Het diner door Herman Koch

Beoordeling 6.3
Foto van een scholier
Boekcover Het diner
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 5e klas vwo | 2730 woorden
  • 9 juni 2013
  • 23 keer beoordeeld
Cijfer 6.3
23 keer beoordeeld

Boekcover Het diner
Shadow

Twee echtparen gaan een avond uit eten in een restaurant. Ze praten over alledaagse dingen, dingen waar mensen tijdens etentjes over praten: werk, de laatste films, de oorlog in Irak, vakantieplannen, et cetera. Maar ondertussen vermijden ze waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun kinderen.
De twee vijftienjarige zoons van beide echtparen, Michel en Rick…

Twee echtparen gaan een avond uit eten in een restaurant. Ze praten over alledaagse dingen, dingen waar mensen tijdens etentjes over praten: werk, de laatste films, de oorlog in Ir…

Twee echtparen gaan een avond uit eten in een restaurant. Ze praten over alledaagse dingen, dingen waar mensen tijdens etentjes over praten: werk, de laatste films, de oorlog in Irak, vakantieplannen, et cetera. Maar ondertussen vermijden ze waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun kinderen.
De twee vijftienjarige zoons van beide echtparen, Michel en Rick, hebben samen iets uitgehaald wat hun toekomst kan verwoesten. Tot dusver zijn alleen vage beelden van de twee in Opsporing verzocht vertoond en zit het onderzoek naar hun identiteit vast. Maar hoe lang nog? Twee mannen, twee vrouwen, twee zoons ¬– wie durft een beslissing te nemen over de toekomst van zijn eigen kind? Wat het nog ingewikkelder maakt is dat de vader van een van de jongens de beoogde nieuwe minister-president van Nederland is.

Het diner is de weergaloze en ambitieuze nieuwe roman van Herman Koch, waarin de vraag centraal staat in hoeverre je als ouder verantwoordelijk bent voor de daden van je eigen kind. In soepel proza schotelt Koch de lezer een bloedstollend verhaal voor dat zich binnen de tijdsspanne van een avond voltrekt. Een roman met de tragiek van de film Festen – heel menselijk en onafwendbaar op het noodlot afstevenend.

Het diner door Herman Koch
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie

Motivatie

Een belangrijke reden om het boek te kiezen is dat het de NS Publieksprijs in de wacht heeft gesleept en het boek van het jaar 2009 was. Daarnaast hadden al mijn gezinsleden het boek ook al gelezen en leek het me interessant om onze meningen achteraf met elkaar te delen. Zo waren mijn vader en ik het erover eens dat het plot enigszins teleurstellend was, omdat wij beiden hadden verwacht dat het anders af zou lopen. Je zou kunnen stellen dat een ander plot dan je verwacht had een positieve wending aan het boek geeft, maar dat is niet het geval naar onze mening. Naar mate het verhaal vordert

lijkt het einde voor de hand liggend, maar er wordt van afgeweken.

Er wordt gezegd dat Michel, een vijftienjarige jongen, na de door hem uitgevoerde doodslag niet in staat zou zijn om dit ongestraft voor zich te kunnen houden. Aan het einde van het boek zijn alle sporen gewist en gaat het gezin door met het dagelijks leven alsof er niets gebeurd is. Ik vind dit

vreemd, omdat het niet samenhangt met eerdere passages.

Eerste persoonlijke reactie

Ondanks de voorafgaande oneffenheid vond ik het toch een aangenaam boek waar je vlot doorheen leest. Het is geen doorsnee boek over een misdrijf, omdat de tijd waarin dit boek zich afspeelt beperkt is, namelijk één avond. Door verscheidene flashbacks lijkt de avond een eeuwigheid te duren, wat

voor de betreffende personen ook zo gevoeld zou hebben.

Een positief aspect aan een boek in het algemeen vind ik als ik mezelf erin kan herkennen of mezelf ermee kan vergelijken. Zo komt in dit boek een jongen van

vijftien jaar voor in wie ik me goed kan verplaatsen.

