kille uitdrukking na de strijd. Hij is de overwinnaar. Het gezicht van de David van Caravaggio heeft een bedachtzame en serieuse uitdrukking. Hij laat het hoofd van Goliath zien aan zijn landgenoten, hij heeft gewonnen, maar of hij nou zo blij is dat hij deze man op zon gruwelijke manier het hoofd heeft afgehakt weet ik niet. Drie verschillen in de anatomie tussen de David van Michelangelo en de David van Donatello zijn: De David van Michelangelo heeft erg mannelijke vormen (erg breed en gespierd)en de David van Donatello heeft meer vrouwelijke vormen. De vormen zijn ronder en minder gespierd. ( zie de plaatjes op de vorige blz.) Michelangelo heeft in zijn David elk spiertje gebeeldhouwd en Donatello maakt alles wat gladder, zodat het glimt. Michelangelo verwerkte in het gezicht van David veel spanning. Hij heeft een ingespannen denkende blik (spieren) en de David van Donatello heeft niet zo’n uitdrukking op het gezicht. (minder spiertjes te zien). Zie de afbeelding hiernaast.
Opdracht 3 a. Michelangelo had het waarschijnlijk niet zoveel op met vrouwen. Bij de werken die gegeven staan in de opdracht kan je dit goed zien. De vrouwen zijn erg gespierd afgebeeld. De libische sibille heeft een breed bovenlichaam en een mannelijk gezicht. Alleen haar kleding is wel vrouwelijk. Bij de schepping van Eva heeft hij waarschijnlijk wel echt geprobeerd De vrouwelijke eigenschappen te schilderen. Ze is erg mollig en heeft wat vrouwelijkere benen. Op de graftombe van Lorenzo de Midici is de vrouw weer erg gespierd maar wat wel vrouwelijk is zijn haar borsten. Detail van de David van Michelangelo b. Verschillen tussen het vrouwbeeld van Michelangelo en het huidige vrouwbeeld zijn: - Michelangelo beeldde de vrouwen erg gespierd uit, Een breed bovenlichaam, bijna mannelijk. Tegenwoordig worden juist de ronde vormen van de vrouwen weer in de reclame gebracht (zie deze dove-reclame) De vrouwen zijn niet gespierd, maar mollig met vrouwelijke rondingen. Michelangelo beeldde vrouwen vaak uit met het haar opgestoken of bedekt. In deze tijd dragen de meeste vrouwen het haar los, en ze worden ook meestal met los haar afgebeeld. - In deze tijd zie je in heel veel mode bladen modellen die slank zijn en lang. De vrouwen van Michelangelo waren zeker niet slank, ze waren erg fors. - Ook een verschil is de kleding. Michelangelo beeldde de meeste vrouwen helemaal naakt uit, en als ze kleding aan hadden waren het de jurken (veel doeken) van die tijd. In deze tijd worden vrouwen niet meer in de publieke bladen naakt afgebeeld, en als ze kleding aanhebben hoeft dit geen jurk te zijn maar is het vaak een broek. Overeenkomsten tussen het vrouwbeeld van Michelangelo en het huidige vrouwbeeld zijn: De vrouwelijke vormen (borsten, billen) worden vaak wel geaccentueerd. Michelangelo beeldde de vrouw vaak als gelijke van de man uit. (mannelijke kenmerken.) In deze tijd worden vrouwen ook niet meer als minder gezien dan de man. Gelijke rechten, vrouwen komen steeds meer voor zichzelf op.(geëmancipeerd) Michelangelo wilde de volmaakte schoonheid van het lichaam laten zien. In deze tijd staat ook de volmaaktheid centraal. De sterren en bekende Nederlanders willen er zo mooi mogelijk uitzien. Dit door middel van make-up, sport, en facelifts. Als de vrouw naakt afgebeeld werd kijkt ze je niet aan (zie De graftombe ‘de Medici’.) Als ze je wel zou aankijke werd dat als brutaal (schandelijk) en soort van pronografisch gezien. Als in deze tijd een vrouw naakt wordt afgebeeld en als ze je aankijkt wordt dat ook als brutaler (schandelijk) gezien. Opdracht 4 De schepping van de zon en de maan De schepping van Adam De schepping van Eva De zondeval en de verbanning uit het paradijs
