Karel Appel

Beoordeling 6
Foto van een scholier
  • Biografie door een scholier
  • 4e klas havo | 1012 woorden
  • 10 november 2003
  • 113 keer beoordeeld
Cijfer 6
113 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Belangrijkste momenten biografie: Karel (Christiaan) Appel werd op 15 april 1921 in Amsterdam geboren. Hij studeerde aan het begin van de veertiger jaren aan de Amsterdamse Rijksacademie voor Beeldende Kunsten. Waar hij Corneille leerde kennen. Samen met hem en de kunstenaar Constant Nieuwenhuys is Karel Appel, die schilder, beeldhouwen, en dichter is in 1948 bij de oprichting van de Nederlandse Experimentele groep betrokken. Kort daarna sluit de groep zich aan bij de Cobra Beweging, (afkorting van Copenhagen, Brussel, Amsterdam) waar onder anderen Corneille, Constant Nieuwenhuys, Jorn en Alechinsky behoren. Cobra museum Met uiterst gewaagd werk traden zij op een tentoonstelling in het Stedelijk museum voor het eerst in de openbaarheid. De tentoonstelling was een groot schandaal en riep een storm van kritiek op. In Parijs vestigde Karel Appel zich in 1950 en werd de betreffende tentoonstelling nog in hetzelfde jaar herhaald waarna ook de beweging zich hier vestigde en hij werd nu gezien als Nederlands bekendste schilder van na de Tweede Wereldoorlog.Zijn werk werd nu veel meer gewaagd en hij leefde zich volledig uit, hierdoor was er geen duidelijkheid meer in zijn schilderijen. In 1961 wordt door Jan Vrijman een film gemaakt over Karel Appel, hierin laten ze zien hoe hij met zijn werk omging en hoe hij schilderde. Door zijn vele reizen krijgt Karel Appel steeds betere contacten in de Amerikaanse kunstwereld. Vanaf de zestiger jaren worden er in de VS talloze tentoonstellingen van zijn werk georganiseerd. Op het werk van Karel Appel heeft de Deense schilder Asger Jorn een sterke invloed gehad. Karel Appel voelt zich voornamelijk tot klassieke thema’s, zoals landschappen, figuren en dieren aangetrokken. Rond 1963 veranderd het karakter van zijn werk: hij gebruikte daarvoor veel warmere kleuren en dikke lagen over elkaar. Daarna was het ook lagen over elkaar maar dat waren hele dunne lagen en gelijkmatig in vlakken opgebracht, hij gebruikte toen bijna fluoriderende kleuren. Hij begon ook behalve schilderijen ook beelden te maken en reliëfs van hout, polyester en aluminium die mensen of dieren voorstellen. In de jaren 70 werd het karakter van zijn schilderijen weer teruggebracht dus hij begon weer met het dik opzetten van verf waarbij de kleuren door elkaar heen liepen. Vanaf het begin van de jaren 80 ging hij meer dramatische onderwerpen schilderen en hierbij veranderde zijn stijl weer: het werd losser. Toen Karel Appel in 1957 in New York ging wonen ging hij veel portretten van jazzmusici maken die hij bewonderde. Karel Appel maakte veel meer dingen dan alleen schilderijen. Hij maakte ook een stoffencollage, een decoratie in glas-appliqué, en in 1970, in nauwe samenwerking met de architect Huig Aart Maaskant, een raam van gekleurd glas in beton, ook maakte Karel Appel illustraties voor gedichten, sculpturen waarin voorwerpen van diverse culturen verwerkt zijn, kostuums en decorstukken en ontwerpen met beesten en monsters voor de opera. Ook ontving hij heel veel internationale onderscheidingen onder andere: Unescoprijs 1954 op de Biennale in Venetië, Guggenheimprijs 1960