Samenvatting

Paul Lohman, broer van premierkandidaat Serge Lohman, is getrouwd met Claire. Met de verkiezingen in zicht gaan ze uit eten met Serge en zijn vrouw Babette. Paul en Claire voelen zich echter niet thuis in het dure restaurant waar ze ondanks de lange reserveringslijst door Serge’s positie toch terecht kunnen. Het diner begint met de dagelijkse onderwerpen, maar nadat Paul terug komt van het toilet staat Babette met tranen in haar ogen op. Ze loopt naar de deur, gevolgd door Claire. Ondertussen eten de broers hun hoofdgerecht in stilte op. Paul vindt het allemaal te lang duren en gaat naar de twee vrouwen op zoek. Terwijl hij dit doet gaat de telefoon van Michel die in zijn zak zit af. Zijn zoon vraagt zich af wat zijn vader met zijn mobiel doet en spreekt af het mobieltje op te komen halen. Net wanneer Paul ophangt ziet hij Claire en Babette, die inmiddels is bijgekomen. Samen gaan ze het restaurant in, maar Paul gaat nog niet aan tafel. Hij bekijkt, terwijl hij wacht op zijn zoon, de filmpjes van zijn mobiel. Weer wordt Paul geconfronteerd met de heftige beelden. Rick, de zoon van Serge en Babette, en zijn eigen zoon gaan na een schoolfeest flink te keer tegen een zwerver. De zwerver ligt in het pinhokje waar de jongens willen pinnen en daar zal hij voor boeten. Van kwaad tot erger pakt een van hen een voor hun leeg ogende jerrycan, de andere filmt het. Wanneer er een aansteker bij komt gaat het mis. Paul realiseert zich dat deze beelden meer laten zien dan de beelden van de bewakingscamera van Opsporing verzocht. Wanneer Michel met zijn fiets bij het restaurant aankomt, vraagt Paul waarom hij hem nooit over deze beelden verteld heeft. Michel vertelt zijn vader dat Beau, de geadopteerde zoon van Serge, hem chanteert. Hij wil deze beelden online zetten, maar wanneer ze hem geld geven is er niets aan de hand. Paul beveelt zijn zoon naar huis te gaan, zelf gaat hij vervolgens het restaurant weer in. Tijdens het nagerecht komt het onderwerp eindelijk aan bod. Serge vindt dat zijn zoon Rick veel lijdt onder de geheimhouding en wil alles openbaar maken. Hij wil tijdens een persconferentie bekend maken dat hij zich terug trekt. De andere drie denken hier echter anders over. Zij vinden dat ze de toekomst van hun zonen moeten beschermen. Serge heeft de persconferentie echter al gepland. Hij en Babette verlaten het restaurant en lopen naar het café waar de persconferentie gehouden wordt. Claire vertelt Paul dat zij en Babette hun zonen alleen nog kunnen beschermen wanneer ze Serge verwonden. Claire loopt vervolgens naar het café waar Babette en Serge zijn. Paul hoort even later meerdere sirenes. Hij loopt naar buiten en ziet zijn broer afgevoerd worden door ambulance personeel. Ook komt Claire even later naar buiten, zij wordt afgevoerd door agenten. Over Beau hoeven ze zich

ook geen zorgen meer te maken, Michel en Rick hebben met hem “afgerekend”.

Titelverklaring

Het gehele verhaal speelt zich af tijdens een diner dat onvermijdelijk was, omdat twee broers het dringend moesten hebben over de toekomst van hun zonen en tegelijkertijd ook over dat van henzelf. Daarom heeft de titel een soort lading. Het diner dat onvermijdelijk was, brengt enige

spanning teweeg.

Genre

‘’Het diner’’ is een psychologische roman.

Motto

Het motto van het boek is afkomstig uit de film ‘’reservoir dogs’’ van  Quentin Tarantino en luidt

als volgt:

Nice Guy Eddy : “C’mon throw it in a buck”

Mr.Pink

:”Uh-huh. I don’t tip”

Nice

guy Eddy: “Whatdaya mean, you don’t tip? 

Mr. Pink: I don’t believe in it.“

Motieven

Iets wat meerdere keren terugkomt, is de vraag hoe ver je

kunt en mag gaan om je kind in bescherming te nemen.