Opdracht 5
Michelangelo schilderde de lichamen heel erg perfect. De lichamen zoals hij ze schilderde zou iedere man misschien willen hebben maar ik denk dat Michelangelo niet veel modellen kon vinden met zulke lichamen. Hij schilderde het ideale lichaam, erg gespierd. Hiermee wilde hij waarschijnlijk het ‘goddelijke’ laten zien. De stijl van Michelangelo is die van de renaissance en ook een beetje barok. Hij was een van de eerste kunstenaars die teruggreep op de idealen van de Klassieke oudheid. Zelfs in zijn schilderijen werden de figuren als klassieke beelden geschilderd. En hij verheerlijkte de figuren in zijn werken tot bijna goddelijke volmaakte figuren. Zijn stijl hoort ook al een beetje bij de barok omdat hij verder ging dan de stijve beelden van de Klassieke oudheid. Hij durfde rare (spannende) houdingen voor zijn figuren te gebruiken. Opdracht 6 1. Drie
1. Drie onzedelijke plekken
2. Drie plekken waar de ‘broekenschilder’ aan het werk is geweest
3. Twee plekken waar je wanhoop ziet
4. Een plek waar ‘gelukzaligen’ zich bevinden
5. Christus (zie ook volgende pagina) 6. De Christelijke symbolen die je in het werk herkent. Christus. Het is ongewoon dat hij zo gespierd en breed is en dat hij geen baard heeft. OOpdracht 7 Michelangelo combineerde de stijl van de Klassieken met religieuze thema's. Hij streefde er hierbij naar het menselijke lichaam zo volmaakt mogelijk neer te zetten, en hoe kan dat nou beter dan dat je een lichaam naakt weergeeft (de klassieke stijl dus)? Op die manier kun je alle spiertjes, pezen, houdingen en verhoudingen duidelijk maken. Dit is dan ook gelijk het punt dat wrijving veroorzaakt. Naaktheid en religie gaan slecht samen, geestelijken en gelovigen zijn namelijk erg gesteld op kuisheid. Vrouwen mochten destijds niet eens naakt poseren, dat was door de kerk verboden. Toch beeldt Michelangelo Buonarotti ook naakte vrouwen af, weliswaar met de proporties van een man, hij verbeeldde vrouwen. Dit alles kan tegenstrijdige gevoelens teweegbrengen in het streng gelovige Italië, want de taferelen die de kunstenaar verbeelde waren geheel naar idee van de Katholieke kerk, alleen de manier waarop niet. de profeet Jona, michelangelo
Deze man heeft slechts een lapje om zijn lichaam te bedekken de David, michelangelo

Ook de David laat niet veel aan de verbeelding over. onderdeel van de graftombe van de' Medici
Naakte vrouw met opgeplakte borsten
Inudo, Michelangelo opdracht 8 Wat kun je zeggen over de houding van: Pieta; Michelangelo "De Franse Kardinaal Jean Bilheres de Lagraulas bestelde de Piëta van Michelangelo in 1498, waarschijnlijk voor zijn graftombe in de Sint Pieter." Afgebeeld is het moment dat Jezus van het wordt kruis gehaald en op de schoot van zijn moeder Maria ligt. Maria’s rechterhand houdt krachtig het bovenlichaam vast, terwijl haar linker hand het lichaam als het ware presenteert aan de toeschouwer. Maria houdt haar ogen teneergeslagen, wat oogcontact met de gelovige onmogelijk maakt. Het lichaam van Christus wordt bijna helemaal binnen de omtrek van de Maria -figuur opgenomen. Op deze manier wordt niet alleen een mooie compositie bereikt, maar wordt ook nog eens de verbondenheid van moeder en zoon benadrukt. Daarnaast bestaan er een paar tegenstellingen: de handen van Maria houden vast en ook op het zelfde moment weer los in het presenteren van de dode. Het naakte lichaam van Christus ligt in het gewaad van Maria. Maria’s lichaam, dat verticaal gepresenteerd wordt straalt aardse verbondenheid uit, terwijl de horizontale positie van jezus (en het feit dat hij