Dieper ingaan op een aantal werken: • Een werk gemaakt door Karel Appel, heet ‘Fantastic Animal’: Het is een doek van 55,9 cm bij 73,7 cm. Het is gemaakt in 1980 en het is een abstract schilderij. Karel Appel heeft veel vrolijke kleuren gebruikt in dit schilderij. • Een ander werk van Karel Appel heet: ‘Head in the mountains’. Het is een doek van 74,8 cm bij 51,2 cm. Het is gemaakt in 1960 en het is een abstract schilderij. Karel Appel heeft veel donkere kleuren gebruikt. • Nog een mooi werk van Karel Appel heet ‘Clown I/IV’. Het is een sculptuur van 152,4 cm bij 76,2 cm. Het clowntje is niet echt realistisch te noemen. Hij heeft felle, lichte kleuren gebruikt bij het maken van dit werk. Het zier er heel vrolijk uit. Het is gewoon een leuk werk. • Een ander sculptuur van Karel Appel is de ‘Clown Bird’ Die wij persoonlijk heel mooi vinden. Het is een sculptuur van 99,1 cm bij 99,1 cm. Het is gemaakt in 1978. Het is en abstract beest gemaakt van hout. Karel Appel heeft felle kleuren gebruikt op een donkere achtergrond. • Nog een schilderij van Karel Appel is de ‘Alimaux et fleurs’. Het is een schilderij van 97 cm bij 129 cm. Het is gemaakt in 1952. Het is een abstract schilderij waar we niet veel uit kunnen opmaken. Karel Appel heeft vooral donkere kleuren gebruikt voor dit schilderij. We denken dat alle schilderijen en sculpturen die we hierboven hebben genoemd zijn gemaakt als versiering voor bijvoorbeeld een woonkamer of kantoor. Het zijn schilderijen die een artistieke waarde hebben, omdat zij een nieuwe stroming inleiden. Stroming: In 1948 was Karel Appel samen met Corneille, Jorn en Alechinsky oprichter van de Cobra beweging. Cobra staat voor Kopenhagen (Copenhagen), Brussel en Amsterdam. Het heeft bestaan tot november 1951. Cobra domineerde de westerse cultuur op het gebied van abstracte expressionisme. Expressionisme is een kunstrichting waarbij met tracht het wezen der dingen en visie van de kunstenaars uit te drukken. Met verwaarlozen van de objectieven vormen. Later ontstonden er nog andere groepen als Cobra onder verschillende namen, zoals: • Abstract Expressionism (in Amerika). • Action Painting (in Amerika). • Lyrical Abstracting (in Frankrijk). • Tachism (in Frankrijk). • Informal Art (hier toe behoorde onder anderen Jan Dubuffet) 1 kunstwerk: Voor dit onderdeel hebben we ‘de vrijheidskreet’ gekozen omdat we dat een leuk en grappig kunstwerk vinden. Het poppetje ziet er grappig uit. Het is niet realistisch maar een abstract clowntje. Het poppetje is in felle kleuren weergegeven. Dit zie je in veel van Karel Appel zijn werken terug. Karel Appel heeft ook werken die niet zo kleurrijk zijn en die donkerder van kleur zijn. Maar over het algemeen zijn de werken van Karel Appel abstract en kleurrijk. Dit spreekt ons wel aan in het werk van Karel Appel. En het is erg grappig dat hij alleen maar rechte vormen heeft gebruikt en dat er dan toch zo’n leuk poppetje uitkomt. En hij heeft heel globaal geschilderd, het lijkt net of het door een kind van 5 is geschilderd maar er zitten dan toch weer elementen in waardoor dat beeld vervaagd. ‘de vrijheidskreet’ Aantal musea: Stedelijk museum Bronvermelding: We hebben de volgende bronnen gebruikt: Internet: www.google.com
www.leeuwerkeart.nl
www.artnet.com
www.cobrafineart.com
www.karelappel.nl
Computer: Encarta 2000
Boeken: Encyclopedie: De Grote Oosthoek

REACTIES

A.

A.

leuk werkstuk

11 jaar geleden

K.

K.

heel leerzaam

11 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.