In een flashback waarin Michel acht is en een voetbal door de ruit van de fietsenmaker geschoten heeft gaan Michel en zijn vader (de ik-figuur) naar

binnen om de schade te vergoeden. Hier een citaat van bladzijde 142:

‘Je hebt me heel goed gehoord, lul. Ik kwam hier met mijn zoon om je geld aan te bieden voor je kloteruit, niet om jouw zure geouwehoer over voetballende kinderen aan te horen. Wat is het nou helemaal, klootzak? Een bal door een ruit. Dat geeft jou echt niet het recht om een jongen van acht voor tuig uit te maken. Ik kwam hier om de schade te vergoeden, maar nu betaal ik niks meer. Je zoekt zelf maar uit hoe je aan je

Het boekverslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Leraar worden

Alles wat je moet weten over leraar worden

geld komt.’

‘Meneer, ik laat me hier niet door u beledigen,’ zei hij, terwijl hij

aanstalten maakte om vanachter de toonbank vandaan te komen.

Vervolgens pakte de vader een fietspomp en dreigde dat hij meer stuk zou maken dan alleen de ruit. Het bleef alleen bij dreigen, zoals de vader had verwacht en hij betaalde de schade waarna hij samen met zijn zoontje naar huis ging. Daar vertelde het zoontje dat hij bang was, waarop de vader antwoordde dat hij

niet van plan was geweest de fietsenmaker kwaad te doen.

Een ander voorbeeld is het volgende afkomstig van bladzijde 262/263:

Ik stond voor het dilemma waarvoor iedere ouders zich vroeg of laat geplaatst ziet: je wilt uiteraard je kind verdedigen, je komt voor je kind op, maar je moet dat niet al te krachtig doen en al helemaal niet welbespraakt- je moet ze niet klemzetten. De onderwijzers en docenten

zullen je laten uitspreken, maar daarna wraak nemen op je kind.

 

Thema

Centraal in het boek staat het dilemma waarin de ouders van een kind dat onheil aangedaan

heeft zich verkeren.

Spanning/open plekken

Het verhaal bevat steeds kleine open plekken die soms wel en soms niet vrijwel meteen ingevuld worden. Paul lijdt onder een ziekte, maar er wordt niet verteld

welke.

De psycholoog had een naam genoemd. Een Duits klinkende naam. Het was de achternaam van de neuroloog naar wie de door hem ontdekte aandoening was vernoemd. ‘Ik kan het met therapie wel enigszins bijsturen,’ zei Van Dieren, terwijl hij mij ernstig aankeek, ‘maar u moet het in hoofdzaak toch zien als een kwestie van neuronen. Het is heel goed binnen de

perken te houden met de juiste medicijnen.’

Een ander voorbeeld hiervan is de ziekte die Claire van de ene op de andere dag

kreeg.

Ik ga hier niet vertellen wat Claire mankeerde, dat is privé, vind ik. Het gaat niemand wat aan met wat voor ziekte je rondloopt, in elk geval is het haar zaak of ze daar iets over kwijt wil, niet de mijne. Laat ik ermee volstaan dat het geen levensbedreigende ziekte was,

daar was althans in eerste instantie geen sprake van.

Op het moment dat Paul eerder aankomt met zijn vrouw in het restaurant dan zijn broer die gereserveerd heeft op de naam Lohman, is het niet duidelijk wat Pauls

relatie met Serge is.

Ik zou onwel kunnen worden, en daarna zouden we naar huis kunnen gaan. Maar

in plaats daarvan zei ik: ‘Serge Lohman, de tafel aan de tuinzijde.’

Het meisje richtte haar hoofd op van het boek en keek mij aan.

‘Maar u bent meneer Lohman niet,’ zei ze zonder met haar ogen te knipperen.

Ik vervloekte op dat moment alles: het restaurant, de meisjes in de zwarte voorschoten, de al bij voorbaat verpeste avond – maar bovenal vervloekte ik Serge, dit etentje waarop híj tenslotte het meest had aangedrongen, een etentje

waarvoor hij niet de beleefdheid had kunnen opbrengen om op tijd te komen.

Aan

het eind van het hoofdstuk staat het volgende:

Het moment was aangebroken waarop ik de overwinning zou binnenhalen; maar het was een overwinning die smaakte als een nederlaag.

 

‘Ik ben zijn

broer,’ zei ik.