slechts met het puntje van zijn voet de grond raakt) iets goddelijks heeft. Hij zou als het ware zo op kunnen stijgen. De gesloten piramide vorm van het gehele beeld straalt ook iets goddelijks uit. (goddelijke vorm) Centaurengevecht; Michelangelo "Dit reliëf is gemaakt voor de Pauline Chapel in het Vaticaan te Rome." Het verhaal dat dit fresco uitbeeld is de strijd van de Centauren tegen de Lapithen. De Centauren, geboren uit Ixion en een wolk, waren half mens, half paard. Toen zij tijdens een bruiloftsmaal met het mythische volk Hippidamiea probeerden te schaken ontbrandde er een verwoed gevecht. Uiteindelijk zijn de Centauren verdreven. Michelangelo heeft dit gevecht heel ruw en gewelddadig uitgebeeld. De menselijke vormen lopen verschillende kanten op en zijn niet geheel compleet. De lichamen zijn in elkaar verstrengelt en ieder figuur heeft een andere houding, hierdoor ontstaat een chaotisch en dynamisch werk. doodgaand wakkerwordend baard Atlas
de slaven van Michelangelo "Bedoeld voor de graftombe van paus Julius II" Oorspronkelijke waren zij bestemd voor het grafmonument voor paus Julius II in Rome, maar daar zijn ze nooit aangekomen. Ze kregen namen om ze van elkaar te onderscheiden: de jonge slaaf, Atlas, wakker wordende slaaf en slaaf met de baard. Ook zijn er nog 2 andere slaven waarvan dit er geloof ik eentje is. Het lijken onvoltooide beelden. De figuren worstelen met het stuk steen waar zij zich in bevinden. De beelden zijn zeer natuurgetrouw wat spieren en uitdrukkingen betreft. Ze bewegen allemaal verticaal (opwaardse kracht) om, zo lijkt het, het blok steen van zich af te werpen. Verder zijn de beelden zeer dynamisch, ze staan in de meest vreemde houdingen waardoor hun spieren en pezen goed tot hun recht komen. De vreemde houdingen zorgen ervoor dat het haast lijkt alsof ze overal jeuk hebben, of alsof ze worstelen met een innerlijke frustratie die ze niet kunnen uiten. ABEELDING van de liggende eva konden we nergens vinden, dus hebben we de schepping van eva gebruikt. Schepping van Eva Michelangelo "Dit fresco is een onderdeel van de sixtijnse kapel in Rome, gemaakt door Michelangelo Buonarotti" Uit een rib van de slapende Adam schept God de vrouw, die door Adam na zijn ontwaken 'manninne' wordt genoemd. Ten tijde van de renaissance gingen kunstenaars menselijke figuren weer natuurgetrouwer afbeelden. Houdingen werden losser en vormen werden menselijker. Dit zie je ook terug in dit freso. God, de grote rechtopstaande figuur straalt macht en grootsheid uit, met zijn hand lift hij Eva als het ware uit de slapende adam Opdracht 9 tekening van het grafmonument naar hoe het er nu uitziet. Op het grafmonument van paus Julius II, ontworpen door michelangelo, zitten beelden (adam en de slaven) terwijl die op de tekeningen niet te zien zijn. Bovendien is de koepel die onderaan de schets staat weggelaten maar daarvoor in de plaats is er wel een extra zuilengalerij op het grafmonument geplaatst. In plaats van 1 zuilengalerij zijn het er dus 2 geworden. Ten slotte is de uiteindelijke uitvoering versierd terwijl dat niet het plan was. Dus; Originele idee Uiteindelijke uitvoering -geen beelden - wel beelden -1 zuilengalerij - 2 zuilengalerijen boven elkaar - koepel - geen koepel - zonder versieringen - wel versieringen Opdracht 10 Bacchus wordt door Michelangelo afgebeeld als een echte god, zijn lichaam is in perfecte harmonie met de juiste proporties. Hij is gespierd en staat rechtop. Terwijl andere kunstenaars hem juist afbeelden als verslaafd, dik en oncharmant. Op de meeste schilderijen zit hij en drinkt hij, bovendien is hij omringd door druiven en vrouwen.
