Motieven.
- het gebruik van drugs (joint, xtc) en alcohol (in vele vormen)
- seksualiteit
- partnerruil
- jaloezie (voor Peter lijkt die karaktereigenschap te hebben, maar ook Eva is jaloers op vrouwen die wel kinderen kunnen krijgen)
- een psychische afwijking ( Steef lijdt door zijn oorlogservaringen aan het PTSS)
- teksten van popliedjes die als weergave van stemmingen van vooral Peter worden gebruikt
- kinderloosheid (Eva gaat daar erg onder gebukt)
- het verlies van een kind (dochtertje Lieve komt dood ter wereld)
- de therapie rondom rouwverwerking
- wraak (niet alleen Peter, maar ook de broer van de doodgeschoten junk zinnen op wraak)
- doodslag (want eigenlijk is er geen sprake van moord, omdat er niet met voorbedachten rade wordt gehandeld).
Leidmotief: kind. Rebecca heeft een kind, Eva haar zus heeft kinderen en ze wonen in een wijk met kinderen en zelf hebben ze geen kind.
Historisch leid motief: jaloezie. Peter is jaloers op Steef, hoe hij Eva opwindt, hoe hij zo vrij kan leven, hoe hij wel een motor mag hebben, hoe hij Rebecca heeft. Eva is jaloers op Rebecca die een kind heeft.
Verloren kind: Eva en Peter hebben hun kind verloren.
Karakter: als er veel aandacht word besteed aan gedachten, gevoelens, ideen op de werkelijkheid.
Type: Als ze maar een paar opvallende eigenschappen hebben. Ze reageren op dezelfde manier en zijn voorspelbaar.
Hoofdpersonen. Er zijn twee hoofdpersonen namelijk Eva en Peter. Het verhaal draait om hen en je lees hun gedachtes.
Eva - Lange dunne mooie vrouw met lang bruin haar. -Zacht, liefhebbend en afhankelijk (karakter)
Peter - Kleine sullige man. - Liefhebbend , afhankelijk en impulsief. (karakter)
Bijfiguren.
Steef - Lange brede man, kort stekelig haar. - impulsief, opvliegend. (type helper, vriend )
Rebecca - bruin lang haar, wat voller en flinke boezem - impulsief, meedenkend en afhankelijk. (type helper)
Gebeurtenis met een korte spanningsboog: als Eva seks heeft gehad met Steef tot het moment dat ze een zwangerschapstest doen.
Gebeurtenis met lange spanningsboog: de gebeurtenis dat er vier dode mensen worden gevonden in het vakantiehuisje tot je erachter komt hoe dit is gekomen en wie dit heeft gedaan. Dus van begin van het boek tot het einde. Dit is ook de belangrijkste openplek. Het boek begint met vier doden en je krijgt niet meteen antwoord op de vraag wie het heeft gedaan en hoe het is gekomen.
Spanningstechnieken:
- Achterhouden van informatie: er wordt niet meteen vertelt wat er in het vakantiehuisje is gebeurd.
- Dwaalsporen: je denkt dat Steef misschien wel heeft geschoten, omdat hij een dienstwapen heeft en gewelddadig is.
Vertelperspectief: Het eerste gedeelte, de proloog, wordt vertelt uit het personale perspectief. Door de ogen van een medewerker van het bungalowpark. Dit is het stuk dat de vier lijken en de kleine baby Sem worden gevonden. Na het proloog is er een meervoudig perspectief. Bij het ene hoofdstuk kijk je met Eva mee en met het andere met Peter. Je krijgt hierdoor begrip voor de beide personages en je snapt hoe deze moord tot stand is gekomen.
Verhaallaag en betekenislaag: Peter begaat een moord, de mens is tot alles in staat om te krijgen wat hij wil. Geldt ook voor Eva wanneer ze zwanger wordt van Steef, als iemand iets wil heeft degene er alles voor over.
Er is een verhaallijn.
Taal en stijl: Van Saskia Noort is bekend dat ze allesbehalve literair schrijft. Haar stijl is simpel, recht toe rechtaan, zonder franje, zeer toegankelijk en met veel clichés. Ze wil de lezer soepel het verhaal intrekken en bedient zich van thrillersjabloon om de spanning erin te houden. In een interview in Nieuwe Revu zegt ze dat Jip en Janneke haar grote voorbeeld is vanwege het ritme van die taal. Over Joe Speedboot van Tommy Wieringa merkt ze op: 'Daar kan ik jaloers op zijn. Want zo kan ik niet schrijven en hij wel. Dat stemt nederig, jazeker.'