De laatste belangrijke open plek bevindt zich ook in het begin van het boek. Het is namelijk duidelijk dat er iets aan de hand is wat besproken moet worden en dat ze daarom gaan dineren, maar het wordt later pas helder dat het gaat om het

misdrijf dat de zoons van de broers Lohman gepleegd hebben.

Personages

Er zijn vijf belangrijke personages in het boek, onder wie Michel Lohman, Paul Lohman, Serge Lohman, Claire Lohman en Babette Lohman. Michel is de zoon van

Claire en Paul, Serge is de broer van Paul, en Babette is de vrouw van Serge.

Michel is een vijftienjarige jongen die veel optrekt met zijn geadopteerde neef. Ze hebben een slechte invloed op elkaar, waardoor ze vervelende streken uithalen. Op die ene beruchte avond gaat het mis en brengen ze een dakloze om het leven. Het enige wat in Michels hoofd omgaat, is het verbergen van de

waarheid. Hierdoor stelt hij zich minder open voor de buitenwereld.

Paul Lohman is gelukkig getrouwd, maar toch twijfelt hij over de definitie van ‘een gelukkig gezin’. Wanneer kan je een gezin gelukkig noemen? Is zijn gezin

gelukkig? Met deze vragen worstelt hij al een tijdje.

Verder lijdt Paul aan een niet genoemde ziekte waarvoor hij medicijnen behoort te nemen, omdat hij zichzelf anders niet goed in de hand kan houden. Toch weigert hij deze medicijnen te nemen, omdat deze zijn persoonlijkheid

aantasten, wat voor hem reden genoeg is te stoppen met de medicatie.

Claire Lohman is een liefhebbende, vastberaden moeder die er alles aan doet om haar gezin gelukkig te maken. Ze hecht veel waarde aan mensen om zich heen en probeert het beste voor haar zoon te doen. Toen ze bijvoorbeeld in het ziekenhuis lag en Michel pas acht jaar was, liet ze hem niet langskomen, omdat

ze niet wilde dat hij haar in haar slechte toestand zou aanschouwen.

Serge Lohman heeft het goed voor elkaar: hij wordt bijna minister-president van Nederland; hij heeft een lieve vrouw; hij heeft twee gezonde kinderen, waarvan een geadopteerd uit Burkina Faso en financieel hoeft hij zich nergens zorgen over te maken. Toch wordt dit geluk verstoord door het ‘ongeluk’ van zijn zoon en Michel. Uiteindelijk besluit hij om zich na zeven maanden lijsttrekken terug te trekken uit de verkiezingen, vanwege het ongeval, om zo de toekomst van zijn zoon veilig te stellen. Er komt echter iets tussen, Claire verminkt zijn gezicht op de dag voor de persconferentie waarop dit nieuws de wereld in zou gaan. Claire doet dit, omdat ze niet wil dat openbaar gemaakt wordt wat er op die ene avond gebeurd is, om op haar beurt naar haar visie de toekomst van haar zoon veilig te stellen.

Serge Lohman heeft het goed voor elkaar: hij wordt bijna minister-president van Nederland; hij heeft een lieve vrouw; hij heeft twee gezonde kinderen, waarvan een geadopteerd uit Burkina Faso en financieel hoeft hij zich nergens zorgen over te maken. Toch wordt dit geluk verstoord door het ‘ongeluk’ van zijn zoon en Michel. Uiteindelijk besluit hij om zich na zeven maanden lijsttrekken terug te trekken uit de verkiezingen, vanwege het ongeval, om zo de toekomst van zijn zoon veilig te stellen. Er komt echter iets tussen, Claire verminkt zijn gezicht op de dag voor de persconferentie waarop dit nieuws de wereld in zou gaan. Claire doet dit, omdat ze niet wil dat openbaar gemaakt wordt wat er op die ene avond gebeurd is, om op haar beurt naar haar visie de toekomst van haar zoon veilig te stellen.

Babette Lohman is een heel lieve vrouw die sociaal zeer vaardig is. Ze weet iedereen om haar vinger te winden. Als Babette zich iets in haar hoofd haalt moet datgene uitgevoerd worden. Zo kwam Babette op het idee om Serge te verminken, zodat hij niet naar de persconferentie zou kunnen. Babette wilde namelijk niet dat hij zich terug zou trekken uit de verkiezingen, omdat ze ervan overtuigd was dat hij aan de winnende hand was. Helaas verloor Serge de

verkiezingen alsnog, omdat hij zich anders gedroeg nadat hij verminkt was.