Opdracht 11 Rafaël, Michelangelo en Leonardo da Vinci waren alle 3 homo universalis. Kunstenaars die van alle markten thuis waren en dus van iedere kunstvorm wel iets (met succes) geproduceerd hebben. Michelangelo is vooral bekend om zijn beeldhouwkunst, zijn ontwerpen van de Sint Pieter en zijn fresco’s uit de Sixtijnse kapel. Da Vinci is met name bekend om zijn schetsen over de anatomie van het menselijk lichaam en zijn ‘uitvindingen’ (de helikopter, onderzeeër, machinegeweren etc.). Hij maakte een combinatie van wetenschap en kunst. En natuurlijk is hij de gezicht achter de Mona Lisa, waarschijnlijk het meest beroemde schilderij ter wereld. Rafaël werd vooral beïnvloed door da Vinci en in mindere maten door Michelangelo. Hij was schilder en dan met name portret schilder.Hij maakte talloze portretten van Maria hij schilderde bijvoorbeeld het beroemde “Madonna del Granduca”. Michelangelo: beeldhouwer, schilder, architect
Da Vinci: Wetenschapper/kunstenaar, schilder
Rafaël: Schilder Opdracht 12 David, Donatello / David, Michelangelo
Aan de werken van Donnatello is duidelijk te zien dat hij een voorganger van Michelangelo was. Je kunt goed zien dat hij studie maakte van het lichaam, spieren, afmetingen en houdingen zijn volledig in harmonie en hij geeft zijn gebeeldhouwde figuren een machtige uitstraling. Net zoals Michelangelo. Ook de onderwerpen die Donatello koos voor zijn beeldhouwerken zijn michelangelo niet ontgaan. Evenals Michelangelo maakte ook Donatello een "David" en maakte hij een combinatie van de Klassieke stijl en Christelijke taferelen. Wat wel een duidelijk verschil is tussen deze 2 kunstenaars is dat Michelangelo de lichaams vormen nog beter en natuurgetrouwer weergeeft Er zit iets meer leven in, de beelden van Donatello zijn wat dat betreft echte beelden en die van Michelangelo haast mensen. Wat wel opvalt is dat Michelangelo overdrijft, hij geeft zijn figuren een goddelijk lichaam, een lichaam dat in het echte leven nauwelijks voorkomt. Maar juist door die uitbuiting van spieren, houdingen etc lijkt het zo echt. Moeder met het kind- Giotto
Tussen de werken van Giotto en Michelangelo vind ik minder overeenkomsten. Je ziet overduidelijk dat Giotto nog niet die duidelijke hoge renaissance stijl heeft, de stijl van de Klassieken. Giotto geeft zijn figuren wel meer emotie dan voor de renaissance en ook heeft hij de platte en onrealistische stijl weten te overtreffen, maar het is nog niet perfect. Je kunt waarschijnlijk wel zeggen dat Giotto een kunstenaar uit de vroege ranaissance is en dan is hij zeker een voorganger van Michelangelo. Dan heeft Michelangelo voort gebreid op de realistischere stijl van Giotto. Toch kun je weinig herkenbaars vinden. De meest duidelijke overeenkomst zijn de onderwerpen. Ze schilderen allebei bijbelse taferelen zoals: "de kruiziging van Christus", "Maria en Jezus" en heel veel engelen. Maar naast dat is hun stijl totaal anders. Michelangelo is realistischer en zijn figuren hebben nagenoeg nooit kleding aan (dat is waarschijnlijk om het lichaam te tonen waar hij zo