Als de schrijfster zich bedient van literaire franje zoals beeldspraak, ontaardt die meestal in bombast: 'de dood van ons dochtertje (...) leidt dikwijls tot het ontvlammen van Eva's lont' (p. 19). 'Peter en ik zijn mollen geweest, jarenlang, wroetend in het koude donker, maar nu staan we in het volle licht. Alleen onze ogen moeten nog wennen' (p. 83).
Nieuwe buren wordt op de voorflap geafficheerd als een thriller, maar voor een thriller is het met de spanning matig gesteld. Weliswaar is de roman een echte pageturner , ligt het verteltempo hoog, zijn er turbulente gebeurtenissen en cliffhangers (p. 268 bijvoorbeeld), maar door het vooropgeplaatste slot is al snel duidelijk wie de moordenaar is en draait het nog louter om diens motieven.
Opmerkelijk zijn de vele citaten uit popsongs, die Peters gemoedsstemmingen onderstrepen. Ze variëren van 'Ziggy Stardust' (David Bowie) tot 'Banger hart' (Rob de Nijs). Noort lijkt wat dit betreft mee te doen met een trend: schrijvers als Esther Verhoef, Kluun en Thomas van Aalten betrokken hun favoriete popmuziek bij hun nieuwste roman
Hoe leer je de personages kennen?
Peter en Eva zitten bij de therapeut. Eerste hoofdstuk.
Rebecca zit bij Eva aan de tafel als Peter thuis komt. Zij nodigt hen uit voor de buurtbarbecue waar zij Steef leren kennen.
Het boek heeft een gesloten einde. Je weet hoe de moord tot stand is gekomen en wie het heeft gedaan.
Het boek was op een pakkende manier geschreven. Hierdoor was het erg spannend. In het begin van het verhaal is er een proloog, hierdoor weet je al hoe het verhaal afloopt. Het is zo geschreven dat het niet uit maakt dat je weet wat er is gebeurd. Je wilt heel graag weten waarom het is gebeurd en daardoor lees je door. Juist doordat ze met de slotscène is begonnen heeft ze al gelijk de aandacht van iedereen getrokken. Je bent de hele tijd bezig met het proberen te ontdekken van de motieven van de dader.
Je kan het makkelijk weg lezen. Er zijn geen overdreven lange en moeilijk zinnen in. Hierdoor kan het ook leuk zijn voor mensen die eigenlijk niet van lezen houden. Of meer houden van niet literaire boeken. Soms waren de scène iets gedetailleerd beschreven, waardoor het toch even de aandacht weg liet geleiden. Maar dat is een persoonlijk iets.
Al bij al vond ik het een boek met veel spanning wat er mijn interesse bleef trekken.
Het boek was op een pakkende manier geschreven. Hierdoor was het erg spannend. In het begin van het verhaal is er een proloog, hierdoor weet je al hoe het verhaal afloopt. Het is zo geschreven dat het niet uit maakt dat je weet wat er is gebeurd. Je wilt heel graag weten waarom het is gebeurd en daardoor lees je door. Juist doordat ze met de slotscène is begonnen heeft ze al gelijk de aandacht van iedereen getrokken. Je bent de hele tijd bezig met het proberen te ontdekken van de motieven van de dader.
Je kan het makkelijk weg lezen. Er zijn geen overdreven lange en moeilijk zinnen in. Hierdoor kan het ook leuk zijn voor mensen die eigenlijk niet van lezen houden. Of meer houden van niet literaire boeken. Soms waren de scène iets gedetailleerd beschreven, waardoor het toch even de aandacht weg liet geleiden. Maar dat is een persoonlijk iets.
Al bij al vond ik het een boek met veel spanning wat er mijn interesse bleef trekken.
Korte inhoud:
Het verhaal begint met een ‘flashforward’. Een vertelling van iemand die in het park de Kempervennen werk. Als hij 's ochtends de broodjes van de dag ervoor ziet hangen en deze heeft vervangen voor verse wil hij al bijna weg gaan als hij een vies, hongerig kind achter het glas ziet. Dan belt hij de politie die een inval doet en ontdekt dat er twee dode mannen en twee dode vrouwen liggen.
Peter en Eva betrekken hun pas opgeleverde villa in de Zonnepolder met weinig enthousiasme. Beiden rouwen om het verlies van hun dochtertje Lieve, dat na 8 maand zwangerschap levenloos ter wereld kwam. Peter is onvruchtbaar, dus zoeken ze beide een nieuwe invulling van hun leven. Tijdens een buurtborrel ontmoeten ze hun nieuwe buren, Rebecca en Steef met hun zoontje Sem. Rebecca en Steef hebben hele andere opvattingen over seks en doen regelmatig aan partnerruil.