Het verhaal verloopt niet in chronologische volgorde en is dus een sujet.

Structuur

Het verhaal is opgedeeld in zes delen en zesenveertig hoofdstukken. Ieder deel is vernoemd naar het onderdeel van het diner. Zo heb je het Aperitief, Voorgerecht, Hoofdgerecht, Nagerecht, Digestief en de Fooi. Gedurende ieder onderdeel wordt er teruggeblikt in de tijd en gebeurt er iets in het heden, bijvoorbeeld geruzie aan tafel of de vervelende gerant die zijn eeuwige

geleuter over de gerechten kwam vertellen.

Perspectief

Het verhaal wordt weergegeven in de ik-vertelsituatie. De ik-persoon is Paul Lohman.

Ik vroeg me kortom af of wij nog een gelukkig gezin waren. Mijn volgende gedachte betrof het filmpje van de in brand gestoken

dakloze vrouw. En dan in eerste plaats hoe dit op YouTube terecht was gekomen.

‘Komt mama?’ vroeg Michel.

‘Ja.’ Misschien beeldde ik het me in, maar ik meende een zekere opluchting in zijn stem te horen toen hij vroeg of ‘mama’ eraan kwam. Alsof hij hier inmiddels lang genoeg met zijn vader had gestaan.

Ruimte

Het verhaal speelt zich bijna compleet af in het restaurant waarvan ‘bewust’ de naam niet genoemd is. Dit restaurant was een luxe aangelegenheid met open keuken. De rekening heeft Paul doen lachen vanwege de prijs, wat wil zeggen dat het geen goedkoop restaurant geweest is. De serveersters in het restaurant zagen er strak uit met ieder hun haar opgestoken

en een zwart schort.

Stijl

Het boek bevat relatief lange zinnen.

Niet te veel, want het uiteindelijke doel was dat die huizen weer in het bezit kwamen van de mensen die er het eerste recht op hadden: jonge, Franse, pasgetrouwde stellen, die nu vanwege de omhooggeschoten

huizenprijzen jarenlang bij hun ouders moesten blijven inwonen.

De auteur maakt (vrijwel) geen gebruik van beeldspraak.

Er worden regelmatig bijvoeglijke naamwoorden gebruikt om de omgeving te beschrijven.

We waren nu een halfuur te laat, en terwijl we over het, aan weerszijden door elektrische fakkels verlichte, grindpad naar de ingang liepen, bespraken mijn vrouw en ik de mogelijkheid dat voor één keer

niet de Lohmans, maar wij als laatsten zouden arriveren. ‘Wedden?’ zei ik.

‘Waarom wedden?’ zei Claire. ‘Ze zijn er toch niet.’

Een meisje in een zwart T-shirt en een tot op haar enkels vallende zwarte

voorschoot nam onze jassen aan.

De woordkeuze is eenvoudig en de zinnen zijn vaak meervoudig.

Eindoordeel

Na deze analyse kan ik concluderen dat het een realistisch verhaal is dat waar gebeurd zou kunnen zijn. Het verhaal is aangrijpend, omdat je geboeid raakt door de langzame opbouw van het diner en de psychologische achtergrond die zo nu en dan toegelicht wordt. Het verhaal is tamelijk eenvoudig weergegeven, waardoor het vlot te lezen is. Voor mij persoonlijk was het vooral goed te begrijpen, omdat ik me heel goed kon verplaatsen in Michel, omdat hij van mijn leeftijd was.

Ik vond het prettig om te lezen in de ik-vertelsituatie, omdat het door gedachten, beschrijvingen van de omgeving door de ogen van Paul en dialogen met een ik-persoon datgene wat de auteur wilde benadrukken duidelijk was.

Het is origineel bedacht dat het boek bestaat uit delen van een diner, waardoor je een goed idee van tijd kreeg gedurende het verhaal.

Als je geïnteresseerd bent in problemen in gezinnen en dilemma’s waar ouders voor komen te staan is dit boek een geschikt exemplaar om te lezen. 

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Het diner door Herman Koch"