mee bezig geweest is), zijn verhoudingen zijn beter, emoties zichtbaarder en lichamen natuurlijker, waardoor het geheel veel sprekender is dan het werk van Giotto. Opdracht 13 michelangelo als kunstenaar: Michelangelo Buonarroti (1475-1564) is al een legende tijdens zijn leven. Michelangelo Buonarroti was een homo universalis. De beeldhouwer, schilder, architect en dichter heeft duizenden tekeningen, schetsen en ontwerpen gemaakt. Hij wordt beschouwd als het grootste genie van de Renaissance en werd zelfs al tijdens zijn leven betiteld als 'Il Divino': de goddelijke. Michelangelo verlegde met zijn vernieuwende ideeën de grenzen van de kunst en dit werd heel erg gewaardeerd in de Renaissance. Het bijzondere was dat hij de natuur niet exact weergaf, maar dat hij de werkelijkheid naar zijn hand zette. Zijn schetsen laten zien dat hij zijn figuren soms in bijna onmogelijke lichaamshoudingen tekende om ze zo veel meer zeggingskracht te geven. Toch wist hij dit zo overtuigend te brengen dat deze houdingen op de toeschouwer heel natuurlijk overkomen. Hieruit blijkt dan ook zijn uitzonderlijke technische vaardigheid met inkt, krijt en loodstift. Als mens

Michelangelo was een perfectionist, gedreven en een persoon met ontzettend veel talent. Michelangelo werd geroemd om zijn gedrevenheid en creativiteit, maar was berucht om zijn eigenzinnige karakter en zijn ruzies met de toenmalige paus. Hij was ook een zeer achterdochtig man en vertrouwde niemand, omdat hij doodsbang was dat men zijn werk zou imiteren. Daarnaast hield hij graag de mythe in stand dat het werk hem geen enkele moeite kostte en het als vanzelf uit zijn pen stroomde. Daarom vernietigde hij bijna al zijn schetsen en zijn er van de tienduizenden studies die hij gemaakt moet hebben nog maar zeshonderd schetsbladen bewaard gebleven. De ranaissance
In deze periode grijpen wetenschappers en kunstenaars terug op de ideeën van de Klassieken. Mensen kregen voor het eerst in de kunstgeschiedenis, oog en waardering voor kunst. De mens en de natuur komen op het voorplan, in tegenstelling met de middeleeuwen, waarin God een centrale rol speelde. We onderscheiden twee periodes: de vroege renaissance (15de eeuw) en de hoog renaissance (16de eeuw). In de vroege ranaissance was kunst nog vrij simpel in verhouding met de kunst uit de hoge ranaissance.Vanaf 1500 verdwijnt de tekenachtige manier van schilderen. De omtrekken van de figuren zijn niet meer zo strak afgelijnd maar worden zachter. De menselijke vormen worden nog echter weergegeven dan voorheen. Men streeft nu echt een perfectie na in het afbeelden van menselijke figuren. Ook de keuze van kleurencombinaties wordt belangrijker. anaf 1500 verdwijnt de tekenachtige manier van schilderen. De omtrekken van de figuren zijn niet meer zo strak afgelijnd maar worden zachter. De menselijke vormen worden nog echter weergegeven dan voorheen. Men streeft nu echt een perfectie na in het afbeelden van menselijke figuren. ok de keuze van kleurencombinaties wordt belangrijker.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.