Peter en Eva gaan door een moeilijke tijd in hun relatie. Eva wil persé een kind en heeft er dus ook alles voor over om er een te krijgen. Eva is lang niet zo gek meer op Peter als vroeger maar Peter wel op haar. Als Rebecca en Eva vriendinnen worden besluiten ze dat ze aan partnerruil gaan doen zodat Eva zwanger zal worden van Steef. Peter denkt dat Eva vreemdgaat met Steef en zal er alles aan doen om wraak te nemen. Als Eva uiteindelijk zwanger is besluit ze te vluchten en een nieuw leven op te bouwen. Ze gaat naar de Kempervennen vlakbij Valkenswaard. Haar zus Sanne belt en Eva verteld waar ze is. Sanne vertelt het aan Peter ondanks dat Eva dat niet wou. Rebecca belt en komt uiteindelijk langs met onverwachts bezoek ‘Steef’. Peter is ook onderweg naar Eva, als hij er is ziet hij Eva in de schoot van Steef liggen. Peter slaat door en rent naar binnen, de loop van zijn geweer richtend op Steef. Peter word neergeschoten door Rebecca. Hij schiet terug op Rebecca en schiet daarna op Steef. Eva heeft ondertussen een pistool gepakt en Peter en Eva richten het pistool op elkaar. Eva mist haar schot, maar Peter raakt Eva. Als laatste schiet Peter zichzelf dood.
Over Saskia Noort:
Saskia Noort (Bergen (Noord-Holland), 13 april 1967) is een Nederlandse schrijfster, freelance journaliste en columniste.
Na de havo in Utrecht, journalistiek en theaterwetenschap te hebben gestudeerd is zij sinds begin jaren negentig actief als redacteur voor een groot aantal bladen waaronder Viva, Marie Claire, TopSanté en Ouders van Nu. Tegenwoordig schrijft ze ook columns, voor bladen als VT Wonen, Playboy en het glossymagazine LINDA.. Van haar boeken zijn er inmiddels 2 miljoen verkocht.
Noort debuteerde in 2003 als auteur met de literaire thriller Terug naar de kust, waarvan er meer dan 200.000 exemplaren zijn verkocht.
Haar tweede thriller betrof De eetclub. De recensies daarover waren lovend. Zo schreef het NRC Handelsblad " De Eetclub is een vaardige, spannende, soms verwarrende en bij vlagen zelfs subtiele thriller."Het boek was een groot succes, er zijn inmiddels 500.000 exemplaren zijn verkocht.
Voor beide boeken werd zij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige misdaadboek. In Duitsland, Frankrijk, Rusland, Denemarken en Noorwegen verschenen vertalingen van De eetclub en Terug naar de kust. De rechten van zowel De eetclub als Terug naar de kust zijn verkocht aan uitgeverijen in Engeland, Zweden, Finland, Bulgarije, Brazilië, Italië, Spanje en Griekenland. Ook zullen beide boeken worden verfilmd. Daarnaast is van haar verschenen Aan de goede kant van 30, een bundeling columns.
In mei 2006 verscheen Nieuwe buren, een thriller over seks en liefde, en over de drang naar vrijheid – maar ook over de allesoverheersende angst daarvoor. De recensies waren gemengd. Zo schreef recensent Hans Knegtmans in Het Parool over Noorts "...fantasieloze, naïeve schrijfstijl en (...) de opeenstapeling van compositorische ongeloofwaardigheden." Knegtmans classificeert het werk van Noort als "...nieuwe leeghoofdigheid." [1] De Telegraaf daarentegen schreef "De grote kracht van Saskia Noort is de wijze waarop zij haar hoofdpersonen tot leven laat komen. Levensechte dialogen en herkenbare mensen en situaties zorgen ervoor dat het verhaal zich als een extra scherp gestelde kleurenfilm ontrolt."
In juni 2007 schreef Noort ter ere van de maand van het spannende boek 'afgunst. In februari 2009 bracht ze het boek 'De verbouwing' uit. Ook dit boek was een succes. Het Algemeen Dagblad beoordeelde het boek met 5 sterren en schreef " De verbouwing kan zich meten met het beste dat de buitenlandse auteurs hier op de markt brengen." Toch waren niet alle recensies zo positief, zo schreef Boekreviews.nl dat de spanning vaak ver te zoeken was. Ook Het Parool was opnieuw negatief en schreef "De verbouwing had een onderhoudende thriller kunnen zijn. Als Mathilde maar niet zo'n navelstaarderige, besluiteloze zeurpiet was geweest." Commercieel was het boek wel weer een groot succes, aangezien er inmiddels al 325.000 exemplaren van zijn verkocht.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden